עם ישראל מחכה שתשתו כוס מים

מוטי קרפל הוא אינטלקטואל ותיק ומרכזי בציבור הציוני-דתי. בעל תשובה בעברו, ממקימי "מנהיגות יהודית" יחד עם משה פייגלין, קרפל היה לתקופה גם עורך מגזין 'נקודה' וכיום בעל טור במקור ראשון. גילוי נאות: מדי פעם אנחנו גם מנהלים פולמוסים בינינו, בדרך כלל להנאת והעשרת כל הצדדים.
.
קרפל נטוע ברגל אחת במשיחיות הקוקיסטית (עם מעט קבלה של הרב יצחק גינזבורג) וברגל שניה בפרוגרמה המדינית-תיאוקרטית של ההוגה הציוני-דתי המרתק שבתי בן דב. את הקצב וכיוון ההליכה נותן לו הפילוסוף הגרמני הדגול ג.ו.פ. הגל.
.
השילוב הזה, מחד, מציג חזון משיחי אימננטי: מדינת ישראל כהתגלמות הרצון האלוהי שדוחף לגאולה שלמה אשר תבוא על ידי עליית בני הציונות הדתית להנהגת המדינה. עם-ארץ-תורה תחת כיפה סרוגה אחת לגאולה שלמה ומלאה סלה. מאידך, הדיאלקטיקה ההגליאנית מאפשרת להסביר כל מפלה כניצחון-בהיחבא וכל עיקול בדרך כתרגיל מבריק והכרחי. שילוב מנצח.
.
ראו למשל את המאמר להלן מגליון מקור ראשון של יום שישי. על פי קרפל עם ישראל מחכה לציונות הדתית (אלא מה), אבל מי שאמור להנהיג את המפלגה של הציונות הדתית היא דווקא אישה חילונית. למה? על פי קרפל רק מי שבא "מהציבור הכללי" יכול "לשדר על אותו תדר". הבנתם? צריך את הציונות הדתית בהנהגה, רק שלא טוב שמישהו מהציונות הדתית יהיה בהנהגה.
.
עלי להזכיר כי עד לפני כמה חודשים, כלומר עד לתבוסה הקשה בבחירות, קרפל היה בטוח שנפתלי בנט הוא האיש שיחבר-יגשר בין הסרוגים לכלל ישראל וינהיג את המדינה לגאולה. הסתבר שהציבור הרלוונטי, הדתי והחילוני, העדיף משום מה להצביע ליכוד, כלומר למפלגה חילונית שמונהגת על ידי אתאיסט. עוד לפני כן קרפל היה כאמור בשותפות רעיונית ופוליטית עם משה פייגלין, שגם הוא פועל בהתאם לאותה תוכנית ומייחל ש"העם" יבין שהוא זה שאמור להנהיג אותו לגאולה.
.
הזמן עבר, "העם" עדיין לא התעורר וגילה את הניצוץ הסרוג בנפשו, ובעוד שפייגלין מחליף את המשיחיות בליברטריאניות בתקווה לסחוף אחריו את ההמונים, מחליף קרפל את בנט בשקד. אולי הפעם זה יצליח.
.
אבל מה כבר יכול להצליח כאן? נאמר שאיילת שקד אכן מביאה יותר מנדטים מכל ציוני-דתי במדינה, מבנט ועד הרברפי, ואפשר גם לזרוק פנימה את אפי איתם, דניאל הרשקוביץ, זבולון אורלב, זבולון המר, חנן פורת וזרח ורהפטיג. האין זה אומר את ההפך המוחלט מכותרת מאמרו של קרפל? האין זה אומר שעם ישראל לא מחכה לציונות הדתית, אלא שהציונות הדתית מחכה לעם ישראל, כלומר לאיזה חילונית שתבוא להציל אותם?
.
עם כל הכבוד לרב קוק ולשבתי בן דב, נראה שהציבור היהודי בישראל לא ממש מחכה למשיח סרוג כיפה. הן פייגלין והן בנט לא הצליחו אפילו לעבור את אחוז החסימה. ואם הדיאלקטיקה ההגליאנית ועורמת התבונה מכתירות עכשיו אישה חילונית בראש המפלגה של הציונות הדתית, אולי הגיע הזמן להיפרד מהקונספציה המשיחית הספציפית הזאת? נכון שתמיד אפשר להכניס עוד גלגל שמיים למערכת הכוכבים התלמאית, אבל אחרי הגלגל האלף ואחד ראוי לאדם שמעוניין בגילוי האמת לשנות פרדיגמה.
.
מנגד, על החילונים בישראל לגלות נדיבות וללכת לקראת הציונות הדתית בזרועות פשוטות. אם סרוגי הכיפה זקוקים לחילונים ככלל, או לחילונית אחת מסויימת, יש לברך אותם בנדיבות ולומר בכיף גדול חברים יקרים. העגלות ריקות, התינוקות נשבו, אבל אם אפשר לעזור ליהודים במצוקה, אז באמת אהלן וסהלן. והאמת והשלום והטיולים בשבת אהבו.
.
20190727_205812

10 תגובות

  1. טיולים בשבת אפשר ברגל והסביבה.
    סיפרתי פעם לעמרי שרון בכנס על איכות הסביבה בה הוא פתח במלחמתה של שבת ובה תחבורה ציבורית נוסעת על העיר בוגוטה הפתוחה להולכי רגל ביום השבת הנוצרית כחלק מהתכנון העירוני. אמרתי לו שיש כבר כמה ערים כאלו כאן בארץ שאימצו את הרעיון. הוא הופתע ואני הופתעתי מהשקט המתוח באולם כשאיש או אשה לא מעלים על דעתם על אלו מקומות אני מדבר.

