דוחקים את הקץ בהר הבית

20141107_0709212

הר הבית במרכז בעניינים. רק עיוור לא רואה את זה. לא, הוא לא "הסיבה" למהומות, אבל הוא בהחלט בין הסיבות העיקריות, לאלימות, לטרור, להחזרת השגריר של ירדן, למתח העולה וגואה עלינו כמו לבה מתוך הר געש פעיל. רק לפני חודש כתבתי כאן שמהר הבית ייצא מעגל הדמים הבא, והיסו אותי אנשים טובים ורציניים כחששן לחינם, כזורע אימה ומבטל זכותם של יהודים לתפילה, זכות שכתבתי כמה וכמה פעמים שאני תומך בה. אבל מה לעשות וחופש הדת לא מתיר כל דבר בכל תנאי ובכל זמן. לא זביחת בתולות לירח ולא העלאת ירושלים לעולה.

כמו בשנת אלפיים, הר הבית הוא בדיוק האבוקה שמציתה את מדורת ההבלים כולה. אנחנו חוזים במו עינינו בעוצמתו המטרפת של מקום קדוש, של המקום הכי קדוש. שימו לב איך שוחרי המקדש מסרבים להירגע, מסרבים להרגיע את הרוחות. אני מוכן להעריך שהם ימשיכו בסירובם, גם בימים הבאים. הר הקסמים כבר כישף אותם, והם מוכי מזבח.

ופלא בעיני שדווקא אלה שצריכים להיות הראשונים להבין כוחו של סמל ושל מיתוס ושל אמונה מסוגלים לדמיין שרק עבורם ההר חשוב, ואילו שלצד שמנגד – שרחוק מלהיות נקי כפיים בעצמו! – זה לא ממש משנה. אנשים שהמושג "זכויות תפילה" תקף בעיניהם רק עבור עצמם ושחופש דת הוא הדבר ההופכי בדיוק ממה שהם מבקשים משתמשים בשיח הזכויות כדי לקפוץ ראש אל קץ הימים ולהביא על כולנו בכוח מקדש וגאולה – או חורבן, בדיוק כמו בימי בית שני. מיעוט זעיר מבין אזרחי ישראל מתפנק ומזדעק על שלא נותנים לו הכל ועכשיו – אולי מאמין, אבל כל כך מפחד מדרך ארוכה. דוחקים את הקץ, ומבקשים להתקרב אל האש. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה', וַתֹּאכַל אוֹתָם.

9 תגובות

  1. זה נכון שמלחמה בגזענות, בפגיעה בזכויות אלמנטריות ובפגיעה בחופש מביאה לסכנת נפשות. הצד החשוך במאבק זה מוצא בכך עילה לזרוע טרור ולפגוע בחפים מפשע.
    אלה דברים טריויאלים.
    השאלה האם החשש מהטרור צריך להביא להשלמה זמנית עם פגיעה קשה בזכויות, או שמא כניעה לטרור רק מתדלקת אותו – נראה שזו השאלה המצויה כעת בוויכוח נוקב.

    אהבתי

    1. ההשלמה הזמנית הזאת היא בת 47 שנה. מאז 67. האם תוכל לומר לי למה דחוף כל כך להאבק על שינוי הסטטוס קוו עכשיו, כשאין משא ומתן בין ישראל לפלסטינים, וכשהאזור כולו מעורער?

      אהבתי

      1. זה שהעוולה מתמשכת כבר עשרות שנים, אינו סיבה לתת לה להמשיך עוד.
        המצב עם הפלשתינים מעורער כבר עשרות שנים גם כן, ולא נראה שישתפר בעתיד הנראה לעין, אז האם לנצח ימשכו מעשי העוול, ושלילת הזכויות על בסיס מוצא אתני בחסות החוק?

        עכשיו, אילו טענת אך ורק שנכון לנהל את המאבקים בחכמה, ולהתמקד כרגע במאבקים אחרים לפני שמקדישים כוחות למאבק הצודק הזה, היה היגיון בטענתך (אבל יש גם היגיון בדעת החולקים עליך, הסבורים שמעבר לסדר היום על עוולות חשוכות, רק יביא להידרדרות מדחי אל דחי).

        אהבתי

      2. אני מבין שהתזמון הוא הבעיה? אז מתי בדיוק היית מייעץ לשוחרי הר הבית להתחיל להתפלל שם? בעוד חודש, עוד שנה? מתי האזור לא יהיה מעורער? זה המזרח התיכון.

        אהבתי

  2. כקורא מזדמן קשה לי שלא לתהות\להשתומם –
    אני רואה שכתבת בשבועיים האחרונים 5 (!!!) פוסטים על הר הבית (דוחקים את הקץ, אורי אריאל, הרב פרומן, אריה שטרן, המאבק על הריבונות) וצמד מילים נעדר מהם לחלוטין –
    "יהודה גליק".
    חיפוש של המילים האלו באתר הזה יוביל לפוסט אחד מ- 01.2014 אודות גליק – זה חרם אקדמי או משהו כזה?…

    אהבתי

    1. חס ושלום. את גליק ראיינתי כששבת רעב ופרסמתי בבלוג הראשי כתמיכה במאבקו. אני מחבב את האיש וחרד לשלומו. הודעת זעזוע על הפגיעה בו פרסמתי בפייסבוק, ולא חשבתי שהיא ראויה לפוסט שלם בבלוג הזה.

      אהבתי

    1. ברור לגמרי שהם מודאגים, אבל גם ברור לגמרי שהסטטוס קוו לא נשמר 40 שנה, הוא משתנה בעקביות לרעת היהודים. אין שום דרך להצדיק במדינה דמוקרטית איסור תפילה בהר הבית. ולא הגיוני שיגבילו זכויות בסיסיות בשביל "להתחשב" בכל מיני צרכים ממוצאים של ביטחון לאומי. זכויות יסוד אחרות כמו חופש ביטוי גורמות לנו צרות יותר גדולות אבל אני לא רואה מישהו שמחליט להגביל אותם. ובמיוחד כשכל ההתחשבות הזאת נעשית תמיד לטובת צד אחד. אם יש מהומות – בשביל זה יש לנו מערכת ביטחון מנופחת ששואבת מיליארדים מכספי המיסים שלנו. שתתמודד.

      אהבתי

  3. בניגוד לדעתך, מעגל הדמים אינו יוצא מהר הבית. הוא מתנקז אליו. היינו, הוא הסימן ולא הסיבה. ולא צריך לחפש סיבה לאיבת יהודים וערבים (מוסלמים). היא שם.

    אהבתי

כתיבת תגובה