ספר חדש: 'מגילת העצמאות עם תלמוד ישראלי'

Captureלאחרונה יצא הספר 'מגילת העצמאות עם תלמוד ישראלי', כרך מרשים מאוד שמכנס דברי הגות ופרשנות על מגילת העצמאות, בשילוב ציטוטים של הוגים מהעבר. כל כותב נדרש לדרוש את אחד מהמילים או מצירופי המילים שבמגילה, וכך אנשים טובים כא.ב. יהושע, רוחמה וייס, אמנון רובינשטיין, רחל אליאור, אניטה שפירא, אסף ענברי, יובל שרלו, רות גביזון, אורית קמיר, אבי שגיא ועוד רבים מאוד פירשו והרחיבו את המגילה – וכל זה בעריכה צמודה וקפדנית של דב אלבוים.
 
אני כתבתי על הצירוף "דמותו הרוחנית" מתוך המשפט הראשון, "… קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית." ניסיתי לבאר למה הזדקקו מנסחי המגילה ל"רוח" שתתווסף לזוג המובן מאליו (בדין המודרני) – דת ומדינה. טענתי שהציונות החילונית, בדחייתה את הדת, היתה זקוקה לפן משלים למדיני שיספק ערך מוסף.
 
נעזרתי בדברים שכתב הרב פרופ' ארנולד אייזן (חוקר של היהדות המודרנית ויו"ר ה-Jewish Theological Seminary בנ"י), על פיהם במאתיים השנים האחרונות "רוחניות" היוותה עבור יהודים חילונים אפשרות החורגת מהחלוקה הבינארית שהסתמנה בראשית ימי ההשכלה, דהיינו התנערות ונטישת הדת מצד אחד או התחפרות חרדית במסורת והגבהת החומות מול פני המודרנה המאיימת מן הצד האחר.
 
טענתי היא ש"דמותו הרוחנית" של העם במגילה היא עבור בן גוריון וחבריו הממד האידיאולוגי והמוסרי המקשר בין יהדותם בהווה לזו של העם היהודי שקם בארץ אבותיו, כלומר "חזונם של נביאי ישראל", כפי שמצוין קצת הלאה במורד המגילה.
 
חזון שכזה צריך גם היום.
 
השאר במאמר עצמו, ועוד יותר מכך, בספר כולו.

6 תגובות

  1. tאני מבקש לברר האם המטרה הציונית לשמד את עם ישראל גם הוא חלק מהכתוב בש"ס

    אהבתי

    1. קשה לומר היום שקיימת רוחניות כל שהיא ביחס ליהדות ולארץ ישראל מצידם של חילונים מובהקים. הכל חומרי. הזיקה הרוחנית נעלמה. מצידם זאת יכולה להיות כל פיסת קרקע אחרת. ואולי עדיפה אחרת ללא קונפליקט עם הערבים…..(כאילו אם היינו באוגנדה היה לנו שקט שם…..)

      אהבתי

  2. בהמשך לתגובה הקודמת רציתי עוד לברר, זה ארבעים שנה אני עסוק ברדיפה אחרי ההבנה מדוע אנו צריכים לתואר האצולה יהודי תוספת לא יהודית של ציוני, רק שלא יסביר לי מדוע העולם שונא שקרנים כזבנים כמו הציונים. תשובה אחת עניתי לעצמי אחרי ראותי והיתה לי עדנה כי כל ציוני דתי מתחיל פרשנותו בהרב קוק כתב או הרב קוק אמר לפניו לא היו גדולים ואחריו יש את הפסולת הנקרא דתי לאומי עם אינני טועה יש ספרים כמו סדקים הרואים את הרב קוק ככזבן היסטורי את חוכמת הכזבנות כבר כתב ד"ר גודמן על הרמב"ם אינני רואה עצמי כמומחה בשטח הכזבנות אינני דתי לאומי. גם הם כבר הבינו שלהיות חילוני הוא חכם יותר מכזבן ציוני דתי ההופך חלום ראוי למציאות שאיננה ועוד יותר האם המוסלמי שאינו איש שטנה לא צודק אם הוא קורא גם לציונים הדתיים שהידים,ואם זה נכון מה לנו כי נלין על החרדים מקיימי תורה ומצוות ולא מדברי תורה ומצוות על האמת הטופחת על פניהם. מתי כבר יתעוררו חולמי המקדש שאינם רוצים את המקדש כי במקדש יש דיני טומאה וטהרה והם לא רלוונטים לעולמינו המודרני ,ברברי, דימוקטטורי ,שכל ממזר מלך אם למד משפטים או כל מקצוע אחר באוניברסיטה שאין קשר בינו ובין דת רק אם הוא עיתונאי או שחקן הוא כבר מומחה בנושא ורשאי וראוי לחוות את דעתו הפרימיטיבית מחוסרת הידע המינימלי לצורך דיון לדוגמא על השבת, או על יהדות בכלל. אם יש ביניכם חכם שיכול להרוות את צמאוני תודתי שלוחה מראש

    אהבתי

  3. אופיר, טעות עצובה בידך. לא כלנו שטופי חמרנות ואדישות לארץ ישראל, עם ישראל ותרבות ישראל. מבחינה אינטלקטואלית וומצד ההגיון צריך להניח כי גם מי ששונה ממך בתחום האמונה עשוי להיות רהוט בתחום תרבות ואהבת הארץ הזו. אין לי שיג ושיח עם מי שטוען כי ״אלהים לשלטון בחרתנו״ או מי שחושב כי עגלתי ריקה משום שהמטען הרוחני בה שונה משלו. אני מקווה שיש בך רוחב הדעת לראות את עולמם הרוחני של אנשים אחרים.

    אהבתי

  4. לא ברור לי מדוע הציונים מתעלמים מאישיותו של הרצל שבעודו חי כתבו דברים נוראים. למה יש התעלמות גורפת מההתנצרות של עם ישראל שהיה חזונו של הרצל

    אהבתי

כתיבת תגובה