הרב חיים נבון והכיבוש הנאו-ליברלי של הציונות הדתית

Captureמאמר קצר שמכה כברק. חנה פנחסי משווה בין המאמר של הרב חיים נבון "על אחווה ואחריות: מבט יהודי על השוק החופשי" מהגיליון האחרון של השילוח – כתב עת ישראלי להגות ומדיניות – Hashiloach, עם מאמר אחר, שנבון עצמו כתב לפני 15 שנה תחת הכותרת "לשאלת תפישתה הכלכלית של התורה". מסתבר שלפני לא יותר מדי זמן נבון החזיק בתפיסות סוציאליסטיות למדי.
אז נבון כתב כי "ההלכה מגבילה את התחרות, כדי לתקן את תוצאותיה, ולהגן על החלשים יותר, שאינם מסוגלים להצליח בתחרות חופשית"
ועוד כתב: "בשוק חופשי אנשים אמנם נותנים צדקה, אך התנהלותם בתחום הכלכלי היא אנוכית במוצהר […] זו אינה דרכה של תורת ה'".
כיום נבון עובד בקרן תקווה ישראל, אולי השופר המרכזי (בוודאי העשיר ביותר) של עמדות שמרניות חברתית וליברליות כלכלית בישראל, ובעצמו מהווה את אחד הקולות הבולטים של הציונות הדתית הרפובליקאית. איך שכוחות השוק עובדים, בחיי.
שתי נקודות עולות מתוך כך:
1. ראשית, זוהי ראיה מרהיבה לשינוי הקיצוני שהתחולל בקרב האליטה האינטלקטואלית והפוליטית של הציונות הדתית בעשור האחרון. מתנועה בעלת קו סוציאל-דמוקרטי מובהק היא הפכה לחזית הנאו-ליברליזם, שלא לומר ליברטריאניזם. זה כשלעצמו מראה עד כמה מדובר באופנה, ולא בתפיסה מבוססת.
2. השימוש הבומבסטי, שבדיעבד מתגלה כמופקר, בהכרזות כמו מה ש"ההלכה" מצווה והקביעות באשר ל"דרכה של תורת ה'" צריך להזכיר לנו שכל שימוש של רב במונחים האלה צריך להילקח במידה של ספקנות בריאה וחצי חיוך. 15 שנה וכבר ההלכה השתנתה, ודרכה של תורה הפכה לרחוב מילטון פרידמן. כי למה לא.

9 תגובות

  1. כתבת נכון, אבל בנימה מזלזלת מאוד. מהבנתי את הרב חיים נבון, הוא לא ראוי לזלזול כזה מצידך.אבל גם אני לא אוהב את ההיצמדות ההיסטרית לגישות הכי קפיטליסטיות ואת עסקת החבילה ימין פוליטי-ימין כלכלי. בכל מקרה אם אני לא טועה מבחינה כלכלית זוהי הגישה כיום משמאל וימין כאחד, אולי למעט מר"ץ וגם זה לא בטוח.

    אהבתי

    1. קראתי עכשיו את המאמר של הרב נבון, מאמר יפה ורהוט, ונוכחתי שהוא ממש לא מקצין עמדות לכיוון השוק החופשי אלא ממתן אותו לכיוון החמלה שהתורה קוראת אליה. הרב נבון מדגיש שאין למצוא בתורה מודל כלכלי מובחן לשום כיוון אלא הדרכה מוסרית, שנראה לרב נבון שנוטה יותר לכיוון השוק החופשי. לפי מה שנראה לי הוא רואה את החיוב שבשוק החופשי לחירות של אדם מה לעשות עם חייו ולא לרדוקציה של החיים לכסף. יש לי תחושה שהיום הרבה אנשים דוגלים בקפיטליזם ובסוציאליזם כאחד, אבל בצדדים הרעים שלהם: שתלטנות ממסדית מחד והערכה עצמית לפי כסף(במובן הרחב שלו) מאידך. אז יש כאן לדעתי הצגה דמגוגית של דעתו של הרב נבון ע"י היטפלות והשוואה לכמה דברים שכתב בעבר שספק אם הוא זוכר אותם, כאשר הוא כלל וכלל לא מקדש ומרומם את השוק החופשי הטהרני אלא מצדד בו בזהירות ובמגבלות מוסריות(ע"י הסתייגות ברורה משיטתה של איין ראנד לדוגמא)

      אהבתי

  2. בשני המאמרים, הישן והחדש, הוא כותב דברים לא כל כך שונים, עם הבדלי דגשים.
    בשני המאמרים הוא כותב שההלכה מכירה בחיוניותה של התחרות החופשית.
    ובשני המאמרים הוא מתנגד לתחרותיות אנוכית ולא מרוסנת.
    ברור שיש התפתחות בדעתו, אבל לדעתי אלה לא מהפכים דרסטיים כמו שפנחסי ואתה מציגים.

    אהבתי

  3. אינני מכיר את הגותו של הרב לבנון, אבל…
    אמרה ידועה גורסת שקפיטליזם הוא מה שבני אדם עושים כשמניחים להם לנפשם. כדרכן של אמרות מכלילות, היא נכונה רק בחלקה, אבל נראה לי שאפשר למצוא לה מקבילה מחיי הדת: מסורת היא מה שבני אדם עושים כשמניחים להם לנפשם.
    בעבר לא מאוד רחוק, תנועות דתיות שונות, והציונות הדתית בפרט, רצו יותר ממסורת. הן טענו שיש להן חזון פוזיטיבי של חיי מוסר וחברה שעליהן לממש, במציאות הקיימת. ואז סדר היום המקדם חזונות פוזיטיביים מסוג זה נחטף על ידי תמהונים שמנסים להנדס את השפה תוך המצאת מגדרים דקדוקיים חדשים, ויוצרים מציאות בה מנהל מסעדה יכול לסלק לקוחה בגלל שהיא עובדת בממשל שהמנהל אינו מסכים עם מדיניותו, מנכ"ל חברה עסקית יכול להחרים את חברת התעופה הלאומית שלו בגלל סדרי ישיבה באחד ממטוסיה מעבר לים ולהתגאות בכך, או פעילות פמיניסטיות יפגינו נגד אירוע של תנועה דתית שחבריה, משני המינים, מעדיפים לקיים פעילות ציבורית בהפרדה מגדרית. לא צריך להיות רב כדי להסתכל על המצב הזה ולומר: "לא, תודה, הניחו לי לנפשי – גם בתחום הדתי וגם בתחום הכלכלי".

    Liked by 1 person

  4. הביקורת של ד"ר פנחסי (וגם ההתלהבות שלך תומר ממה שכתבה) אינה נכונה ואינה הוגנת.
    קראתי היטב את שני המאמרים והם ממש לא הפוכים.
    יותר מכך, הרב נבון מדגיש בשני המאמרים כי אי אפשר ללמוד "מה עמדת התורה" בנושא הכלכלי, אבל כן אפשר לחלץ ערכים מסוימים. זו אמירה מאוזנת ונכונה.

    אהבתי

  5. תומר – מאיפה הבאת את הטיעון שבעבר הציונות הדתית היתה סוציאל-דמוקרטית ?
    ובכלל האם ניתן לדבר על גישה אחידה של מנהיגות הציונות הדתית – יש רבנים והוגים ולכל אחד דעות כלכליות משלו כמו בציבור החילוני

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s