זכויות להט"בים על הפרק, בישראל ובעולם

בעוד שעות ספורות תחל ההצבעה בוועדת השרים על כמה מההצעות לשיפור חייהם של זוגות חד-מיניים בישראל – חוק האוסר אפלייה על רקע נטייה מינית, וחוק הפותח רישום במסמכים רשמיים לא רק ל"שם האב" אלא גם ל"שם האם" (עבור צאצאי זוגות לסביות). חשוב מאוד שחברי הכנסת ישמעו בברור את קולו של הציבור: 70%(!) מהציבור הישראלי בעד שוויון זכויות מלא ללהט"בים. (הכתבה עם תוצאות הסקר המלא).

כתבתי בעבר ואכתוב שוב: השינוי בדעת הקהל שעבר ביחס לקהילה ההומוסקסואלית במערב מאז שנות השישים הוא חסר תקדים בהיקפו, ומבטא מהפך חברתי ותודעתי אדיר. לשם דוגמא, ב-1988 רק 12% מהאמריקאים (השמרנים יותר מהאירופאים בנושאים שכאלה) סברו שיש לאפשר ללהטב"ים להתחתן. ב-1996 שיעור המסכימים לרעיון גדל ל-27%. ב-2006 כבר היה מדובר בסביבות 40%, וב-2013 מדובר ב-54% (סקר גאלופ). בתוך פחות משלושים שנה שיעור הסבורים שראוי לתת לקהילה את הזכות להתחתן יותר מריבע את עצמו. זו תופעה מדהימה.

על פי הסקר שמפרסם הבוקר 'הארץ' 59% מהציבור בישראל תומך בנישואים חד מיניים. שיעור גדול יותר מזה של ארה"ב, אבל קטן יותר מזה של מדינות שונות באירופה. רק לפני שלושה ימים פרסם מכון Pew נתונים בנושא על אירופה. לקביעה כי "יש לאפשר להומואים ולסביות לחיות את חייהם כרצונם" ענו בחיוב 89% מהשוויצרים, 83% מהנורבגים, 81% מהגרמנים, 92% מההולנדים, 82% מהצרפתים, 80% מהספרדים, 84% מהבריטים. לעומתם, התייחסו לאותה קביעה בחיוב רק 44% מהפולנים, 28% מהאוקראינים ו-25% מהרוסים. הסקרים שונים, אבל אם נתייחס לשאלה הכללית יותר (70% מהישראלים בעד מתן שוויון זכויות מלא ללהט"בים) נראה שישראל נמצאת במקום טוב במחצית העליונה של הטבלה.

הגיע הזמן לממש את העמדות האלה בחקיקה. בעבר כתבתי ששינוי ההגדרה של נישואים כך שיכללו זוגות חד מיניים אינו מובן מאליו לדעתי. אף שאני תומך בכך, מדובר בשינוי תרבותי משמעותי ביותר, ואני מבין את ההתנגדות לכך. עם זאת לא מובנת לי ההתנגדות מהצד הדתי להכללת זוגות חד-מיניים ב'ברית הזוגיות'. איך זה מאיים על מוסד הנישואים? עוד פחות תהיה מובנת התנגדות לאיסור אפלייה על רקע של נטייה מינית, או שינוי הרישום במסמכים. על אילו ערכים זה מאיים? אל תספרו לי שמדובר ב"צביון היהודי" של המדינה, מפני שבאותה מידה, כמסתבר, זה גם הצביון הרוסי או האוקראיני. רבותי חברי הכנסת, תנו למי שרוצה להקים זוגיות או בית להט"בי בישראל אפשרות שווה לעשות זאת. הגיע הזמן.

חלק מתוצאות סקר 'הארץ - לחצו לכתבה

6 תגובות

  1. תומר שלום
    האם לדעתך יש הבדל עקרוני בין תפיסת פוסקי אשכנז לבין פסיקת הספרדים בכ הנוגע לקבלת נטייתו המינית של אדם? האם נכון לומר שדווקא אצל פוסקי אשכנז כחלק מגישה עקרונית כללית, אולי המושפעת מהתפיסה הנוצרית- אירופאית,היתה דחיה מוחלטת של האדם כולל הוצאתו מהקהילה ואילו בתפיסה הספרדית היתה יותר הכלה למורכבותו של האדם וכשם שיש מחללי שבת כך יש גם הומוסקסואלים וכדו'?

    אהבתי

    1. היחס החיובי ללהט"בים הוא התפתחות של 50 השנה האחרונות וגם זה רק בארצות המערב. בחברה שבה חיו הפוסקים הספרדיים הייתה (ועדיין יש) דחייה מוחלטת של ההומו-סקסואליות גם בחברה הכללית ולכן קשה לי להאמין שהשאלה הזו עלתה אי פעם כי מי שהיה מצהיר על עצמו כהומו-סקסואל היה נתון לנידוי חברתי לאו דווקא מסיבות הלכתיות. גם בארץ היום, רוב הפוסקים הספרדיים הם שמרנים מאד בעניין הזה (בניגוד אולי לעניינים אחרים).

      אהבתי

      1. תודה לתומר וליונתן!
        חשבתי שכחלק ממגמה כללית של הכלה בפסיקה ספרדית גם זה יבוא לידי ביטוי. אולי לא בהכרח בסוגיה של הומוסקסואליות ויותר בסוגיות אחרות של מיניות.

        אהבתי

כתיבת תגובה