פולמוס מוקלט על מדינת הלכה – הרב אורי שרקי ואנוכי

מדברים לאחרונה הרבה על מדינת הלכה.

הוזמנתי לפולמוס מוקלט על העניין עם הרב אורי שרקי על ידי הפודקסט לדעת להאמין.

הרב שרקי הוא אדם מעניין. הוא מלמד תורה במכון מאיר ועומד בראש ארגון ברית עולם, המרכז העולמי לבני נח, שמתיימר ללמד את הלא-יהודים כיצד יש לעבוד את אלוהים. שמחתי על ההזדמנות לדבר על העניין איתו.

בגדול אני טענתי שמדינת הלכה מעולם לא היתה, וממילא ההלכה אינה יכולה כיום לנהל מדינה. כמו כן טענתי שהגיוון האנושי כיום, והדגש שאנחנו שמים על האוטונומיה שלנו, לא יוכלו לאפשר כפייה דתית יומיומית.

 

קטע נבחר:

——————————–

הרב שרקי: מוסד הנישואין הוא מוסד ציבורי. הציבוריות בישראל קשורה גם למסורתיותה של אותה האומה. אתה לא יכול להפריד באופן מוחלט.

אני: אין בעיה, מה שרציתי להוכיח. כלומר כפייה על הפרט. אז אל תספר לי שלא.

הרב שרקי: זה נכון בכל מוסד נישואין שבעולם.

אני: לא, זה לא נכון. בארה"ב אתה יכול להתחתן איך שאתה רוצה. עם איש דת, עם פקיד ערייה, עם איזה איש דת שאתה רוצה, מאיזה כיוון ועם איזה מין שאתה רוצה.

הרב שרקי: לא נכון.

אני: כן נכון, ואני יודע כי חייתי שם שלוש שנים, ואפילו ערכתי שם חופה.

הרב שרקי: אם אתה רוצה לחיות ביחד אתה יכול בכל מקום.

אני: לא לחיות. להתחתן.

הרב שרקי: יש כללים משפטיים. מה לי רב או מה לי פקיד?

אני: מה זה מה לי? בטח שמה לי! אם אני יכול לבחור בין רב, כומר, קאדי או פקיד, או, במדינה אחרת יש לי רק רב שרק הוא יכול לחתן אותי, אז כן, מה לי.

הרב שרקי: אתה יכול להחליט איזה רב. האם זה יהיה הרב שרקי, או רב אחר.

——————————–

בבקשה. 37 דקות של פולמוס מעורר.

2 תגובות

  1. הרב שרקי איש כל כך נחמד ועדין, ומשום כך דבריו מעוררים בעתה עמוקה וקשה כל כך.
    לא יאומן לאן פנינו. לא יאומן.
    ה'היקש' (קל וחומר?) בו הוא פותח את דבריו כבר צופן בתוכו את כל היתר:
    אם במדינה שחורתת על מוסדותיה 'חופש שוויון ואחווה' – אין חופש, אין שוויון ואין אחווה,
    אז במדינה שתחרות על מוסדותיה 'אין חופש ('שלא עשני עבד') אין שוויון ('שלא עשני אישה') ואין אחווה ('שלא עשני גוי')' – דווקא בה ישררו חופש, שוויון ואחווה!!!
    איזה הקש הגיוני ונפלא!
    אכן אנחנו מוקפים במדינות שחרתו על דגלם את שלושת הלאווים האלה (סוריה, איראן וכן הלאה) והן עולות פי אלף מונים על המדינה האירופאית הנחשלת ההיא (צרפת).
    איזה חזון נפלא. כל מה שחכמי ההלכה מאמינים בו – במציאות מתהפך. לכן מדינת הלכה תהיה הנאורה מכולם. ממש.
    הרב שרקי אדם חכם מאד בעל רקע תרבותי עשיר מאד. לא נראה לי שהוא תמים.
    הוא מוכר לנו ביודעין זאב טורף בעור כבשה רכה ונעימה.
    רצה למטבח להתחיל להתרגל…

    אהבתי

כתיבת תגובה