ריכוז העמלקים במחנות השמדה

יש רבנים שמתעקשים להידמות עד כמה שאפשר לנאצים. הנה למשל קטע מגליון תע"ט (479), פרשת שמות י"ח בטבת (כלומר לפני שבועיים), של "מעייני הישועה", עלון השייך לתנועה באותו שם, "בנשיאות הרבנים שליט"א: הרב יעקב אריאל, הרב שמואל אליהו והרב שלמה אבינר". מכיוון שהקטע הבא הוא ממאמר המערכת, ברור ייתכן כי לפחות אחד מהם, אם לא שלושתם, כתבו או אישרו אותו:

מסתבר שהרבנים שהתנגדו לפרסום פסק ההלכה הקורא לא להשכיר דירות ל"נוכרים" הם "פקידים". הם לא משתתפים במאבקי התרבות שלנו, ולכן גם ישאירו את ריכוז העמלקים במחנות השמדה לאחרים. זה כנראה פירושו של "מאבק תרבות" לדעת שלושת הרבנים הגדולים שמוציאים את העלון. ומיהם העמלקים? הערבים? השמאלנים? ארגוני זכויות האדם? הרפורמים? ההומואים? "ימים יגידו".

טרנד חדש, אם כן, בקרב עלוני בית כנסת: את החומר הקשה שומרים למאמר המערכת, ללא חתימה (גם כאן). גם חשכה, גם פחדנות.

(תודה לדוד אסף)

12 תגובות

  1. כן, מאמר משונה. תהיתי כמה זמן יעבור עד שתתייחס אליו.

    הם לקחו את הסיפא של המאמר להקצנה בכוונה תחילה. הם מנסים להראות שדבקות בתורה מבחינתם זה לבלוע את רצח עם עמלק ושמוסר התורה היציב הוא המוסר האמיתי מעל המוסר האנושי ההפכפך.

    משעשע למדי שאחד הטיעונים השחוקים נגד החילוניות והמוסר ההומניסטי המושמע לעתים בידי הוגים דתיים הוא שביטול המוסר ההטרונומי הוביל לנאציזם ולקומוניזם ולשחיטת עמים שלמים. הנה בפליק פלק משונה דווקא הוגה דתי מאזכר הסכמה לרצח עם כמדד לדבקות במוסר האלוהי – ההלכה.

    אם זאת, ודאי לי מעל לכל ספק שאם נגיע לביצוע מחיית עמלק בפועל, העט והקרביים שלהם יתהפכו והם הם עצמם יחפרו מנהרת מוצא הלכתית ובה ינמקו היטב מדוע עמלק הוא לא עמלק וכו' וכו'.

    אהבתי

  2. אני לא חושב שאתה מכיר את מבנה המערכת של "מעייני הישועה", כי העובדה שהעלון שייך לתנועה שהיא "בנשיאות הרבנים" כלל וכלל לא אומרת שהם כתבו את הדברים. את הכותב יש לחפש במשבצת הסמוכה מצד שמאל, שם מופיעים העורכים עצמם.

    אבל כן, התוכן הוא מזעזע ביותר, בכל כך הרבה רמות. וההתנצלות שהתפרסמה שבוע אחרי כן רק מחזקת אותו.

    אהבתי

  3. הרב יעקב אריאל הוא אחד מאלה שיצאו בפומבי נגד 'מכתב הרבנים', ברור שהוא לא 'כתב או אישר' מאמר מערכת שמשמיץ אותו עצמו (והתנצל שבוע אח"כ באותו עלון). גם לא סביר שאחד מחבריו הרבנים אישר אותו.בכלל,מאיפה ההנחה המוזרה ש'נשיאי התנועה' מאשרים את המאמרים בעלון?
    איך הסקת מהמאמר שמחיית עמלק היא 'פירושו של מאבק תרבות'? מאיפה המסקנה המוזרה ש'עמלק' אלו חלקים מעם ישראל?
    עמלק בהלכה זה עם ספציפי שאינו מוכר כיום. המאמר שואל האם בשם שיקולים מוסריים 'רבני הקריירה' יתנערו ממצוות מחיית עמלק.
    כל הכבוד שהתייחסת למאמר המכוער הזה, חבל שבצורה כזאת.

    אהבתי

    1. כמו שצחי אמר. מדוע אינך מעדכן את הטקסט? האם מספיק "לא להתפלא" אם מישהו ידע כדי לפרסם ש"ברור" שאחד מהם ידע? ומה לגבי הקביעה (רמב"ם ובתלמוד) שאפשר לגייר עמלקים? אתה בא לחנך או לנגח?

      אהבתי

  4. אני עדיין לא מבין מיהו ה'עמלק' הזה, לפי מה שהבנתי מדובר ב'זרע' עמלק כלומר זה עניין גנטי, אם כך – מה לגבי עמלקי שהתגייר? הוא עדיין 'זרע עמלק' לא? מצד שני האם אני כחילוני נחשב 'עמלק' למרות שלפי המוצא שלי אני דווקא אשכנזי?

    אהבתי

    1. עידו, אתה יכול לנוח בשקט. העמלקים משמשים בעיקר את היהודים הגזענים ואת מנגחי היהודים. מבחינת כל שאר היהודים (חרדים כחילונים) אין עניין אמיתי. כפי שציינתי, גם ברמב"ם וגם בתלמוד יש התייחסות לגיור עמלקים.

