ישר כוח לרבני בית הלל

עשיית משפט שדה אסורה הן על פי דין תורה והן על פי חוקי מדינת ישראל. כל פגיעה פרטית באדם, גם ברוצח נתעב, כאשר אינו מהווה עוד איום, פוגמת במוסר ובחברה שלנו. יתר על כן היא מורידה את קרן ישראל בעולם ומחללת את השם. רק עמידה עיקשת ועקבית על מוסריותנו תצדיק שייאמר עלינו בקרב הגויים וּמִי גּוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם.

ישר כוח לרבנים ולפוסקות ההלכה של ארגון בית הלל שבימים כאלה שומרים על דמותה של היהדות בישראל (ומפגינים אומץ לא מבוטל). שימו לב גם לציטוט המקראי: משה מבשר בספר דברים לבני ישראל שאומות העולם יביטו עליהם ויתפעלו מהמוסר שלהם. מעבר לזה שברור שאיש כיום לא יתפעל מהריגתו של אדם חסר ישע ללא משפט, הפסוק הזה מקשר בצורה חד משמעית בין המוסר של היהודים למוסר של אומות העולם. לא ייתכן בשם "מוסר יהודי" כלשהו לעשות דבר שיהיה בלתי מוסרי בעיני האומות המתוקנות בעולם, שהרי אם כך הן לא תאמרנה על היהודים שהם עם "אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים".

ושוב, תודה ל'בית הלל'.

10 תגובות

  1. א. ארגון בית הלל אינם פוסקי הלכה. פסיקת הלכה מחייבת מתודה ספציפית שהפמפלטים של של ארגון בית הלל אינם עומדים בה.

    ב. הפסוק "ומי גוי גדול וגו'" נאמר לגבי לוח השנה העברי. כמובן שכל אחד יכול לדרוש פסוקים כאוות נפשו, וניתן לדרוש את הפסוק הנ"ל גם על שלילת הפרדיגמה הנוצרית "הַמַּכֶּה אוֹתְךָ עַל הַלְּחִי הַטֵּה לוֹ גַּם אֶת הַשְּׁנִיָּה" (לוקאס ו' כ"ט).

    אציין ובמידה והחייל הנדון הרג לשם ההריגה אז הוא וודאי עבר שורה של עבירות הלכתיות חמורות, אבל אף לא אחת מהן מצד הפלפול המוסרני דנן.

    אהבתי

    1. [לגבי ב' – הפסוק הנ"ל לא נאמר על לוח השנה. הרמב"ם הביא אותו כאחת הראיות (למה שהיו מובן לו מאיליו) לכך שיש טעמים למצוות, והטעמים הללו יכולים להיות מובנים לבני אדם]

      אהבתי

      1. יעויין שבת ע"ה ע"א ד"ה מנין שמצוה על האדם לחשב תקופות ומזלות, פס' ו' הנזכר שם הוא מאותו עניין של פס' ח' הנ"ל, וראה במדבר רבא פי"א ב', תפארת ישראל למהר"ל פ"ו, ועוד; כידוע מצוות לוח השנה הינה המצווה הראשונה שניתנה לעם ישראל ואכן יש הרואים בה בחינות אב לכלל המצוות. לגבי הבנתך את הרמב"ם אינני יודע למה התכוונת, אם הכוונה למורה נבוכים אז לדעתי הרמב"ם מדבר על משהו אחר לגמרי (היות המצוות והחוקים מאוזנים), אבל זה כבר ממש לא שייך לעניין הפוסט.

        אהבתי

    2. ב. פשט הכתוב לא קשור ללוח השנה העברי, אלא הוא אמירה כללית לגבי התורה – תראה את הפסוק בהקשרו. די ברור שגם חז"ל בבבלי שבת עה. לא התכוונו לומר אחרת, אלא להביא את הלוח העברי כדוגמה לאותם "משפטים צדיקים" – לא לשלול את שייכות הפסוק להקשרים אחרים.
      והרמב"ם שהוזכר כאן הוא, אם אינני טועה, בהקדמתו לפרק חלק.

      אהבתי

  2. היו תקופות- שגם לא היה מוסרי בעיני האומות-
    שנחיה….
    [יש כאלה שטוענים- שגם הביקורת- הקיצונית-שיש להם היום על ישראל-
    נובעת מאותו מקור..,
    ולא ברור למה- תמיד יש את המושקה התורנים- שמשתפים פעולה עם הפריץ,
    ומנסים להצדיקו ולמצוא חן בעיניו
    ]

    אהבתי

    1. טיעון מעניין לגבי המוסריות ביחס לאומות המתוקנות. אבל הרי זו שאלה שגם אדם פרטי מתמודד איתה לא מעט. אם יעשה את מעשיו ללא התחשבות בחברה ובנראות הרי יחשב לא-סוציאלי, ואם יעשה רק כדי לקבל אישורים לתדמיתו מהחברה יחשב ללא אותנטי. ומה נאמר על הנראות המוסרית שלנו? אם אנחנו מיישרים קו עם ה"מתוקנות שבאומות" הרי איננו מחדשים להם דבר ואין מה להתפעל מכך יתר על המידה. אם נעשה על פי קודים של מוסר יהודי פנימי נראה כלא מוסריים. אכן שאלה קשה. ואולי יש גם דרך שלישית? להעמיד את הקריטריוניים המוסריים הנהוגים כיום בעולם המערבי לבחינה מחודשת לאור כללי האיזון המעשי הנדרש ביהדות?

      אהבתי

      1. בדיוק לכן אומות העולם קיבלו על עצמן את אמנת ז'נבה, על מנת שלא תצטרכנה להתקוטט ביחס למוסריות של כל מקרה לגופו. לא מושלם, אבל בינתיים זה מה שיש.

        אהבתי

  3. השאלה היא-

    האם קיבלו את- זה גם ביחס למה שהם דורשים מעצמם,

    או רק למה שהם דורשים מאחרים…. ובפרט מהיהודים,

    [כפי שכבר הזכרתי, שלטענתם- לא מוסרי ליהודי לחיות…

    ועוד להגן על עצמו?????? מאן דכר שמיה]

    בנתיים לא ראיתי- שום מדינה- שמתנהגת יותר טוב מישראל,

    כשניצבת מול איום דומה, ומספיק לראות את עליית הימין הקיצוני באירופה,

    לאחר כל פיגוע טרור שמבוצע ביבשת

    כדי להבין על מה אני מדבר.

    אהבתי

    1. לא, הם צבועים. ויחד עם זאת אנחנו דורשים מעצמנו עמידה ברף מאד גבוה, לא בשביל לרצות את העולם אלא משום שאנו שואפים לעצב את החברה שלנו על פי קריטריונים מוסריים אידיליים, וטוב מאד שכך. אלא שלא ביררנו לעצמנו מהם אותם קריטריונים אליהם אנו שואפים, ובירור זה הוא מהותו של הדיון הציבורי שמתנהל כיום.

      אהבתי

כתיבת תגובה