    אהבתי

  2. יש לי בעיה להיות נדיב כלפי הציונות הדתית מהסיבה הפשוטה שאני לא מכיר בכך שקיים דבר כזה. הדת היהודית כפי שהיא כיום היא גלותית במהותה. ציונות דתית היא או יצירת דת אחרת במקום הדת היהודית – לגיטימי אבל זו לא יהדות כשם שנצרות ושבתאות אינן יהדות. או שהיא איננה ציונות (או שני הדברים גם יחד)
    מסתבר אגב שגדולים וחכמים ממני הגיעו למסקנה הזאת מזמן ועם הרבה יותר ידע והבנה ביהדות

    אהבתי

    1. כלומר, יש בארץ כמיליון אנשים (פלוס-מינוס) שרואים את עצמם כיהודים דתיים ומקיימים מצוות, פחות או יותר, כפי שיהודים דתיים עשו מזה מאות שנים, וגם רואים את עצמם כציונים ועושים את מה שציונים עושים — תומכים ככל יכולתם בקיומה של מדינה יהודית בארץ-ישראל, ואף חיים באותה מדינה ומייחסים לעובדה זו ערך דתי. אבל אין ציונות דתית. יש לך את זה ביותר מתנשא?
      דרך אגב, יהודים נזכרים לראשונה במקורות היסטוריים — כאלה שניתן לתארך בלי יותר מדי ויכוחים — במאה השמינית לפנה"ס: באחד מחרסי שומרון ובכתובות סנחריב (שם מי שנזכר בתואר "היהודי" הוא המלך חזקיהו).

      אהבתי

  3. עמישראל ממש לא מחכה לבוגרי בני-עקיבא שיבואו לשלוט עליו

    אבל – הרבה מאוד אנשים היו רוצים שיהיו לידם דתיים "נורמליים" (ולא מהמפלגה ההזויה נעם) שיודעים לתת דוגמא של שילוב יומיומי בין מסורת למודרנה, שיודעים להעמיד מודל של משפחתיות וערכים, שיודעים להסביר באופן הגיוני סתירות בין תורה למדע,בין תורה וליברליזם, שיש להם בתי ספר שמהם לא יוצאים נערים לחגיגות מין בקפריסין.

    האם הציונות הדתית עונה על ההגדרות הנ"ל ? בשנים האחרונות נראה שהיא נכשלת בגדול ואנשיה מסתמנים כ"חילוניים עם כיפה שנפגשים בשבת במועדון בשם בית-כנסת" או "חרדים לאומניים שמשרתים בצבא". אולי זאת הבעיה האמיתית.

    מצד שני אנשי ש"ס שהיה להם פוטנציאל לא רע לענות על הצרכים הנ"ל מתרחקים יותר ויותר מהציבור, לפחות מזה ה"תל-אביבי", אז הציונות הדתית זה הכי טוב שיש כרגע

    אהבתי

  4. קראתי ראשית את הטור של קרפל שצילמת, ואני מודה שהרגש הראשון שפיעם היה חשש מפני המשיחיות הזו, שמחד היא משוללת כל הגיון ומאידך היא כה בטוחה בעצמה ואסרטיבית. אולם, לאחר שקראתי את הפוסט שלך, על הניתוח המבריק שבו בכל האמור לתשתית ההג(/ב)ליאנית שביסוד ההגות הקרפלית, ועל ההקבלה הנאה לגישה הגיאוצנטרית התלמאית שבו, פג ונמוג החשש לאלתר. הרי לא ייתכן שרבים מדי יסכימו לשלם על המוצר הזה בפתקי הקלפי שלהם, או שמא?

    אהבתי

  5. אבל מה אם איילת שקד מקדמת בפועל את תפיסת עולמה של הציונות הדתית (כולל הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה, שלציונות הדתית אין בעיה עקרונית אתו)? זה אולי לא משיחי מספיק, אבל משרת את מטרתו של קרפל לא רע.

    אהבתי

  6. הסרוגים הוא לא תפיסת העולם הם חורבנה של היהדות מאחר ואין מקום כאן להרחיב אצטט רק את פרופ' רוזנק הטוען במילים מכובסות כי הרב קוק לא הסתכל דרך החלון ולא ראה את החורבן הגדול שהוא יצר.פרופ' שוורץ כתב על גילוי נורא שבמקרים אחרים העולם היה מזדזע וכתב כי הנזיר טען שהוא בעל היצירה הנקראת אורות { מיהוא הגנב} .הבסיס לסרוגים הוא תורת ההפכים, בו כדאי וצריך להפוך הכל הרמונויטיקה של שליירמאכער הוא תורתם של הסרוגים וכך יהדותם נראית, בחומר למגירה יש לי הוכחות לזיוף ושיפוץ דברי חז"ל למטרה אחת להאדיר את אביו של מלך ישראל האנס הקדוש ואת תורתו הציונית לכאורה הציונות היא האנטי תיזה ליהדות. החרדי אינו מבין מדוע נוסף השם ציוני וכי יהדות אינה ציונות אלא אם כן בדעתם לחולל תורה חדשה סרוגה הבזויה במדינה הציונית.

    אהבתי

      1. אם התכוונת לתגובה שלי אז כנראה אתה צריך להורד את כסות העינים שלך מוטי קרפל הוא חוזר בתשובה שהגיע למקום הלא נכון תסביר מדוע אוסף המילים הלא קשורות בפוסט האומר בדיוק מיהם הציונים הדתיים. נפגעתי מהשליחה אל הבוט האירני דבריך ברורים ויודעים להציב אותך במקום הנכון נזכה ונחיה הבחירות בדרך

        אהבתי

כתיבת תגובה