הרב סתיו נגד נישואים אזרחיים

Scan100052הרב סתיו, יו"ר 'צהר' ומתמודד על תפקיד הרב הראשי האשכנזי, מפרסם היום ב'מקור ראשון' מכתב גלוי לבני הציונות הדתית, ובו סימנים טובים ורעים לדרכו העתידית, באם ייבחר. כפי שניתן לראות בצילום מתוך העמוד, הוא מודע למשבר החריף שבין העם היושב לציון ולרבנות הראשית: כשליש מהחילונים מתחתנים כבר היום שלא דרך הרבנות. זה טוב. מה שרע הוא שהוא לא מבין שהמשבר הזה התרחש לא רק מפני שהרבנות היא מושחתת, מסואבת, מתנשאת ובאופן כללי בלתי נסבלת, אלא גם מפני שמדובר במונופול שנכפה על האזרח. אנשים לא אוהבים שכופים עליהם דברים.

במקום להבין זאת ולהכריז שהוא יבחן דרך לאפשר חתונה אזרחית בישראל (שכמובן גם דרושה עבור סביב 400,000 לא-יהודים שעלו מברהמ"ל), הוא מנסה להפחיד את הקוראים (ואני בטוח שהוא מצליח) ומאיים שאם יאושרו חתונות אזרחיות הדבר יביא ל"דור חדש שלעולם לא יוכל להוכיח את יהדותו" אשר "יפצל בפועל את הציבור שכיום מוגדר כיהודי".

אז הנה עדכון לרב סתיו: הדור הזה כבר קיים. הוא קיים מפני שישראלים ותיקים רבים מתחתנים עם עולים ישנים וחדשים שיהדותם לא מוכחת. הרי אתה עצמך מדבר על שליש מהחילונים שמתחתנים שלא דרך הרבנות. ביניהם יש רבים שכאלה. הוא קיים גם כי יהדות ארה"ב גם היא מלאה בכאלה. האם הרב סתיו מציע לוותר עליה, להתכחש ליהדותם של אחוזים ניכרים מיהודי ארה"ב?

נישואים שכאלה כבר מתרחשים, והם ימשיכו להתרחש, מפני שהמדינה לא יכולה להחליט עבור אזרחיה עם מי הם יתחתנו. הדרך לטפל בבעיה הזאת היא לא לנסות להערים קשיים על אפשרותה של נישואים אזרחיים בישראל, אלא, למי שרוצה לשמור על יהדותה של האוכלוסייה, לבדוק אפשרויות לגיור מהיר וקליל של מי שרוצה בו, או לחילופין להתחיל להתרגל לכך שהקטגוריות ההלכתיות הותיקות לא יקבעו בעתיד, לפחות עבור רוב היהודים, מי ייחשב ליהודי. בכל מקרה, הפתרון הוא לא כפייה על ידי הרבנות. זאת, כאמור, מלכתחילה הבעיה.

2 תגובות

  1. אבל דפקטו, כבר עכשיו יש התכחשות לאחוזים ניכרים של יהדות ארה"ב. האם רגלו של הרב סתיו תדרוך בבית כנסת רפורמי? קונסרבטיבי? האם יכיר בגיורם? הרי האיום שלך ש"שהקטגוריות ההלכתיות הותיקות לא יקבעו בעתיד, לפחות עבור רוב היהודים, מי ייחשב ליהודי", נכונות כבר עכשיו לגבי חלק גדול מיהודי הגולה, וחלק לא מבוטל מיהודי הארץ.

    אז יש התכחשות, והשמיים לא נופלים.

    ממילא נישואים בין דתיים לחילונים הם דבר נדיר למדי. אז יהיו גנאולוגיות של יהודים "אמיתיים" וכאלו ש"לא". הכל מוכן לכך, ויש גם את עזרא כתקדים נוח.

    מה כבר יקרה?

    אהבתי

  2. רק הערה, ה"שליש" הזה הוא המצאה של ynet בקריאה יצירתית במיוחד של דוח הלמ"ס. האחוזים האמיתיים הרבה יותר קטנים.

    אהבתי

כתיבת תגובה