הציונות הדתית נעה לכיוון הר הבית

ייתכן שלמראה הסריקה להלן (מקור ראשון של היום, עמ' 9) של דברים מאת הרב רונן נויברט רובכם ישאלו את עצמם למה אני בכלל טורח להטריד אתכם עם זה, אבל לדעתי אנחנו רואים כאן אילוסטרציה מדהימה לתהליך משמעותי שעובר בשנים האחרונות על הציונות הדתית, תהליך שבמסגרתו העיסוק בהר הבית ובבית המקדש עובר מלהיות נחלתם של מיעוט המשוגע לדבר, לנחלת המיינסטרים הסרוג.

הרב נויברט הוא מנכ"ל ארגון בית הלל, ארגון הרבנים הליברלי והמתון ביותר בציונות הדתית. אם אפילו הוא מדבר על הצורך לעבור מהכותל להר הבית, על כך שעל ההר יש כרגע "שועלים" ו"בזיון ושממה"(!), ועל ההזדמנות שיש לנו כיום להתקרב "למקדש האמיתי" – נפל דבר, והפעילים למען העלייה להר הבית ובניית המקדש יכולים לברך שהחיינו (אבל קודם לקנות גרביים חדשות כמובן!).

מדובר בתופעה דרמטית, שמתעוררת בניגוד גמור למסורת ההלכתית, ומבטאת שינוי תפיסתי בציונות הדתית. על הגורמים לתהליך הזה כתבתי מאמר שאמור להתפרסם אחרי החגים בגליון 'אקדמות' הבא. על תוצאות התהליך הזה מוקדם לדבר, אבל אני מוכן לנחש שמשם יתחיל מעגל הדמים הבא.

Scan1001323

11 תגובות

  1. אתה מכיר את הביטוי שהוא מצטט, נכון? (לא סתם נבחרו המילים שועלים, ביזיון ושממה)

    על כל פנים, אין כאן שום חדש. התפילות הללו כך מימים ימימה, ואני יכול להעיד על מערכת הממ"ד גם של לפני שני עשורים שלמדה בדיוק את אותו המסר. לא מבין למה אתה מתעקש לראות כאן מהפכה

    אהבתי

  2. הציונות הדתית פשטה את הרגל. מה נותר לה חוץ ממהלך נואש, הימור על כל הקופה, שיביא עלינו את החורבן השלישי?

    אהבתי

  3. לא מברכים שהחיינו על גרביים חדשים !! כנראה שיש דברים רבים שעליך ללמוד לפני שאתה נותן דרור לאצבעותיך

    אהבתי

    1. קצת הבנת הנקרא לא תזיק.
      השימוש במושג "לברך שהחיינו" כאן אינו במובן ההלכתי, אלא במובן העממי של שמחה על כך שהדברים מסתדרים כפי שאתה רוצה, או שאתה מגיע להישג כלשהו.
      המאמר המוסגר לגבי הגרביים הוא בקריצה לכך שלא עולים להר הבית עם נעליים, ואין לו כל קשר לברכת "שהחיינו".

      בעצם די הזוי שצריך להסביר את זה בכלל.

      אהבתי

  4. מאוד מכעיסה הנבואה שלך על כך ש"כאן יתחרש מעגל הדמים הבא". ולא כל-כך ברור מתוך מה, ולשם מה חשוב לך להתבטא בצורה כל-כך קיצונית. אם אתה מודאג מהתופעה- תסביר למה!

    אהבתי

    1. אין כאן נבואת זעם, אלא ניחוש מושכל, פשוט למדי. לא צריך להיות איש שב"כ מדופלם כדי להבין שמקום שכבר הוציא מעגל אלימות קטן אחד (מנהרות הכותל) וגדול אחד (אנתיפאדת אל אקצה), רבים הסיכויים שבתקופה של מתח, חוסר התקדמות של התהליך המדיני, ולחץ הולך וגובר משני הצדדים על הר הבית, יוציא עוד אחד.

      אהבתי

      1. בלי קשר להתרעמות שבה אני משתתף איתך מהזלזול של הרב נויבירט, אני חולק עליך בדעה לגבי הקשר הלוגי המובהק שקיים כביכול בין שימת הדגש על הר הבית לבין מהומות וטרור. ברור לי שמוגזם ופשטני לומר שעליה של שרון להר הבית גרמה לאינתיפאדה השניה.
        אגב, מעניין אותי לחשוב מה היית אומר על עליה לארץ אם היית יודע מראש איך הערבים יקבלו את זה (אני לא מתכוון לקינטור. באמת מעניין אותי).

        אהבתי

        1. אני לא טוען שעלייתו של שרון להר הבית גרמה לאינתיפאדה השניה. אני טוען שהיא הציתה אותה. ואני טוען שפתיחת מנהרות הכותל הציתה מהומות שבהם נהרגו 14 חיילי צה"ל.
          בעניין עליה לארץ, אני חושב שהייתי בעד, פשוט מפני שזה היה צורך קונקרטי (ולא אמוני) של ציבור גדול מאוד (ולא קטן). פשוט, היה מאוד קשה לחיות בגולה, ולהרבה מאוד יהודים, אם אתה יודע על מה אני מדבר.

          אהבתי

כתיבת תגובה