בבחירות לקו בארבע מכות. הציונות הדתית

ראשית, באופן הכי פשוט, כוחה המסומן פוליטית ירד משמונה לחמישה מנדטים, שישה אם נוסיף את אלי בן דהן שנכנס עם הליכוד. בכל מקרה מדובר בצמצום.
 
נכון, הציונות הדתית מיוצגת הן בליכוד והן בכחול-לבן, אבל רק כנספח, ורק בתפקידי-משנה. נכון, מטרת העל של המפלגה המגזרית – תקציבים לכל מני יוזמות ופרוייקטים, בישראל ובשטחים – תושג. אבל שוב, אם כל מה שרצינו זה להיות על תקן משגיח-הכשרות/השנורר הלאומי היינו יכולים להיות חרדים או להישאר מזרוחניקים.
 
שנית, המפלגה המגזרית עברה לידי החרד"ל. החרדים הלאומיים, בין 10% ל-15% מהציונות הדתית וכאחוז בודד מהאוכלוסייה היהודית בישראל שולטים כרגע על המסגרת הפוליטית של הציונות הדתית כולה. הרב פרץ וסמוטריץ' שניהם חרד"ל כתום עמוק, גם אם מסוגים מעט שונים.
 
זה אומר שתפיסת עולמם אינה תומכת באינטגרציה עם החברה הכללית (ואף לא עם אורתודוקסים שונים מהם) ולא באימוץ של רעיונות וערכים מודרניים. הם יחשדו בהומניזם, פמיניזם, ליברליזם וגם הדמוקרטיה עבורם היא על תנאי. בכך, ובאדיקות ההלכתית שלהם, הם שונים מאוד מרוב הציונות הדתית.
 
זה אומר שלרוב הציונות הדתית אין ייצוג במסגרת הפוליטית המובהקת שאמורה לייצג אותם. אם יאיר לפיד היה משכיל לשמור על נכסים ותיקים וחדשים כמו עליזה לביא, תהלה פרידמן ומשה קינלי טור-פז במקומות ריאלים הם היו יכולים עכשיו להיכנס לנישה הזאת באופן טבעי. במצה הנוכחי יש רק את אלעזר שטרן. אמנם, צביקה האוזר ויועז הנדל כבר צייצו בטוויטר שהם ייצגו את הסרוגים הנורמלים. קשה לי להאמין אבל נראה.
 
כל זה אומר שיש ציבור גדול וחשוב שאין לו בעצם נציגים בכנסת. וזה אומר שמערכת היחסים בין החרד"ל לשאר הציונות הדתית נכנסת לשלב חדש, של תלות חד-צדדית. זה לא יכול להיגמר טוב.
 
שלישית, בבחירות האלה הנראטיב הקוקיסטי הידוע על פיו הציונות הדתית (שמאמינה) תחליף את הציונות החילונית (שהתעייפה), קיבל סטירה לפנים (עקיבא ביגמן כתב על זה היטב אצלו בפייס).
 
הרי מה היה לנו שם? סיפור מרגש על סרוגי-כיפה שנחלצים להרים את סוכת דוד (מדינת ישראל) הנפולה בדיוק כשזו מאבדת תקווה וכוח. הם, השואבים את כוחם וצדקת דרכם לא מזכויות היסטוריות (בן גוריון) או ממשפט העמים (הרצל) אלא מהבטחה אלוקית, הם אלה שיביאו את העם התועה במדבר אל הארץ המובטחת, כלומר אל הגאולה השלמה.
 
אמנם, לצורך כך צריך שהעם יבין שהם מושיעיו. אין בעיה, מסביר הרב קוק, ברגע האמת יתעורר הניצוץ החבוי בתוככי כל יהודי ויאשר שהוא והיא אכן מאוד מעוניינים שסרוגי-הכיפה הצדיקים ינהיגו אותו. מאז שנות השבעים ממתינים אפוא ציונים-דתיים שההנהגה החילונית תשקע ושהם יחליפו אותה.
 
