בימים אלה יצא לאור ספרו של ד"ר משה ויינשטוק על תופעת אומן. הספר, שקראתי כבר את רובו, מרתק, ולדעתי מצליח להאיר בצורה טובה מאוד זוויות שונות של התופעה, ובעצם לאפשר לקורא להבין מה מתרחש בעיירה האוקראינית הזאת בכל ראש-השנה.
למעשה הספר מלווה את המסע לאומן מראשיתו ועד סופו, ובכלל זה את תגובות החברים ונשות הנוסעים לנסיעה, את ההגעה, התפילות, האווירה, הרבנים ששם, עריכת החג, התיקון הכללי האישי וה"עולמי", והחזרה על כל נפתוליה. ויינשטוק עושה שימוש בעשרות(!) ראיינות שקיים עם הנוגעים בדבר, והעדויות שהוא מביא מפיהם מאלפות. הוא נותן במה נכבדה לקולות "מבפנים", ולאחר מכן מנתח את התופעה בכלים אקדמיים, "מבחוץ". (ובלוגי הקט ורשמי נסיעתי לאומן אף מצוטטים בספר).
בשבוע הבא יתקיים ערב השקה לספר, בו אדבר על התופעה, יחד עם אחרים, רבים וטובים. להלן עטיפת הספר, פרסומת לספר, ומודעה על ערב ההשקה:
החסיד ממאה שערים מעדיף לשמור על אלמוניות , או ש"גשר" עוד לא הצליחו להשיג מישהו ספציפי?
אהבתיאהבתי
הוא ביקש לשמור על אלמוניות (עד שהוא מאשר זאת עם רבו)
גשר
אהבתיאהבתי
אני מבין.
בשנה האחרונה עבדתי על מחקר על ח"ב לצורך שדרוג ערכי ברסלב בויקיפדיה העיברית ויצרת כמה קשרים עם חסידים במאה שערים , אז אם משהו לא יסתדר ותהיה לכם בעיה של איוש , תוכלו לפנות אלי ואני אשתדל לסייע.
אהבתיאהבתי
דרול – למה הם לא לוקחים גם אותך? אתה יכול להוסיף יופי של צבע לערב!!
בכלל – לא רואים אותך. איפה אתה?
אהבתיאהבתי
האמת שאני מומחה לאומן , ביקרתי בה השנה ארבע פעמים ואני יכול לדבר עליה המון , במיוחד על השופינג המצויין.
העניין הוא שלא קראתי את הספר של ויינשטוק , אז אין לי מושג על מה הם רוצים לדבר. אולי הם רוצים לעשות בראש השנה מניין רפורמי? אני בעד , תדע לך , למרות שקשה לי להאמין שהם יצליחו למצוא שם נשים חזניות.
אמנם הרבנית ברלנד , הרבנית בזנסון והרבנית ארוש , נמצאות בד"כ בר"ה , אבל ספק אם הן יסכימו.
זה מזכיר לי את החידה "מה זה ברסלב רפורמי?"
"אחד שנוסע שישים קילומטר בלילה כדי להגיע למיקווה של שבועות בזמן."
אהבתיאהבתי