הדרישות הקואליציוניות הצנועות של יהדות התורה

רביב דרוקר פרסם בבלוגו חלק מרשימת הדרישות, בת 70 ומשהו הסעיפים (ע"ש 70 פנים לתורה, 70 אומות העולם ו-70 לספירה בה נחרב בית המקדש) של יהדות התורה, והדרישות מדהימות.

שלושה סעיפים משכו את תשומת לבי:

• קודם כל כמובן שריון הסטטוס קוו בענייני דת. טוב, פשיטא. הכונו אם כן לעוד כמה שנים של סטגנציה והתנוונות – בנישואים, בכשרות, בגיור, בקבורה – והמשך התפרקותו משאריות הלגיטימציה הציבורית שעוד איכשהו יש לו.

• שנית, "תיקון" השינויים שחוללה הממשלה הקודמת ('יש עתיד' וכו'). בין התיקונים גם ביטול "חוק צהר", כלומר פתיחת אזורי הרישום לזוגות על מנת שאלה שלא מעוניינים במפגש עם הרבנות במלוא הדרה יהיו יכולים להיפגש עם הפנים המחייכות שלה, צהר. יהדות התורה חושבת בטעות שצהר מחלישה את הרבנות, ואולי פשוט לא אכפת לה ומדובר במשחקי כוח נטו, אבל לכל מי שמעורה בנושא ברור שללא צהר המוסד המאובן, הכוחני והאטום הזה היה קורס מזמן. אז בבקשה, החישו את קצכם.

• שלישית, וזה לא פחות ממדהים: "סעיף 31. הצעות חוק, החלטות ממשלה והחלטות מנהליות שעניינם, בין היתר, נושאי דת והלכה יועברו לעיון הרבנים הראשיים לחוות דעתם כמקובל מול משרדי הממשלה."

יש? כל החלטת ממשלה, בכל נושא שקשור לדת והלכה (אם תצליחו לחשוב על נושא שלא קשור להלכה, אשמח ללמוד מהו), יעברו ל"עיון" אצל הרבנים הראשיים, כדי לקבל מהם חוות דעת.

זה לא שיש לי בעיה עם שמיעת דעת המסורת/ההלכה בעניינים שונים. אדרבה: הלוואי שהרבנים הראשיים היו מתגלים כאנשי רוח שיש להם דברים חכמים ומאתגרים לומר על הפערים הכלכליים, על הגזענות בישראל, על היחס לבעלי חיים ומה לא. לצערי אכפת להם בעיקר לבסס את המונופול שלהם ולנהל רשימות ניאוף. השאלה היא האם שמיעת דעותיהם של הרבנים הראשיים צריכה להיות מעוגנת בחוק, כך שתקום, ולו פוטנציאלית, מעין ראשות רביעית, רבנית, לצד הכנסת, הממשלה ומערכת המשפט, שלכאורה תפקח על ענייני חקיקה.

יש לקוות שהליכוד ידע לרסן את דרישותיה של יהדות התורה. לצערי נראה לי שאין למפלגתו של נתניהו אפילו את הרצון לעשות זאת.

3 תגובות

  1. תודה על הפוסט תומר . אני אמנם ממצביעי " יש עתיד " , אבל : מבלי להביע דיעה על הלגיטימציה הפילוסופית של הדרישות שלהם , צריך להודות :

    יאיר לפיד , הוא זה שחב על דבר זה !! החרדים ישבו בשקט , הורידו הראש , וגרסו : יחזרו אלינו , ועל ארבע , יבינו טוב , טוב טוב , שלא עלינו עומד החולי של המדינה ( לפחות פיננסית ) ואז :

    עונש תחילה , אחר כך מחילה ….. עכשיו נתניהו ילמד , בדרך הקשה , מה זה לבגוד בבני ברית . ויאיר לפיד מצידו , לומד או למד בדרך הקשה , מה ההבדל בין אבולוציה ל – רבולוציה ( ואגב הוא למד זאת , לא רק בקשר לחרדים ) . תודה

    אהבתי

  2. נשמט מדיונך על דרוקר (ואולי טוב שכך) כותרתו המדהימה – ״רשימת הדרישות המדהימה והחמדנית (!!!) של יהדות התורה״ – אוטו וייניגר, כבר אמרנו? עורך הארץ אמור לפחות להיות מודע לפוליטיקלי קורקט (שעדיין אינו מוסכמה יציבה כאן) ולפיו את האוטו-אנטישמיות כלפי ה׳טפילות׳ החרדית יש להסוות בדיבור נאור ושיוויוני יותר. וברצינות – אף שאיני מסכים עם דרישותיהם ולא הצבעתי להם, אחד לא ביקש כאן כסף לכיסו, וקשה לראות מדוע במשחק הדמוקרטי של קואליציה ואופזיציה קיצוץ של לפיד הוא נאור והחזרת התקציב היא מעשה ׳חמדני׳.

    אהבתי

  3. תומר,
    תפקיד הרבנות הראשית לפי החוק הוא בין היתר "מתן תשובות וחוות דעת בענייני הלכה לשואלים בעצתה". אז מה הבעיה בדרישה של יהדות התורה שהממשלה תתיעץ עם הרבנות, בדיוק כמו שראוי שלפני חקיקת חוקים הממשלה תקבל חוות דעת מבנק ישראל (יש חוק שלא קשור לכלכלה?)- היעוץ הזה לא מחייב את הממשלה וזה לא "פיקוח על חקיקה".
    אם יש לך בעיה פרסונלית עם הרבנים הראשיים ודרכם ההלכתית אז תפעל להחליף אותם, לא לייתר את הגוף שהם עומדים בראשו.

    אהבתי

כתיבת תגובה