ידועים בציבור וחתונות אזרחיות

 ישראל חופשית הפיקו את הסרטון החמוד הזה (ילדים זה חמוד, לא?) שקורא לאנשים לא להתחתן ברבנות ולהסתפק בסטטוס של ידועים בציבור. אני בהחלט לא חושב שחכם או ראוי להתחתן ברבנות, ואני עצמי נשוי ליעל אשתי כדת משה וישראל אבל לא רשום ברבנות, ואנחנו אכן ידועים בציבור. זה פתרון טוב, מכיוון שידועים בציבור בישראל מקבלים כמעט את אותן זכויות כמו נשואים, ומצד שני לא כפופים (ליתר דיוק, הרבה פחות כפופים) לסמכות של הרבנות הראשית.
עם זאת, חסרה לי בסרטון הזה האמירה שהפתרון הזה זמני, ושהמאבק על האפשרות להתחתן במדינת ישראל באופן חופשי (שוויוני, אזרחי, אתאיסטי, יהודי-שאינו-אורתודוקסי, חד-מיני) לא יסתיים עד שהזכות האלמנטרית הזאת תינתן לנו. שני סקרים שהתפרסמו רק בימים האחרונים מראים שהציבור בהחלט תומך בכך:
סקר של מכון סמית ומכון יאפא עבור עמותת 'חדו"ש לחופש דת ושוויון' הראה ש-72% מהציבור היהודי מסכים עם האמירה כי "לכל תושב בישראל יש זכות להינשא בארץ עם מי שהוא בוחר, בדרך שבה יבחר, ועל פי אמונתו". 95% מהחילונים תומכים באמירה זו ו-67% בקרב המסורתיים. מסקר של חברת 'מסקר' עבור תנועת "נאמני תורה ועבודה" עולה שלא פחות מ-49% ממי שמגדירים את עצמם "דתיים לאומיים" הביעו תמיכה כלשהי (מ"מעט מסכים" ועד "מסכים מאוד") באיזושהי אפשרות להחלת נישואים אזרחיים בישראל, תוך שינוי הסטטוס קוו בנושא.
אין שום סיבה שאזרחים לא-אורתודוקסים או שלא מזדהים עם האורתודוקסיה יופלו לרעה כשהם באים להתחתן, ואין שום סיבה שהמדינה לא תכיר בחתונות של מי שלא מעוניין להתחתן דרך הרבנות הראשית. בסוף זה יקרה.
capture

3 תגובות

  1. מה זה "מעט מסכים"? אני לא בטוח שזה אומר מה שאתה חושב שזה אומר ולא ההפך.
    אם הכוונה לאפשר לגבר ואישה ששניהם לא יהודים להינשא זה לזו במערכת אזרחית, זה לא מפליא בכלל, שהרי זה מותר לפי ההלכה (ובוודאי עדיף מחתונה נוצרית), וגם אלה שמתנגדים מבין היהודים הדתיים, אינם מתנגדים מסיבה עקרונית אלא מחשש לזליגה ולהרחבה של החוק גם ליהודים או לחד-מיניים.
    אני מניח שלנישואים כאלה יש אפילו רוב בחברה הדתית, ובסקר עמדה זו מוצגת כמיעוט רק משום שחלק מהמשתתפים לא חשבו על נישואי גבר ואיש לא יהודים כשינו על השאלה.

    אהבתי

  2. מצד אחד אני תומך במאבק הזה, מצד שני זה נראה לי חסר סיכוי בגלל ששיעור הילודה של החרדים הוא גדול בהרבה משל החילונים ובסוף הרוב כאן יהיו חרדים. קיימת טענה שאומרת שערכים ליברלים חודרים לאט לאט לחציבור החרדי אבל לי אישית זה לא נראה מספיק משכנע. אם לא יהיה שינוי דרסטי בחברה החרדית המדינה הזאת אבודה.

    חוץ מזה, קשה לי להאמין שהסקרים האלה באמת מייצגים את המציאות, הבחירות האחרונות בארץ ובארה"ב הראו עד כמה הסקרים האלה יכולים להיות מנותקים ממה שקורה בשטח.

    אני חושב שהמאבק האמיתי צריך לכלול גם את שינוי ההלכה היהודית ולא רק את החוקים במדינה. מאבק נכון צריך גם להשפיע על החברה החרדית.

    אהבתי

  3. להרבה זוגות שלא רוצים להשתעבד לאותן חובות כמו נשואים ולכן לא מתחתנים הסטטוס הכפיתי של ידועים בציבור בעיתי ביותר. לכן לתפיסתי הרעיון של הסרט לא חמוד והאירגון, שמפיץ את בשורת השיעבוד, משתמש בצורה שיקרית במושג חופש.

    אהבתי

כתיבת תגובה