על הלכה לא מוסרית ועידכונה – תלמוד תורה לנשים כדוגמא

hanaכאשר הרב הראשי יצחק יוסף אמר שבעיקרון צריך לגרש את הלא-יהודים מישראל, ואלה שיישארו יהיו ה"שמשים" של היהודים, אמרו אנשים שונים שמדובר בחלק מההלכה. כאשר משפחת סמוטריץ' מדברת על העליונות היהודית ועל חוסר הרצון להיות בחדר אחד בבית חולים יחד עם ערבים, גם כן מבהירים לנו שמדובר בחלק מהמסורת היהודית.
ויש לומר ביושר: נכון. יש הלכות מזוויעות ובלתי-מוסריות, ויש יסודות במסורת שהם גזעניים ומבססים תחושת עליונות מהותנית מזוייפת ומסוכנת. אלא שהעובדה שדבר מה קיים בהלכה או במסורת אינו תירוץ להזכיר אותו ללא ביקורת, בוודאי לא לבסס עליו מדיניות חברתית או פוליטית. זאת מפני שיש הלכות וחלקים מהמסורת שברור לנו כיום שהם בלתי קבילים ולא מוסריים.
לא מדובר כאן בתפיסה "רפורמית" או חילונית-הומניסטית, אלא בעמדה שברורה כיום לשומרי מצוות אורתודוקסים רבים (גם אם לא יודו בה בפירוש). אנחנו יודעים זאת למשל מתוך הדוגמא של לימוד תורה לנשים. החל מהתלמוד, דרך ימי הביניים ועד העת החדשה פסקו כמעט כל הפוסקים הגדולים שאין ללמד נשים תורה (או לכל הפחות לא תושב"ע), מטעם "כל המלמד בתו תורה כאילו למדה תפלות".
כך הרמב"ם, הרשב"א, השולחן ערוך, המאירי, הרב משה פיינשטיין, הרב שמואל וואזנר, ועוד ועוד ועוד. הנה למשל מה שכתב הרב קוק על איסור לימוד תורה לנשים: "כל המלמד בתו תורה כאילו למדה תפלות: אלו דברים גדולים מאוד […] ואין קץ לאושר הכללי שהצלנו עפ"י ההדרכה המעולה הזאת"! בכל מקרה מדובר במסורת ברורה שעל פיה נהגו דורי דורות של יהודים.
והנה, עיינינו הרואות שכיום נשים שומרות מצוות לומדות תורה, גם תורה שבעלפה, ואף הפכו לפוסקות הלכה מקובלות. עינינו הרואות שמוסדות לימוד לנשים נפתחים בזה אחר זה, והרוב המוחלט של הרבנים בציונות הדתית, כולל תלמידיו המובהקים של הראי"ה קוק, מתירים ואף שמחים מאוד על לימוד תורה לנשים.
אין זה אלא שהגענו למסקנה הפשוטה שאיסור לימוד תורה לנשים, ודאי הטעם בדבר ה"תפלות" לכאורה שהלימוד מביא, הוא בלתי קביל ובלתי מוסרי. הוא מופרך ומכוער. ומכיוון שהגענו למסקנה הברורה הזאת, המסורת הארוכה של האיסור ללימוד תורה לנשים מתעדכנת, ובפרשנות הלכתית והסברים שונים מונפק אישור ללימוד, ולפעמים אף חובת לימוד.
לכן צריך להיות ברור: מי שכיום מעלה ומחזיק ביסודות גזעניים או בלתי מוסריים שבהלכה או במסורת מלמד בעיקר על עצמו, ולא על המסורת. הוא זה שסבור שאין בעיה עם אותם מרכיבים. הוא זה שלא מזדעזע ודורש לשנותם, או לפחות להמעיטם, כפי שהוא דורש בעניין לימוד תורה לנשים. כי אם רוצים, זה אפשרי. השאלה היא רק אם רוצים. ונכון שגזענים למיניהם לא רוצים. אבל האחריות היא עליהם, לא על המסורת.
ואת כל זאת אני מביא גם כדרך המלצה על ספרה האחרון של ד"ר חנה קהת, "משהפכה התורה לתלמוד תורה: תמורות באידאה של תלמוד תורה בעידן המודרני" (הוצאת ספרים כרמל). רוב הספר מוקדש ללימוד התורה כללי כערך, אידיאל ומנהג בתולדות ישראל. בסוף הספר יש נספח ארוך על לימוד תורה לנשים. משם חלק מהפרטים לעיל והציטוט של הרב קוק. מעניין ומומלץ.

5 תגובות

  1. יופי של כתבה , לא ידעתי שההתנגדות ללימוד תורה לנשים היה עד הדורות האחרונים ממש.

    אהבתי

  2. מה שאתה דורש מהמאמינים בהלכה, להשתנות ולעדכן לפי רוח הזמן הזה תחיל בבקשה גם על עצמך. גם תפיסת הגזענות צריכה להשתנות לפי ההקשר הרלוונטי שלה לזמן ולמקום. שכן לא הרי גזענות שנוצרה בתחילת המאה 20 כלפי אוכלוסייה לויאלית לשלטון ולא מתמרדת או מפגעת כהרי מצב של סכסוך לאומי שבו כל אחד מהצדדים שולל את הלגיטימיות של הצד השני. וזאת בתוך הקונטקס הכלל עולמי של התמודדות מול האסלאם הקיצוני. הרי זו רק היתממות לצווח גזענות! גזענות! כאילו זה ממש אותו דבר. ושמא יש כאן אולי מעין קוד סמוי שבאמצעותו הקבוצה ההגמונית בחברה (השבט הלבן) שומרת על הכוח שלה כלפי הקבוצות האחרות(כולל הערבים אגב, שהרי ישחקו הנערים לפנינו).

    אהבתי

  3. נדמה לי שזו תופעה כללית, להחליף את ה"עשייה את-" (=כתיבת תשובה או מאמר הלכתיים שיטענו טענה מסוימת) ב"דיבור על" (=פובליציסטיקה או פילוסופיה על ההלכה הגמישה או המתאימה עצמה להקשר). הבעיה היא שבין שני אלה ישנו פער גדול מדי ולכן הסיכוי שיצא מזה משהו, אפסי.

    אהבתי

  4. למרבה הצער, החריפות והנחרצות של כתיבות כאלו היא גורם משמעותי במניעת השינוי. הרי המסורת תשתנה רק על ידי אנשים שלא יתנשאו כך על רבותיהם, ולא יגידו שמה שנמסר להם הוא 'מופרך ומכוער'.
    לכן גם המסקנה על אישיותם של הגזענים היא שגויה – זו לא *רק* העמדה שלהם, כי הם אנשים מסורתיים וככאלה המסורת היא חלק מהם ואין גבול ברור בינם לבינה. ההנחה שהאדם הפרטי עומד מול המסורת והבחירה בידו אם לשנותה או לא היא שטות גמורה [אתה צריך לדעת את זה, כיוון שאתה מצטט פה את צ'רלס טיילור לבקרים]. הלוואי שהעמידה שלך מול המסורת ההומניסטית שאתה מדבר בשמה הייתה בת-חורין יותר. התחושה שלי היא שיכולת התמרון מול המסורת היא הרבה יותר מפותחת אצל דתיים מאשר אצל חילונים.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s