בראשית היה הדבר – ספר חדש

בימים אלה יצא לאור הספר 'בראשית היה הדבר: שמונה שיחות על הבשורה הרביעית', מאת יאיר זקוביץ, חוקר המקרא הותיק, וסרג' רוזר, חוקר נצרות מהאונ' העברית. הספר נכתב כשמונה דיאלוגים בין שני המומחים, העוסקים כולם באוונגליון הרביעי של הברית החדשה, הבשורה "המיוחדת", "התיאולוגית" או "המיסטית", זו שנכתבה בשנות התשעים של המאה הראשונה לספירתם ושמתחילה במילים "בראשית היה הדבר", ובכך בעצם ממצבת עצמה כספר 'בראשית' חדש.

זקוביץ ורוזר דנים ביחסו של מחבר הבשורה ליהדות וליהודים, על תפיסתו המשיחית, על הבנתו את שליחותו של ישו, וכמובן על מקורותיו ושורשיו הרעיוניים והתרבותיים. זקוביץ מביא לשיחה מקבילות מקראיות רבות שבעזרתן נבחנים דבריו של "יוחנן" כהמשכיות של רעיונות יהודיים קודמים, או כמהפכה, ורוזר משלים מתוך עמדותיו ועמדות המחקר הנוכחי על הבשורה ועל הברית החדשה. השיחה לוקחת אותם למחוזות התורה, הנביאים, הספרים החיצונים, כתות מדבר יהודה, הגנוזיס ועוד ועוד.

מדובר במסע רב ידע ומעניין בנפתולי ראשית הנצרות ויחסיה עם מורשת היהדות, וגם בניסיון ראוי להנגיש בצורה נוחה שיח אקדמי לציבור המשכיל (אם כי, עלי להודות, הספר עדיין לא קל לקריאה). מומלץ למתעניינים.

דף הספר
המבוא

srvrutil_getImg

כתיבת תגובה