נישואים אזרחיים – הרב סתיו לא מדבר לעניין

באמצע הכתבה האחרונה של ברוך קרא על מצב מערך הנישואים בישראל הייתי צריך לשפשף את אזני ולתהות האם שמעתי את מה ששמעתי. הרב סתיו, מבכירי ומחשובי, מספק את הנימוק הבא להתנגדות לנישואים אזרחיים בישראל – שימו לב: מסלול נישואים אזרחיים ייתר את בירור היהדות של חלק מהעולים הישנים מברהמ"ל. הם לא יסורו ללשכת הרבנות הקרובה לביתם ויבררו את יהדותם (למרות שהם כנראה יהודים על פי ההלכה, כן?) כי לא יהיה להם כוח לבלבול המוח הזה, ויתחתנו אזרחית. ילדיהם כבר לא יוכלו לברר את יהדותם עכל פי ההלכה, ואז מה שיקרה הוא שייווצרו כאן על פי סתיו "ממלכת ישראל" ו"ממלכת יהודה", ו – שימו לב לזה – זו תהיה סכנה לצה"ל, וגם למדינת ישראל מפני ש"המערכת לא תגדיר אותם כיהודים" והם יהיו הרוב במדינת ישראל.

אני מתבייש בשביל הרב סתיו שהוציא מפיו קשקוש מבולבול שכזה. ראשית, איך אותם אנשים יהיו הרוב, אם כרגע כל אותה אוכלוסייה (ולא רק החלק שיהדותו מוטלת בספק על פי הרבנות) היא שישית מאוכלוסיית ישראל והפריון שלהם לא גדול משאר חלקי האוכלוסייה? שנית, מה הקשר לביטחון צה"ל? האם לא-יהודים נלחמים פחות טוב או מסרבים פקודות יותר? אנחנו יודעים שלא. שלישית, הרי ממילא כל זה לא לוקח בחשבון את מאות האלפים שלא יעזור להם כל בירור יהדות, שהרי הם פשוט לא יהודים על פי ההלכה. מה איתם? זו לא "סכנה למדינה"? רביעית, הרי ממילא כל אותם אנשים יכולים כבר היום להתחתן בחו"ל, או לחיות יחד כידועים בציבור. אולי נשלול מהם גם את האופציה הזאת? הרי מדובר בסכנה למדינה!

וחמישית וחשוב ביותר: טיעונו של הרב סתיו נסמך על ההנחה שעמדתה של "המערכת", כלומר הרבנות, משנה משהו. אז נכון שכיום היא משנה לרבים, אבל יותר ויותר ישראלים רואים בעולים מברהמ"ל יהודים לכל דבר, והסטטוס ההלכתי שלהם לא ממש משנה להם. זו תוצאה מובנת של חיים משותפים, חלוקת תרבות משותפת ובעיקר הזדהות משותפת עם האתנוס והלאומיות הישראלית. ריבוי הנישואים בין צברים לעולים מדגים את זה היטב. סביר שבעוד שלושים-ארבעים שנה היחידים שזה יהיה אכפת להם הם החרדים, שמהווים מיעוט. אני לא מזלזל בבעיה שהדבר יכול ליצור עבורם, אבל הם יאלצו להתאים עצמם למצב, כי המצב ממש לא יתאים עצמו לעמדתם.

אבל באמת, אם הגענו לכך שרב רציני צריך להשתמש לצורך התנגדותו לנישואים אזרחיים באיום הבטחוני, המצב מעודד. הגענו לתחתית החבית, ואין כנראה כבר מה לומר, אז זורקים פנימה את גמביט "הביטחון". אפשר להיות אופטמים: בעזרת השם עוד קצת ונקבל נישואים אזרחיים.

ראו את הפרק, הוא כולל גם חלק על הלחץ שמגיע מיהדות ארה"ב.

7 תגובות

  1. בצדק רב שפשפת את אזניך, תומר! דברי הבל והפחדה כאלה שבים ומעוררים את השאלה מה חשבו אלה מן הציבור המתקדם והסובלני אשר הריצו את מועמדותו של הרב סתיו כרב ראשי לישראל?! עם זאת, שפשוף האזניים כנראה מנע ממך לשמוע כי התיזה של הרב סתיו חמורה אפילו יותר ממה שאתה כותב, שכן הוא כרך יחדיו את עולי בריה״מ לשעבר עם ערביי ישראל, ותיאר כי יחדיו הם יהוו רוב אשר יאיים על צה״ל, על הבטחון ועל מדינת ישראל!! השאלה הנוספת הצריכה להישאל היא מי הם אנשי הבטחון העלומים אותם הוא מזכיר כשותפים לדעתו בדבר האיום הגלום לבטחון ישראל. בהנחה שהוא דובר אמת, הרי אם אנשים אלה עדיין פעילים במערכת הבטחון, יש לכולנו סיבה לדאגה גדולה יותר מדאגתו של סתיו להנהגת נישואין אזרחיים בישראל!

    Liked by 1 person

  2. מצטט חבר:

    אני לא מופתע מסתיו
    כשעשו לי בעיות ברבנות טרם הנישואים לאשתי כיון שאביה אינו יהודי ואני כוהן – פניתי אליו.
    לא היה קל להשיג אותו בטלפון. סיפרתי לו על הבעיה בקצרה ותשובתו: למה שלא תחפש בת זוג אחרת? הודיתי לו ושלחתי אותו ואת הפסוידו ליבראלים שלו לכל הרוחות.

    אהבתי

  3. רק הערה על משפט אחד שכתבת:
    "סביר שבעוד שלושים-ארבעים שנה היחידים שזה יהיה אכפת להם הם החרדים, שמהווים מיעוט".
    עכשיו הם מהווים מיעוט, בעוד שלושים-ארבעים שנה הצפי שהם יהיו הרוב (מה שכמובן ישנה אותם עצמם ללא היכר, ובכל זאת).
    ואם אתה מביא בחשבון שלא רק לחרדים יהיה יהיה אכפת, אלא לכל מי שחשובה לו ההלכה (כולל המסורתיים), הרי שוודאי יהיה רוב שזה אכפת לו (ואולי כבר עכשיו כמעט יש רוב כזה).

    אהבתי

    1. כבר היום מספר נכבד מהלא-חרדים תומכים בזה. וגם להם "חשובה" (באיזה הקשר?) ההלכה. אז למה אתה חוזה שזה ישתנה?

      אהבתי

  4. כדאי לשים לב: הנימוק שציטטת מהרב סתיו אין לו דבר וחצי דבר עם הלכה, והוא תלוי כולו בנימוקים "מדינתיים" (לאומיים). מצד אחד זה יפה שהרב סתיו כן וישר (ויודע שמבחינה הלכתית – כפי שכבר כתבו רבנים חשובים ומרכזיים, אפילו חרדים – נישואים אזרחיים דווקא מועילים למניעת ממזרים ועגונות ועוד צרות הלכתיות), ומצד שני, זה עצוב. עצוב, כי הבלבול והערבוב בין "דתיות" ו"מדינתיות" לא רק מעיד על בורות חמורה בכל הנוגע ליהדות, הוא גם מסוכן. הרב סתיו כאמור נזהר כאן לא לבלבל הין השניים (הוא טוען רק נימוקים מדינתיים), אבל רבים מקהלו אינם זהירים בכך, וחמור מכך – מבחינתם, כל נימוק המגיע מפי רב הוא נימוק דתי או הלכתי, ולכן דברי הרב סתיו עוברים על ההלכה של "בפני עיוור לא תשים מכשול".

    אהבתי

כתיבת תגובה