      אהבתי

    2. באופן פשוט עמלק נקבע לפי המוצא. כאשר עמלקי שקיבל עליו 7 מצוות בני נח(אין צרוך שיתגייר) מאבד את מעמדו כעמלק(כלומר אלא צריך להרוג אותו) לפחות לפי הרמב"ם בהלכות מלכים.
      מאחר שכיום לא ידוע לנו על קבוצה אתנית מצאצאי העמלקים הקדומים אני לא רואה מה ההשלכה של זה למעשה והדיון הוא תיאורטי בלבד(בעיני) ומדגיש את זה שיש או הייתה סיטואציה שבה צריך להשמיד עם מכח התורה ויהודי צריך להסכים לכך גם אם היום זה לא נצרך.
      מעבר לזה יש מסורת שזרע עמלק לא נמחה מה שמעלה שאלה האם זה אולי רלוונטי.
      האפשרויות שאני מכיר לכך הן:

      א. יש אנשים מזרע עמלק ובעתיד נדע מיהם(ע"י נבואה מן הסתם) ואז נצטרך להרוג אותם (אם הם לא יקבלו עליהם מצוות בני נח).

      ב. יש אמירה שכל מי שרוצה להשמיד את עם ישראל הוא בגדר עמלק (כמו שעמלק נענש על כך שתקף את עמ"י כשיצאו ממצרים). בדורות האחרונים מדברים על הנאצים, בריה"מ והערבים.
      לא ברור לי האם האומרים כך מתכוונים לעם שלם או רק לאנשים המסוימים שמנסים להשמיד את עמ"י. גם לא ברור לי אם הם באמת מתכוונים למשהו בעל משמעות מעשית.
      הרב שמואל אליהו לדוגמא טען שבין הערבים יש כאלו מצאצאי עמלק שאותם צריך להרוג ויש כאלו מצאצאי ישמעאל שיכולים לחזור בתשובה ואותם לא בהכרח צריך להרוג.
      לא ברור לי אם הוא סובר שזה באמת בגלל שיש כאלו שסב-סבם היה עמלקי ויש כאלו שסב-סבם היה ישמעאלי או שהכוונה רק לצורת המחשב וההתנהגות שלהם.

      ג. ככלל יש נוהג למצוא לתפוס מצוות כמייצגות או מיועדות לכל מיני רעיונות מטאפיזיים או מידות נפש. ככה החמץ נתפס כקשור לביעור הגאווה ואילו עמלק מקושר לספקנות, קרירות בעבודת ה', לציניות ולעג לענייני קדושה(ליצנות בלשון המקורות) ולהתנגדות לעבודת ה' כמטרה עצמית- גם בלי אינטרס להתנגד. (במקרה של עמלק זו יכולה להיות גם פרשנות היסטורית- שאותו עם קדום באמת היה בעל תכונות נפש כאלו ומתוך כך תקף את עמ"י שייצגו את ההיפך.) לפי הגדרות כאלו אפשר להגדיר כמעט כל אדם כ"עמלק" אבל לא כך פוסקים הלכה ואין סיבה לפסוק כך דווקא בנושא זה.

      מקורות לדוגמא:
      http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=9360
      http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=5698
      http://ravtzair.blogspot.co.il/2011/02/blog-post_16.html
      http://ravtzair.blogspot.co.il/2012/10/blog-post_15.html
      http://www.odyosefchai.org.il/TextHome/TextInfo/277
      http://www.kipa.co.il/ask/show/60469-%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9D
      http://www.hakolhayehudi.co.il/?p=6522
      לקט הפניות http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=1597

      אהבתי

  5. אפילו לפני הפסקה הקטלנית האחרונה (אפרופו המאמר שלך על שנאה לפני כמה זמן), רק כדאי לראות עד כמה זה במובהק העדפת הרעיון על החיים.
    כלומר, הקריאה שלהם ש"התורה תפסוק" (כמובן דרך הכלי שהוא הרב) וגם ההתפסות לכך שיכולה להיות רק פסיקה אחת של התורה (כלומר נראטיב מסוים שהוא הנכון לפירוש התורה – שלהם), זה אמירה שהרעיון יכול להכריע את המציאות.
    רוח הדברים מזכירה לי את הבדיחה במונטי פייטון (שהייתה בבלוג שלך כבר לפחות פעם אחת) על הפיצול בין החזית העממית הפופולארית לחזית הפופולארית העממית (או מה שזה לא היה), וממש אחד לאחד, גם הם חושבים שכל השאר הם SPLITTERS.

    אהבתי

  6. צודק מאד, אני גם הולך לכתוב על זה משהו

    אל תשכח לקשור לזה את ישראל רוזן ב"שבת בשבתו" שכותב על "מכת הארבה מסודן" (כך בכותרת)

    אהבתי

  7. הודעה

    אני, מספר אישי 2118521,
    בן לגזע העמלק
    מודיע בלי בושת פנים
    שאני
    והורי
    והוריהם. אחיהם ואחיותיהם
    כולנו נצר לעמלקים
    כבר נלקחנו
    אל מחנותיה המטהרים של פולניה
    בפקודת יהוה יתברך

    אני,
    שמעון בנו של יעקב רוזנברג
    ובן בלה לווין
    אני, שמעון בן בלע
    דור שני לשפטים
    בלי משפט ובלי אות
    מתייצב בזאת בכיכר העיר
    להילקח אל מחנה ההשמדה

    איני ראוי לבוא בקרב היהודים הנאורים
    אני כתם מזוהם על מצחם
    יימח שמי וזכרי
    אמן.

    אהבתי

כתיבת תגובה