סיכום זמני: קואליציה,דת ומדינה (או איך נתניהו מכר את הזוגיות שלכם לממסד החרדי)

שני סעיפים בהסכמים הקואליציונים שנחתמו בין הליכוד ליהדות התורה ולש"ס מצטרפים יחד ויוצרים תמונה שחורה עבור כל זוג שיתחתן דרך הרבנות בישראל (או שייסע לחו"ל ויתחתן שם).

  • הראשון הוא הסעיף בו הובטח ליהדות התורה שרישום לנישואין במסגרת פקודת הנישואין והגירושין יהיו במועצות הדתיות או ברבנות המקומית בלבד. זה עדיין לא מבטל את פתיחת אזורי הרישום, כי לכאורה (ויש כבר היום קשיים בעניין) יכול זוג להירשם במועצה הדתית שאינה במקום מגוריו. אבל זה כן מבטל את האפשרות להירשם בכל מני לשכות שפתח ארגון 'צהר' (למשל, באוניברסיטאות). כלומר יהיה קשה הרבה יותר להגיע לרבני 'צהר' החייכניים, וברור גם שמשרד הדתות בראשות ש"ס יעשה כל מה שהוא יכול כדי להקשות עוד את העניין.
  • השני הוא העברת בתי הדין הרבניים ממשרד המשפטים למשרד הדתות, כפי שהובטח על ידי הליכוד לש"ס. קשה להפריז בחומרת העניין: מדובר בשליטה על מינוי דיינים (שמרנים) ובאפשרות להשפיע על (ולבלום) כל רפורמה או אפילו פסיקה מקילה שיכולה היתה להבשיל במערכת. ואכן, כבר התבשרנו גם על ביטול מינוי נשים לגוף הבוחר בדיינים (ברור, הרי איזה זכות יש לנשים לומר משהו על הגוף ששולט קודם כל בחייהן?). עד עכשיו משרד המשפטים היה משקל נגד ליברלי לבתי הדין. כעת זה אינו, ומשרד הדתות כאמור ברשות ש"ס.

שני הסעיפים האלה יחד פירושם שליטה חרדית מוחלטת על דיני המשפחה של כל זוג יהודי בישראל, מהחתונה ועד לקבר. חובת מקווה והדרכת כלות, רב חרדי תחת החופה, מינימום מעורבות של הכלה בטקס, אפלייה בגירושין, רשימות של נשים נואפות, חוסר טיפול בסרבנות גט, חוסר טיפול בעגינות. רבותי ובעיקר גבירותי, חיי הנישואים שלכם ושלכן הופכים להיות רכושה הבלעדי של מערכת דתית שמרנית ופטריארכלית.

מה לעשות? פשוט: לא להתחתן ברבנות. ולא להתחתן גם בחו"ל. להישאר ידועים בציבור, שמקבלים היום כמעט את כל הזכויות של נשואים בישראל, ולעשות באופן פרטי כל טקס שתרצו, כולל זה האורתודוקסי כמובן. חתונה ברבנות היא פשוט הפקרת חייכם בידי ממסד מסואב ואטום.

נכון, גם ללא ההתדרדרות האחרונה הזו חשבתי שזה לא מוסרי ולא נבון להתחתן ברבנות, אבל עכשיו הדברים הופכים הרבה יותר ברורים וחמורים. מי שייתנו לרבנות הראשית להיכנס לו/ה תחת החופה יתקשו מאוד להוציא אותה. והרבנות הראשית, כמו כל מערכת שלא זזה כבר מאה שנה, לא מריחה טוב. ממש ממש לא.

6 תגובות

  1. גם אני כיהודי דתי אורתודוקסי מסכים מאוד עם הנאמר. אין שום קשר בין מוסד הנישואין הדתי לחלקו הגדול של הממסד הרבני היום.

    אהבתי

  2. תודה על הפוסט תומר . טוב , כל המכלול המוצג לא פשוט כלל , אלא שנוטים לשכוח שבתי הדין הרבניים , הם חוליה בתוך מערכת אזרחית , וכפופים למשפט הכללי , כך שלא משנה כלל הדבר מבחינה משפטית , באם משרד המשפטים , או משרד הדתות חולש עליהם אדמיניסטרטיבית , בטח בנוגע לפסיקות . בסופו של חשבון , בג"ץ ( וממילא ערכאות אזרחיות ) מורות גם לבתי דין רבניים את דרך הישר . מקובל לחשוב שהם איזה אי או איזה ערכאה דתית אוטונומית לחלוטין , אבל הם ממש לא !! אין להם אלא את אשר המחוקק מתיר להם , וסטיה מדרך הישר , מתוקנת בבג"ץ , ואינספור בגצי"ם הוכיחו זאת לעילא . תודה

    אהבתי

  3. גם מבחינה כלכלית להינשא בנישואין רשמיים זו שטות שאין כדוגמתה. ידועים בציבור זה ללכת עם ולהרגיש בלי.
    איך אמר לי רו"ח: נישואין זה תאונת מס.

    אהבתי

      1. לדעתי זה לא סביר ופוגע בזכות של השותפים לקשר הזוגי להגדירו כרצונם.

        האם לא עדיף להסדיר את התנאים ההלכתיים של הנישואים ע"י תלמידי חכמים, שמוכנים לנצל את כל האפשרויות ההלכתיות כמו: גט על תנאי, תנאים ממוניים ועוד? לפי הידוע לי ההלכה מחיבת להכיר בחוזה כזה ולכן הרבנות מחויבת להכיר בו.

        לדעתי כל עוד הרוב המכריע יקבל את הכתובה הסטנדרתיות ואת חוקי הידועים בציבור לא יהיה שינוי.

        אהבתי

כתיבת תגובה