הרב רונצקי ראש “מינהלת הזהות היהודית”

הרב רונצקי הוא מעתה ראש “מינהלת הזהות היהודית” במשרד לשירותי דת.

אנחנו נציע לפי הבנתנו את מה שנכון וראוי, מה באמת יחזק את הקשר של העם הזה לארץ, למורשת שלו. זה לא פולקלור, זה לא ידע יהודי, שיידעו יותר יהדות ויצליחו במשחק טריוויה. זה לחזק את הקשר של העם, לא לארץ, אלא לעצמו, למורשתו. זה דבר שהוא בעיני קיומי. אדם שלא מכיר את התנ”ך הוא, ברגעי משבר, לא יחזיק מעמד פה. היום זה נחלש מאוד, הזהות היהודית.

הזהות היהודית שנחלשת היום היא זו של אהבת הגר, מוסר הנביאים וההתבוננות המורכבת במציאות. הזהות היהודית שממש לא נחלשת היום היא זו שהופכת את היהדות ממערך תרבותי ודתי עשיר, מסועף ומורכב ליסוד לאומי פשטני אתנוצנטרי וקסנופובי. אין לי שום בעיה עם חיזוק הזהות היהודית, אלא שהשאלה היא לאיזה כיוון מחזקים אותה.

הכיוון של רונצקי נראה ברור: ה"קשר של העם" הוא ל"מורשת". ומהי המורשת? לא ביאליק, גורדון, בובר. גם לא הרמב"ם, קרוכמל, מנדלסון. גם לא שפינוזה, פרויד, איינשטיין. גם לא אבולעפיה, שבתי צבי, יעקב פרנק. גם לא אבן עזרא, אברבנאל, עגנון. גם לא פילון, יוספוס, הורדוס. הנה:

רוצים אמת, לא משהו אקדמי כזה לא ברור. רוצים את הדבר החי, התוסס, המחבר.

אמת, לא קשקשת של אקדמאים. אמת משמיים. אמת ואמונה. משה אמת ותורתו אמת. והאמת? היא כמובן אצל שומרי המצוות:

מה אני אציע לו? שבת חילונית? שבת של מה? אנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים. איזו שבת יציעו? עם כל הכבוד. לראות טלוויזיה ביחד? ללכת לפאב? כאן נציע משהו אחר.

ברוך ה', רונצקי יציע משהו אחר. ה"זהות היהודית" מצטמצמת לשבת אורתודוקסית, לקיום מצוות. חוששני שהסיכוי הוא רב שמכל העושר והמורכבות של התרבות והדת היהודית נקבל מיסיונריות פשטנית של "ערכי משפחה" ו"מסורת", ושאלה ייקבעו על פי איזו דעת תורה. לפני שמינהלת הזהות היהודית דופקת אצלכם בדלת, דאגו להכשיר את המטבח.

8 תגובות

  1. מה שלי לא ברור הוא מהן הסמכויות של.המנהלת הזאת. כלומר אני מניח שכספי המיסים שלי ילכו לכל מיני פלאיירים על יהדות אבל קצת חושש שזה לא ייגמר בזה.

    אהבתי

  2. כדי לראות מה הוא עשה בעבר אפשר לבחון את הדגם שבנה הרב אביחי רונצקי בצה"ל בנושא התודעה היהודית. תומר, אני מציע הצעה מעשית. ליצור קשר עם הרב רונסקי ולהציע לו תכנים ורעיונות למנהלת "הזהות היהודית" מהדברים בהם עסקת. מה שתיארת למשל "אהבת הגר, מוסר הנביאים וההתבוננות המורכבת במציאות", אולי אפילו תכנית למדיטציה יהודית? ושיזמינו אותך להרצות במנהלת. כתוב שהמנהלת החדשה תפעל כדי להעמיק את הקשר לארץ ישראל באמצעות טיולים לאתרי מורשת מתקופת התנ"ך. אני מציע ללכת בצד החיובי של יצירתיות וחדשנות ויש לך הרבה רעיונות יפים שאפשר להציע לרב רונצקי ישירות. הוא ידוע כאדם נעים הליכות ופתוח לרעיונות חדשים למרות ההתקפות הפוליטיות הביקורתיות שמקובל במחוזותינו להדביק למחנה האחר כתווים שליליים.

    אהבתי

  3. אינני יודע מהי הדרך הטובה ביותר להגיע אליו. אבל אולי אפשר לברר בישיבת ההסדר "איתמר" טלפון: 02-997-8114. מן הסתם יש להם את הטלפון או דוא"ל שלו. ראיתי גם שיש לו פרופיל בפייסבוק… מכל מקום, נדמה שיש לך דברים מעניינים להציע לו וכדאי… נכון שהוא מזוהה פוליטית היום אבל יש לו גם כן עניין להראות פתיחות כי זאת המגמה בבית היהודי…

    אהבתי

  4. תומר, אחזק את דברי נתן.
    מי שמכיר את הרב רונצקי יד ראשונה ולא רק דרך התקשורת (ספציפית עיתון הארץ אשר הכריז עליו מלחמת קודש לאורך שנות כהונתו) יודע עד כמה שהוא איש שיח של ממש, סובלן אמיתי, רחב אופקים ולא מתלהם. הוא דמות מופת אשר, כשפוגשים ושומעים אותו אישית, כמעט כל גוון בחברה הישראלית יכולים להרגיש כלפיה שייכות ורלוונטיות.
    אין לי ספק שהוא יהיה פתוח לשוחח ולשמוע.
    יאיר שפיץ

    אהבתי

כתיבת תגובה