מחזה מיסתורין ובעיית הקאנון האנטישמי

בגליון האחרון של ה-The New York Review of Books כותב סטיבן גרינבלט, פרופ' מהארוורד, מומחה לשייקספיר, על "מחזה מיסתורין", מהאחרונים שעדיין מומחזים, שצפה בו בעיר אלש שבספרד.

מחזות מסתורין היו מופעים/פסטיבלים שהיו שכיחים באירופה הנוצרית עד המאה ה-16, ותיארו סצנות מוכרות מכתבי הקודש. המחזות הועלו על ידי הדיוטות, כללו משתתפים רבים, והיו דרכו של הציבור להיות אקטיבי בפולחן ולאשרר את אמונותיו.

המחזה באלש הוא מהיחידים ששרדו כאמור, וזכה להכרה מ-UNESCO כחלק מה"מורשת האנושית העולמית". המחזה מציג את עלייתה של הבתולה הקדושה לשמיים בגופה – ללא סבל מהמוות וללא ריקבון – כפי האמונה של נוצרים רבים. הוא כולל תהלוכה ברחובות העיר והמחזה של הסצנה. חלק מהנראטיב כולל יהודים תוקפנים שמנסים לחטוף את גופת אם האלוהים מבין זרועות השליחים של ישו. נס מונע זאת מבעדם, והם נופלים על אפיהם ומתנצרים.

גרינבלט, יהודי בעצמו, שואל את השאלות המתבקשות: עד כמה עלינו לסבול המחזת יהודים באופן סטריאוטיפי (כגנבים מכוערים עטויי טליתות, למשל) בשם שימור "מורשת אנושית" שכזאת. מצד אחד, אנטישמיות נוטפת רוע. מצד שני, אם נבטל כל טקסט או טקס אנטישמי לא מעט מהתרבות המערבית יבוטל. כמומחה לשייקספיר הוא כמובן מכיר גם את האנטישמיות של "הסוחר מוונציה", אבל ודאי לא מעוניין לוותר על מחזה שייקספירי כלשהו.

ההצעה שלו במקרה של המחזה באלש היא להלביש את כל הנוכחים בסצנה בטליתות – הרי כולם שם בסופו של דבר יהודים. ככה לא יהיה זיהוי פשוט של רוע עם "היהודים", אלא רק של חלק מהם. פתרון יפה, שכמובן לא ישים ביצירות קלאסיות אחרות שמפגינות אנטישמיות.

לא שיש פתרון כללי למציאות הזאת, אולי לבד מההכרה בבעיה והנכחתה, בדיבור עליה ובבקשת תשומת לב מהקהל והמשתתפים. חלק מהמורשת האנושית היא שנאה, אבל לא נוותר בגלל השנאה על המורשת האנושית.

כדאי לקרוא. המאמר נותן הצצה לאירוע כמו-ימי-ביניימי ושואל שאלות טובות לגביו.

8 תגובות

  1. ולמה בדיוק צריך להיות כלל אחיד לכולם, ומישהו מלמעלה שיכפה אותו? רוצים להציג מחזה אנטישמי? זו בהחלט בעיה שלהם, וכשיהודים מתערבים בזה הדבר רק מקומם נגדם

    אהבתי

  2. כשהמערב מנסה להיות המבקר של עצמו נוצרים דברים מגוחכים כמו המראה של הלבנים הכורעים ברך לשחורים(ואחר כך לא מגייסים אותם לעבוד בהייטק, אבל זה כבר סיפור אחר..)

    אהבתי

  3. וחצי מגיבורי הספרות הישראלית חילונית ובכלל מכל ענפי הספרות של הישראלית ב70 שנה האחרונות הם שונאי אדם ומלאים באלימות
    אז מה?
    אם סלקציה כזו לא ישאר אף אדם בעולם כולו שילד יוכל להביא עליו בהערצה

    גם אתה פרסיקו חמוד שלי.מאדם שמנסה לפחות בתיאוריה לעבוד את איזה אידיאה מוסרית וקורא לה אלוהים(אתאיזם פתטי ומודחק במקרה שלך אבל עדיין בסדר הרבה מבני האדם הם כאלו).ובתחילת הדרך באמת הייתה אובייקטיבי בפוליטיקה ובניתוח בעיות האדם והמוסר אבל לאורך השנים.המהות שלך.שהתחילה כמצחיקה ופתטית בכ"מ אבל עם קסם תמים כולשהוא של ילד מסוקרן שהתמסטל בהודו ומנסה לתקן את העולם.ועל הדרך מבלבל לכולנו את השכל ומערבב בזה את אג'נדה של כביכול "יהדות מתקדמת""ועמוקה".הפכתה לפתטי ועלוב לגמרי.כי עם השנים הפסקתה לחפש את האמת והפכתה לאליל תרבות שמלאני.שמדקלם כול מילה שלהם ואונס כול פרט במציאות לתבניות החשיבה שלהם.והשיא הגיע כשאיחלתה מוות לאורלי לוי אבוקסיס.עם נימה מגוחכת רגשנית ועלובה כאילו עשו לך איזה משהו אישי.כאחרוני הילדים המרקיססיטים הפלצנים והמתלהבים שקראו את ספרו בפעם הראשונה וחטפו אורגזמה .עם קהל חסידים קטנטן ומצומצם שרכשתה במהלך השנים.ובכ"ז עם כול הקיום הפתטי והעלוב שלך.והמהות המגוחכת שלך.והטקסים השוואתיים והתיזות המגוחכות במסווה של רוחניק בודהיסט בגירסה יהודית שאתה דואג לפרסם באתרך.עם כל זה.אף אחד לא שולל ממך לכתוב.כי חופש כתיבה יש לכולם.טיפשים וחכמים כאחד.אז אם לא נשלול יצור עלוב וחבר חשיבות כמוך.שבעוד 30 שנה אף אחד לא ישתין על הקבר שלו.למה שנשלול גאונים ואנשי מעלה כקאנט סארטאר שייקספיר מרלין לותר וגאנר וכדומה?שהשפעתם על התרבות ענקית?מה גם שלהם יש סיכוי להגיע לעולם הבא לפי חלק מהשיטות כי הם לא עברו על 7 מצוות בני נח .ואתה מתקרב מיום ליום לגדר מוצר להכעיס.זה אגב בדיחה.גם לי יש חוש הומור כידוע

    אהבתי

    1. להבהיר החלק האחרון של התגובה הוא בדיחה.
      על העו"ב אף על פי שעל פי רוב הפירושים המצב שלך באמת גרוע משלהם בבית דין של מעלה
      שאר הדברים שכתבתי כתבתי ברצינות גמורה

      אהבתי

    2. זה אכן נהיה מקום שהכל נכתב מפוזיציה ואין דיון ענייני(כמו בהרבה מקומות אחרים אגב). אני עוד זוכר שהיו לי פה ויכוחים מעניינים עם חבר'ה מהצד השני כגון על 'החתול של פוקו' חח, אבל מאז קרה איתם משהו והם כמו בטוחים מתמיד בצדקת עמדתם או בחוסר הלגיטימיות של דעה שונה ולכן אין התייחסות מצידם גם לנימוקים הגיוניים, וחבל. אין לאף אחד מונופול על האמת, גם לא לשמאלנים הליברליים ביותר. ומסתבר יותר ויותר שבעיקר לא להם

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s