אעפס זה לא קרה. בינתיים הקוקיזם כמסגרת אידיאולוגית חיה כבר מזמן מת, אבל את אותה הנחה של החלפת הנהגה היה אפשר למצוא במובלע אצל נפתלי בנט ובמוצהר אצל משה פייגלין. האחרון הרי קיווה שאותו ניצוץ יהודי יתעורר כבר כשהתמודד על ראשות הליכוד. ובנט פשוט רכב על התקווה הזאת בקרב מעגלים שונים בציבור הדתי לאומי.
 
אבל הניצוץ מסרב להתעורר. ולא רק אצל כל העם, אלא אפילו אצל מספיק מצביעים כדי להעביר את שני הנ"ל מעל אחוז החסימה! עם ישראל אמר לא רבתי להנהגה ציונית דתית ואף לשאיפת הנהגה ציונית דתית. מסתבר שלגמרי רוצים חילונים עייפים ולא דתיים חדורי אמונה. אמנם פייגלין עדיין דבק בקונספציה והכריז ש"ילדנו תודעה חדשה אצל דור שלם", אבל האמת היא שאני לא זוכר דחייה כל כך ברורה של הנראטיב הקוקיסטי הזה, ריסוק כל כך מובהק של היומרה הריקה והמתנשאת הזאת.
 
ורביעית ואחרונה, כמובן, הזיהום הכהניסטי. את הבלוק הטכני בינתיים לא מפרקים, והגזענות הכהניסטית כבר מחלחלת לורידים. עוד רגע וישכחו שאי פעם היה הבדל בין הרב קוק לרב כהנא. רציתם עוד מעיכה קטנה של מורשת הרב קוק? קיבלתם.
Capture

התמונה מויקיפדיה

8 תגובות

  1. צר לי אבל הניתוח בפוסט הזה מבוסס על חוסר הבנה של הנתונים.

    מאז שנוסדה ש"ס והורידה את המפדל בבחירות 1984 ל-4 מנדטים, יש למפדל/איחוד-לאומי/בית-יהודי וכו' בין 3 ל- 6 מנדטים, חוץ משלושה יוצאים מן הכלל: בבחירות 1996 קיבלה המפדל 9 מנדטים, כנראה כקונטרה להסכמי אוסלו; ובבחירות לכנסת הקודמת וזו שלפניה בהן היא קיבלה 8 מנדטים ו- 12 מנדטים בהתאמה. אותם 8+12 מנדטים הגיעו בזכות בנט את שקד שהצליחו למשוך קולות רבים מחוץ למעגל הסרוגים, ודווקא ע"י בידול מהמיתוג הדתי ההסטורי של המפלגה, ההפך הגמור מהתזה של הפוסט דלעיל.

    כך שאין פה שום צימצום. בטח שלא מול 3 המנדטים של בחירות 2003 ו- 2006. יש פה סתם מפלגה סקטוריאלית של סקטור שאינו צומח.

    אהבתי

  2. ואת זה כתב מי שהמחנה שבו הוא מצדד ירד מ 29 בכנסת היוצאת (עבודה 24, מרצ 5) לעשרה בלבד בכנסת הבאה (עבודה 6, מרצ 4) ובעודו מדבר על ה"זיהום הכהניסטי", כלשונו הזהב, מקברים במרצ ובעבודה (לא כולם, יש מתהגדים) על איחוד שמאל שיכלול גם את חד"ש. כנראה שתמיכה גלויה בטרור פלסטיני (כן, תמיכה גלויה במעשי טרור, לא רק במדינה פלסטינית) אינה מזוהמת בעיניו.

    אהבתי

    1. אם יש איש חד"ש שתומך בטרור נגד ישראל זה קצת מוזר לי שהוא לא נמצא כבר בכלא, כנראה שהימין בשלטון מפגין רוחב אופקים מרשים. מצד שני, בצלאל סמוטריץ' הרגע הילל ושיבח רצח של פלסטיני על ידי מתנחלים (וצה"ל סייע בכך שהעלים את העדויות המצולמות מהמקום) אז אולי מאמינים שם בליכוד בשוויון בין טרור יהודי לערבי

