הרב סתיו מדבר "נגד החילונים"

בגיליון האחרון (387, ה' אדר) של בטאון בית הכנסת 'עולם קטן' מראיין ארנון סגל את הרב דוד סתיו, שסכוייו להיות הרב הראשי האשכנזי הבא לישראל טובים למדי. לצערי הרב סתיו מפגין בראיון הזה קו נוקשה ואטום עוד יותר מכפי שהציג לפני, בפגישתי איתו לפני כשבועיים. לא ברור לי האם זה מפני שפשוט שאלו את הרב שאלות אחרות, או מפני שהקהל של הבטאון הזה מצפה לחרד"ליות יתר. נראה שיש משהו באופציה השנייה, מפני שנראה שסתיו עסוק לא מעט בניסיונות להוכיח כלפי חוץ עד כמה שהוא מחזיק בהשקפה שמרנית. הנה כמה ציטוטים:

"יש לי תדמית ליברלית מפני שאני מדבר בעברית חדשה. בשפה פשוטה וברורה. אינני מדבר בעברית קוקניקית ישנה. […] טוענים גם שאף פעם לא דיברתי נגד החילונים, אבל זה פשוט לא נכון."

"בעבר הופעתי בערוץ 2 מול יו"ר תנועה של בעלי נטיות הפוכות ודיברתי נגד התופעה ונגד מצעד הגאווה."

"שישאל את אנשי שוהם האם באמת אני מתקפל בכל עניין. יש עוד הרבה מקומות בארץ שבהם מאה אחוז מהמסעדות כשרות? שאין שום חנות שפתוחה בשבת? […] שוהם היא העיר היחידה בישראל שאין בה בית כנסת רפורמי."

"אני מאוד לא אוהב את הסיפור של עירוב נשים בתהליך קבלת ההחלטות [בארגון הרבנים 'בית הלל']. אני מתנגד לכך, לא מכיוון שזה איננו כשר על פי ההלכה, אלא כי זו לא העת לדבר הזה. זה מדגיש דברים שלא צריך להדגיש אותם."

נו, האם כך יראה "הרב של כולם"? האם רב כזה יחבב את הרבנות הראשית על אזרחי ישראל? אתמהה.

ציטוט אחד נוסף שלו ראוי לציון, ודווקא לחיוב:

"אנחנו רוצים להקים במסגרת הרבנות הראשית גוף של גדולי הציונות הדתית שישב מעת לעת ויתווה דרך. יעסוק בשאלות כלליות: המחאה החברתית, שביתת הרופאים והאחיות, מחירי הדיור. נושאים שבוערים בחברה החילונית"

אכן, מן הראוי שהרבנות תעסוק בנושאים אלה, ואף תיתן את דעתה להם עוד הרבה יותר מעל ענייני "טהרת המשפחה" שהיא כופה על התועים לבוא להתחתן דרכה. למעשה, זה אולי ערכה המרכזי של הרבנות בעיני, דהיינו להשמיע קול אתי-מוסרי-מסורתי-הלכתי בעניינים כבדי משקל שעל סדר היום. רק לא הבנתי למה אלה "נושאים שבוערים בחברה החילונית". האם לשומרי מצוות לא אכפת משביתת הרופאים והאחיות או ממחירי הדיור? שוב, אתמהה.

7 תגובות

  1. אוקי אז הרב האידיאלי אמור
    א. לא להתנגד לחילוניות ולחילונים
    ב. לא לשאוף שכולם יהיו דתיים
    ג. לא לפעול למזעור תופעות פסולות מבחינת הדת שלו (מסעדות לא כשרות, חילול שבת)
    ד. לא להתנגד לזרמים דתיים שנראים בעיניו לא נכונים (רפורמים)

    מגניב. יכול להיות שתומר בעצם רוצה שהרב הראשי יהיה חילוני

    אהבתי

    1. " ג. לא לפעול למזעור תופעות פסולות מבחינת הדת שלו (מסעדות לא כשרות, חילול שבת)"

      הוא רשאי לדבר ולשכנע. אני לא חושב שהוא אמור *לעשות* משהו בכוח שניתן לו ע"י המדינה.

      אהבתי

  2. למעט האמירה האחרונה שהוא לא אוהב את עירוב הנשים בקבלת ההחלטות ב"בית הלל"
    אני לא מבין על מה אתה מתלונן.
    הרבנות הראשית מוגדרת כרבנות אורתודוקסית.
    זה שאתה רוצה הפרדת דת ומדינה זה עניין אחר

    אהבתי

    1. ראשית, אי אפשר למעט את האמירה האחרונה. היא חשובה מאוד. שנית ובהמשך לכך, סוגים רבים לאורתודוקסיה, והרב סתיו הוא קצת יותר מדי חרד"לי לטעמי..

      אהבתי

  3. האם בשוהם אין בית כנסת\קהילה רפורמית? כדאי לבדוק סוגייה זו , וזאת אני אומר כתושב שוהם. תומר, הורי לימדו אותי לפחד מאדם שמנסה לרצות בכל מחיר את העומד מולו.
    בכלל לא מתפלא…

    אהבתי

  4. דבריך אודות הרבנות תמוהים.הרב סתיו נחשב למי שעושה צעדים משמעותיים לקראת העם למרות ובשל יראת השמים שלו,אינני מבין מה ציפיתך מרב אורתודוכסי רציני בעולמו ובדתו,אם הוא חרדל מיהו הרב הפשרן האידאלי
    אתה מחרף את החרדיות באחת על רצונה בעמדת הכח שברבנות ומנגד על רצונה לבזות את הרבנות,האם אתה עצמך תולה בה תקוה שאתה חרד על בזיונה?דומה שיש כאן מידת יתר של אמוציונליות.סליחה אם טעיתי.

    אהבתי

כתיבת תגובה