כהנא זה לא רק גזענות

היכן שפעם עמדו יוסף בורג וזבולון המר עומדים היום כהניסטים. תוך חמישים שנה הגיעה הנהגת הציונות הדתית מהניסיון האמיץ לגשר בין המסורת למודרנה להחלפת המסורת בקליפה קנאית של גזענות ושנאה. זה מדכא למדי, אבל זה לא הכל.


אני שם לב שקשה לשכנע רבים שיש הבדל בין סמוטריץ' לבן גביר, אבל לטעמי מדובר בשתי תפיסות עולם נבדלות. אני כמובן לא מכחיש את הגזענות הממארת של סמוטריץ'. הייתי זה שפרסם ראשון את "תוכנית ההכרעה" שלו, בה הוא מציע לפלסטינים לבחור בין טרנספר, אפרטהייד, או ג'נוסייד. אבל בן גביר זה סיפור שונה. ביחס למדינה, ביחס לחוק, בשיקולי ריאל-פוליטיק ובנכונות להתפשר, ביחס לנורמות חברתיות וכמובן בסגנון. אלה הבדלים משמעותיים. זה בית מדרש אחר.

לוז ההבדל נמצא ביחס למדינת ישראל. הציונות של הרב מאיר כהנא היתה אמביוולנטית במקרה הטוב. כפי שכותב שאול מגיד בספר שעומד לצאת ובמאמר ב-The Tablet, אחרי עלייתו לישראל הלך כהנא והתאכזב ממדינת ישראל. הוא סבר שהמדינה חילונית ו"נורמלית" מדי, וראה בה מסגרת זרה, "גויית", לא יהודית. ציונות "אמיתית", על פי כהנא, פירושה מדינת הלכה, נקייה מלא-יהודים. התפשרות, אפילו תועלתנית, עם המבנה הנוכחי של מדינת ישראל מחלישה ומדללת את התוקף של היהדות ושל ההבטחה האלוהית על הארץ.

כפי שכותב מגיד, כשכהנא הושבע לכנסת הוא הוסיף אחרי הנוסח המקובל את הפסוק "וְאֶשְׁמְרָ֖ה תוֹרָתְךָ֥ תָמִ֗יד לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד" (תהלים, קיט, מד). בשל חילוניותה של המדינה כהנא לא ראה במדינת ישראל ישות יהודית לגיטימית, והודה, בתשובה לבית המשפט העליון, שהתכוון באמירת הפסוק לכך שחוקי התורה יגברו בשבילו על חוקי המדינה. אל האחרונים נאמנותו מוגבלת. שבועתו נפסלה והוא התבקש להישבע שוב כמקובל, מה שאכן עשה.

עם כל גזענותו, ואף עם תקוותו למדינת הלכה, סמוטריץ' רואה במדינה כפי שהיא כיום מסגרת לגיטימית ואת חוקיה כמחייבים. בן גביר לא (כדאי גם לעקוב אחרי שבועתו של בן גביר אם וכאשר ייכנס לכנסת). הסמליות שבאימוץ בן גביר על ידי מפלגת "הציונות הדתית" היא פלסטית, אבל הבוטות שלה לא צריכה להסתיר את האמת שהיא מחזיקה: לאורך השנתיים האחרונות הציונות הדתית שוב ושוב שיתפה פעולה עם ממשיכי דרכו של הרב כהנא. הכהניזם שפעם נדחה בברור על ידי מנהיגיה של המפד"ל, הפך בן בית.

אין זה דבר פעוט עבור ממשיכי דרכם של הרב ריינס והרב קוק, שקידשו את המדינה שכהנא דחה. מגיד קושר את הפופולריות העולה של תורת כהנא בקרב הציונות הדתית לשברונו של הקוקיזם, ואני חושב שהוא צודק. רק עם אבדן התקווה המשיחית שהביא איתו גוש אמונים, רק אם ההכרה שהיהודים החילונים לא עומדים לחזור בהמוניהם בתשובה בעקבות המפגש עם יהודה ושומרון, שנסיגות משטחים כבושים קורות שוב ושוב בניגוד להבטחתו של הרצי"ה, ושבאופן כללי שום משיח לא עומד פתאום לנחות עלינו, נזנח הקוקיזם כמסגרת טוטלית ונפתח הפתח לאימוצם של דרכים ורעיונות אחרים.

כמו העניין הסרוג המתגבר בחסידות, בפמיניזם, בליברטריאניות, בשמרנות, כמו הלייטיות והדתל"שיות והלהט"ביות הדתית, גם הכהניזם סולל לעצמו מסילות בתוככי הציונות הדתית. כמו אותם כיוונים אחרים גם הוא מחליף את הרומנטיקה המשיחית הקוקניקית, אלא שהוא מחליף אותה באקטיביזם פונדמנטליסטי, אלים וגזעני באופן בוטה. במקום הממלכתיות והנאמנות למדינה הוא מציע אנטי-ממלכתיות וחתירה תחת יסודותיה של מדינת ישראל הדמוקרטית והחילונית.

