הרב טאו מפיץ הוראה של הרב שפירא על פיה אסור להצביע לחילונים

בשבועות האחרונים מפיצים גורמים בישיבות 'הקו' של הרב צבי ישראל טאו, קונטרסים תמימים למראה ועליהם שני מאמרים, אחד של הרב סולובייצ'יק ואחד של הגר"א שפירא זצ"ל (השוני בתארים לפני ואחרי שמות הרבנים כפי שמופיע בקונטרס).

שני המאמרים קוראים לא לתמוך במפלגות חילוניות, והרב שפירא אף מגדיל וקובע ש"יש איסור גמור לסייע שיבחרו אנשים שאינם מאמינים בתורת משה […] להצביע רק בעד רשימה שכל חבריה […] שומרי מצוות". (ראו להלן בצילום שקיבלתי מאיתי גיטלר​ – תודה!)

הרב שפירא כתב את הדברים בזמנו כנגד מפלגת התחיה, אבל הרב טאו ותלמידיו סבורים כנראה שהם תקפים גם כנגד הבית היהודי – דהיינו אסור להצביע לרשימה שיש בה חילונים.

אבל אני לא חושב כך, ובזאת פוסק ומתיר הלכתית לכל מצביע מימין להצביע למפלגת הבית היהודי, ולא נורא שיש בה חילונים. ואם מישהו היה צריך סיבה נוספת לתמוך בבנט הוא קיבל אותה בהודעה המיוחדת(!) של בנט שבמסגרתה הוא לא פחות מאשר המציא ישות פוליטית חדשה בישראל – "בלוק טכני"! אנחנו זקוקים לאדם יצירתי שכזה כשר בכיר!!! הצביעו רק בנט, לא לאלי ישי ולא לנתניהו. ויהיה ה' בעזרנו.shap

8 תגובות

  1. ובכן, יצירתיות היא בהחלט דבר חשוב. למיטב הבנתי (ואשמח אם מישהו יוכל להאיר את עיני בנושא ויראה לי היכן אני טועה) החוק מחייב את הנשיא להטיל את הקמת הממשלה על ראש המפלגה *בעלת הסיכוי הגבוה ביותר* להשיג רוב. לנשיא יש שיקול דעת לאמוד מיהו אותו ראש מפלגה אבל הוא עדיין צריך לפעול לפי הוראת החוק.

    כשבנט מבטיח "גוש טכני" *זה לא צריך להיות מושג פורמלי*: פשוט התחייבות שהוא לא יצטרף לאף מפלגה אחרת להקמת ממשלה מול קהל הבוחרים והציבור בישראל. להתחייבות כזאת יש משמעות – מבחינה משפטית, הנשיא לא יכול להטיל את הקמת הממשלה על הרצוג-לבני כשאין כמעט סיכוי שהם יוכלו להקים ממשלה.

    אהבתי

    1. ראשית, את ההתחייבות הזאת בנט כבר נתן. הוא הבטיח להמליץ על ביבי. אין כאן שום חידוש אפוא, מלבד ניסיון להטעות את המצביעים שמתלבטים. שנית, החוק אפילו לא מדבר על סיכויים. לשונו עמומה מאוד. אבל כך הנוהג, כן.

      אהבתי

      1. באמת שלא ברור לי למה לתת את השם "בלוק טכני" להתחייבות הזאת היא הטעיה, לכל היותר זה שיווק מוצלח יותר של נקודה טכנית שאנשים מתקשים להבין משום מה. הרי הוא:
        א. באמת הולך להמליץ על נתניהו.
        ב. אכן יש לכך את המשמעות שהוא נותן לה מבחינת התחייבות לנשיא וכו'.

        לעומת זאת, נתניהו מריץ קמפיין שבו הוא טוען שראש המפלגה הגדולה ירכיב את הממשלה. זה כמובן לא נכון. אם כבר, זאת ההטעיה.

        אגב, לראיה שזאת אכן נקודה מעורפלת להרבה אנשים : רק לפני כמה שנים לבני וקדימה הריצו קמפיין מדהים "לא ייתכן שהנשיא לא יטיל את הרכבת הממשלה על המפלגה הגדולה ביותר …" (הרי ברור שייתכן! תקראו את החוק!) שהאשים את נתניהו ב"גניבת השלטון". אני מניח שלבני מודעת לאופן שבה כנסת נבחרת בישראל. אז המטרה הייתה ליצור גל ציבורי שיגרום לנשיא להחליט להטיל עליה את הקמת הממשלה. זה לא רעיון מופרך לגמרי.

        אהבתי

        1. אין לכך כל משמעות, ובנט טוען שזה מהפכה ומשהו חדש. לכן זו הטעיה.
          וזה שנתניהו גם שקרן זה בערך חדשות כמו שיש סכסוך עם הפלסטינים.

          אהבתי

          1. במחילה, אני לא מבין את התשובה: חשבתי ששנינו הסכמנו שאכן יש לכך את המשמעות המתוארת. ואנשים לא מבינים את העניין הנ"ל. השם הוא חדש. הקצף שלך יצא מיתוג הנקודה הזאת כ"חדשה" או על השם המפוצץ "בלוק טכני" כנראה. אבל אם לכך קוראים הטעיה, הרי שכל סוג של שיווק ופרסום במערכת הבחירות הוא הטעייה (אגב לעיתים נדירות, הדיון הציבורי בדמוקרטיה נערך מסביב לניתוח מתמטי של גרפים וסטטיסטיקות מאיזושהי סיבה שאני לא יכול לדמיין). אתה כמובן חופשי לטעון כך, וזה אפילו הגיוני מפרספקטיבה מסוימת.

            … אבל אם הסטנדרטים האלה יוחלו בשווה, קשה לראות פוליטיקאי אחד (ולא בגלל שהפוליטיקה בישראל מושחתת וכו', פשוט לראות פוליטיקאי באיזושהי דמוקרטיה שקיימת במציאות ולא כאידאל) שיוצא מזה טוב.

            אהבתי

  2. אורתודוקסים? רפורמים!

    לפחות כשזה נוגע לפוליטיקה.

    הרי ההלכה הזאת אווררה רק בגלל קיומה של מפלגת יחד. ספק אם חסידי א"י יסכינו להצביע למפלגה חרדית (האופציה היחידה אם 'יחד' תעלם), שעלולה לתמוך במסירת שטחים.

    אהבתי

    1. לא באמת.
      אם אני צריך לשער, הרי שהמצב שבו "יחד" לא קיימת יהיה מצב "בדיעבד" לשיטתם (שהרי כל המפלגות לא שומרות תורה ומצוות, ומאידך גיסא הן עוברות על מצוות ישוב ארץ ישראל) והם ישאלו שאלת חכם.

      … אבל כמובן שכל זה לא נדרש. אף אחד לא כותב שזה פסק הלכה להבנתי (וכמובן, יכול להיות שאני טועה לגמרי, ואשמח אם יתקנו אותי). כתוב "*דעת* הרב שפירא זצ"ל" … אנשים בתוך הקהילה הציונית דתית יודעים להבדיל היטב בין כתיבה הלכתית לכתיבה דרשנית (שלפעמים כוללת חלק מהשפה ההלכתית לתפארת המליצה).

      זה בדיוק העניין. באורתודוקסיה ההלכה היא קטגוריה נפרדת מדרשנות ואפילו מההנמקה הדתית.

      אהבתי

  3. בחוכמה שלאחר הבחירות, האם זה לא עוד מעשה של הרב טאו, שמעיד על ניתוקו מהמציאות?

    אהבתי

כתיבת תגובה