      אהבתי

  3. אני מבין, תומר, שתוצאות הבחירות הו מבחינתך הרמה להנחתה.. אולם התוצאות האמיתיות הן שלזהות ולימין החדש יש סך של שבעה מנדטים(!), שאם היו עוברים את אחוז החסימה היו מגדילים את כוחה של הציונות הדתית ולא מקטינים אותה.. אבל לדמגוגיה ולחוסר דיוק בנתונים יש תמיד קוראים שיסמוכו. לכן אנחנו כאן בתגובות כדי לתת קצת דיוק למי שלא התעייף לקרוא

    אהבתי

  4. אף על היותי תלמיד ישיבה ושהצבעתי בבחירות טב אני נוטה להסכים עם הרבה מהדברים שכתבת.
    אמנם החלק השלישי נראה כמכוון יותר כלפי 'הנרטיב' בלבד,כוונתי לרוח שכבשה את החברה 'הסרוגה' ולא לדברי הרב קוק עצמו כפי שמופיעים בכמה מקומות בכתביו,וכן ע"פ יסודות החשיבה של המהר"ל שדומני שמשפיעים מאוד על דבריו.ממה שיצא לי מעט לקרוא בבלוג שלך אתה אמנם לא מחבב אותם,אבל דמויות כרב טאו או תלמידיו מאוד לא מזוהים עם תופעות כמו בנט או פייגלין,ואף כלפי הבית היהודי בהנהגת הרב רפי הפגינו יחס קריר מאוד בבחירות האחרונות.האם גם את גישתם אתה מזהה כגוססת או כמיטשטשת ונבלעת באידיאולוגיה חרדית/כהניסטית?
    אשמח לתגובה

    אהבתי

  5. זה כמה עשורים שאני מתלבט האם היהודים הציוניים כולל דתיים לאומיים אכן מחכים לקבל פני המשיח, ובעז"ה כאשר המשיח יבוא ויבנה בית המקדש האם הם יסכימו להעלות קרבנות האם יסכימו לכל דיני הטומאה והטהרה ולדיני הקרבנות, או שיצמצמו עד 0 את הדינים שלא יהיו מקובלים בעולם הקורא עצמו נאור, השבת בימינו כבר נפרץ וגם אלו הנקראים דת"ל פסקו שמותר וצריך לחלל שבת כדי להסביר לצעירים איך להתחכם על שלטון החוק ולשקר את חוקריו גם לזה קוראים פיקוח נפש כאן בישראל תחת השלטון הציוני הקדוש אתמהה ?
    למען הגילוי הנאות { יש דבר כזה ?} אני חרדי וכמו היום נשמע לפסיקות חכמינו גם בעתיד בעז"ה אשמע להם. לכן השאלות אינן נוגעות לחרדי הפילוסופיה אינה מעניינו, ובקצרה אני מבקש להגיב על הנושא הרב קוק פרופ' רוזנק כנראה דת"ל כותב כי הרב קוק כזבן כי הוא לא ראה את תוצאות חלומותיו. ד"ר גודדמן כתב על הרמב"ם כי הוא שקרן היסטורי, לכנות את הרב קוק גדול בתורה וקטן במחשבה { יש לחפש את רעיונותיו במחלקה לבריאות הנפש },ככזבן ?. הנזיר כבר אמר כי הוא בעל האורות והרב קוק לא היה מעורב בו {פרופ' שוורץ}. לי נראה כי בנו וחברו הנזיר ניסו לחכות את דרכו של הרמב"ם מורה נבוכים – והיד החזקה, רק השפה הקשה בו כתובים הדברים מביאים למחשבה נוספת כי הוא נעשה במכוון כדי שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להבין { רק יודעי סוד יודעים להסביר את אורות האמונה } הנהירה אחרי הרב קוק מוסברת בכך שלפי דרכו דרך אחדות ההפכים יהיה אפשר להתיר את כל איסורי התורה , ואין כאן מה להאריך בנושא. רק דבר אחד האם ההגדרה שלי לגבי הדת"ל שהם מדברי מצוות מול החרדים שהם מקיימי מצוות נכון. האם ההבחנות הפילוסופיות של קתולים ופרוטסטנטים הם לפי החוזה הדגול הרצל שניסה לנצר את עם ישראל ומה עוד הם מיעדים לעם הספר שנהפך לעם הזבל.

    אהבתי

כתיבת תגובה