בן גביר, מרזל, גופשטיין בן ארי – אלה אינם אלא הזרוע הפוליטית של נוער הגבעות. כמו אותם צעירים שעורכים פוגרומים בפלסטינים ותוקפים חיילים ושוטרים, אין להם נאמנות לדבר מלבד לאתוס הפונדמנטליסטי שלהם. איתמר בן גביר ינסה ככל יכולתו לפרק את מדינת ישראל מתוך הכנסת.

Capture1 (1)

11 תגובות

  1. אם אפשר לדמיין תנועות רעיוניות כעץ הפוך, הרי שאם בראש העץ עומד הרב קוק עם רעיונותיו, במשך הזמן נוצרו ענפים וענפי-ענפים. הדתיות לאומית הבורגנית של בנט היא בת דוד של הפונדמנטליזם הבן-גבירי, וגם סמוטריץ' הוא בן דוד במשפחה, עם תפיסתו החרד"לית אך המעט יותר ממלכתית. לקשור קו ישיר בין בורג, המר ובן גביר ולהגיד שהציונות הדתית הגיע מהם אליו זה להחליט שהבן-גבירים הם ממשיכי הדרך של הציונות הדתית של השניים האלה, אבל זה לא יותר מהכרעה סובייקטיבית שלך.

    זה כמו למצוא נכד אחד סורר ולהגיד לסבא שלו "תראה מה יצא ממך". האם הוא הנכד שלו? כן. האם הוא "ממשיך דרכו"? לא בהכרח, בטח שלא מספרית, כפי שמעידים סקרים ודפוסי הצבעה.

    Liked by 1 person

    1. רק שלא ברור לי איך כהנא הוא נצר לתורת הרב קוק. הוא בא מארצות הברית בכלל ולא היה חלק מהציונות הדתית שצמחה כאן.

      אהבתי

  2. גם רבים וטובים חילונים ואנטי דתיים היו שמחים להפטר מהפלסטינאים.
    בן גוריון בהצהרת מגילת העצמאות כתב על "מדינה יהודית". ובינתיים רק 79% מהמדינה היא יהודית.
    חילונים רבים היו שמחים להפטר גם מערביי ישראל. ויש המבכים עד היום שלא גירשנו או חיסלנו אותם אז.
    לאחר סיום מלחמת העולם השניה, הצ'כים ("הנחמדים והעדינים") זרקו את כל הגרמנים מצ'כיה שחיו בקהילות בתחומם.. אף אחד לא אמר אז וגם לא היום שהצ'כים גזענים. אותם צ'כים לועגים לנו שלא עשינו אותו הדבר לערביי ישראל הן במלחמת השחרור והן במלחמת ששת הימים.
    מצד שני. חלק מאיתנו החושבים עצמם להומאנים וליברלים טוענים שעלינו להחזיר את הפליטים שברחו או גורשו במלחמות ישראל (בערך 6 מליון היום) ונקים מדינת כל תושביה…… הזויים לחלוטין.
    אותם בורים שאין להם מושג מינימאלי על האיסלאם כדת או כחברה ממשיכים להזות ולהאמין שהם "דנים או הולנדים"….
    תחשוב בבקשה גם על הצד הזה של המטבע….. (ודרך אגב. ראו היום את האלימות בחברה הערבים שגם לאחר 74 שנים שהם חיים בתוכנו לא השתנו…..)

    אהבתי

    1. אתה צודק. הייתי שמח להיפטר מהערבים, מהדתיים, מהפרענקים, מההומואים ולהשאיר פה חברה כמו הקיבוץ שגדלתי בו כמה שנים בילדותי. אבל כנראה שלא הכל היה נפלא בקיבוץ הזה כי עובדה שעזבנו אותו.

      Liked by 1 person

  3. מסכים עם רוב דבריך, ולכן בן גביר לא ייכנס לאף קואליציה, רק יעמוד ויצעק כל הזמן, יקבל מחיאות כפיים מהבוחרים שלו, ולא תהיה לו כל השפעה, בדיוק כמו מיכאל בן ארי בזמנו.

    בסופו של דבר הבעיה העיקרית של אי ההכרה במדינה היא כמובן משמאל ולא מימין, כיום יש 15 חברי כנסת שאינם מכירים במדינה ולמעשה תומכים בהשמדתה.

    אהבתי

    1. כל חברי הכנסת החרדים אינם מכירים במדינה והם שותפים בכל הממשלות כמעט מיום הקמתה של ישראל.

      אהבתי

  4. הלאומניות הקיצונית לא נמצאת רק בתוך הציונות הדתית .ואני בספק אם ניתן להגדיר אותה כתופעה שמיוחדת למגזר הזה .שנים רבות הסתובבתי ואני עדיין מסתובב הן במגזר המסורתי -חילוני והן במגזר הדתי לאומי .ומהתרשמות שלי .אצל בחורים חילונים שהם מאוד חמי מזג מטבעם ועם מעט מאוד השכלה -יש גזענות ברמות גבוהות ובוטות מאוד .נגד ערבים .נגד אתיופים .נגד "ילדי תערובת".בשפה הרבה יותר "מלוכלכת" לעיתים רבות ממה שיש אצל בן גביר או סמוטריץ .כמובן גם אצל בחורים דתיים לאומיים שהם מאוד סגורים .חסרי השכלה גבוהה .יש הרבה מאוד בוטות ונטייה לדעות רדיקליות וקיצוניות .כלפי גוים באשר הם .כי כולם אנטישמים ורוצים לרצוח אותנו.בריכוזים חרדיים מאוד פרימיטיביים גוי יכולה ממש להיחשב למילת קללה .ואני לא בטוח שאם מישהו יומר שם שהוא גוי הוא יצא בחיים .אני טועה האם באמת הדברים נובעים מאידאולגיה מסיומת שמקצינה או שפשוט מדובר בחמומי מוח /ערסים/חסרי נימוס בסיסי והשכלה בסיסית .ואני נוטה לחשוב שהאפשרות השנייה היא הנכונה . והדת היא רק מעטפת לכל זה .עובדה שהערות וחמימות מח כזו מגיעה גם מחילוניים גמורים .ודווקא "האליטות" של כל הזרמים הדתיים והחרדיים מתנגדות לאלימות וליחס עיון כ"כ ברמה גבוהה(אצל החרדים וודאי משום דרכי שלום וכדומה .ואצל הרבה מהציונים הדתיים פשוט בגלל האידאולגיה שעדיין קיימת בחלקים גבוהים של דרך ארץ עם תורה ודברים כאלה ).לראייה מבחינתי שהדברים נובעים פעמים רבות מסגנון תרבותי נימוסי בסיסי אפשר להביא אנשים כמו יונתן זקס ז"ל.וחרדים אמריקאים .שלא תראה אותם מתנהגים ומתבטאים כך .וכנראה שגם בקום המדינה .בשנים הראשונות .עם כל החינוך הגבוהה .לסולידריות חברתית .לתרבות ברמה גבוהה .וכדומה .הייתה מוצא דברים כאלה הרבה פחות.לא סתם ערסים ונערי רחוב חסרי בית מוצאים בהמוניהם בית חם בארגונים כמו להב"ה ולה פמיליה

    אהבתי

  5. "שיבגוד בך גופך".שלך.בהזיות על שיגעון גדלות .על מין ראייה של עצמך כאיזה נביא צדק וזעם פוליטי של השמלאנות .אגב .יש אותו סימפטום אלים מאוד בדיוק .הוא משפיע על כולנו .שלא נדבר על האדם ששמו גורביץ .שאם היה יכול היה כנראה משמיד את כול העם היהודי חוץ מהאליטה הקטנטנה והמשכילה שלו

    עוד ראייה לפי דעתי שנטייה לאלימות לשיח גס ולברבריות לא ממש קשורה לאידאולגיה אלא תופעה חברתית עצומה שלצערי יש אותה בחברה כמו שלנו שהולכת ונהיית של בורים ועמי ערצות .טוב נו .כמו שאומרים :להיטלר הייתה עוד הרבה עבודה לעשות

    אהבתי

    1. זה לא רק קוקיזם או כהנא ביחס לציונות. יש גם את הדרך של היקים הקלאסית, מה שהיה פעם עזרא,פא"י, או 'תורה עם דרך ארץ' מיסודם של הרש"ר הירש, ובהקשר הציוני הרב יצחק ברויאר(שהיה ציוני דה פאקטו אבל אנטי ציונות חילונית). דרך זאת, שלכאורה דעכה עם השנים, עדיין חיה ויוצרת בדרכה האמביוולנטית שלא דוחה את השגי תרבות המערב ולומדת מהם, ומאידך גם לא מקדשת אותם

      אהבתי

  6. מעניין מה דעת הכותב בתקופה הזו שהפלסטינים וערביי ישראל מערערים על זכות הקיום של מדינת ישראל .
    האם גם כאן כהנא טעה ?
    הרי הוא זעק מקירות ליבו על כך שערביי ישראל הינם גייס חמישי … היום אנו רואים בעינינו כהנא צדק.

    אהבתי

כתיבת תגובה