25 שנה לטבח גולדשטיין: על חשיבות הנקמה על פי הרב כהנא

היום מלאו 25 שנה לבוקר שבו ברוך גולדשטיין רצח 29 מתפללים מוסלמים ופצע יותר מ–120. לפני חמש שנים, במלאת 20 שנה לטבח, כתבתי מאמר למוסף הארץ בו ניסיתי לבאר את חשיבות הנקמה בתיאולוגיה של הרב יצחק גינזבורג, שכתב מיד אחרי הטבח מאמר המשבח את גולדשטיין ('ברוך הגבר'). לא ידעתי אז שחמש שנים אחרי כן אזדקק לעמוד על חשיבות מוטיב הנקמה בתיאולוגיה של הרב מאיר כהנא.

כפי שניתן לראות בתמונת גולדשטיין שתלויה בביתו של איתמר בן גביר מעל לדיוקן הרוצח נמצא הפסוק "תַּחַת אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו וַיְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", המסיים את דברי השבח של האל לגבי פנחס, שהוא כידוע הקנאי הארכיטיפי מספר במדבר. כלומר הפסוק מהלל מעשה קנאות, במקרה זה את מעשהו של גולדשטיין (כדאי לזכור זאת כשבן גביר אומר שהתמונה שם רק כי גולדשטיין היה רופא נחמד).

פעולתו של גולדשטיין והפסוק מתאימים שניהם לתורתו של הרב כהנא, ששמה את הנקמה כעיקר אמונה מרכזי. כפי שביארו אדם אפטרמן וגדליה אפטרמן במאמר מ-2015, כהנא האמין שהנקמה בגויים (בעיקר על השואה) הכרחית לצורך תיקונו של העם היהודי ואף תיקונו של הקב"ה. שניהם פגומים, נפולים, וזקוקים לנקמה על מנת לחזור לגדלותם.

"אין מדה יותר מעולה וצודקת ממדת הנקמה" כתב כהנא בספרו 'אור הרעיון'. ולמה? פשוט: "גדולה נקמה כי היא מחייה את ה'" – והרי מי לא רוצה להחיות את אלוהים? לכן "מי שמרפה מנקמה באויבי ישראל, למעשה מוותר על נקמת הקב"ה […] ויתור האדם על נקמה, פסול ותועבה הוא!" – לא מסובך. במקום אחר הוא כותב כי "רק הנקמה מוכיחה כי יש אלוהים בעולם".

בקיצור, הנקמה מצווה גדולה. כפי שמבארים האחים אפטרמן במאמרם, כהנא האמין שמדינת ישראל קמה מתוך חטאי הגויים, על מנת שיתאפשר לעם היהודי לבצע בהם נקמה ולרפא את אלוהים (כלומר ההפך מתורת הרב קוק, על פיה מדינת ישראל קמה כאתחלתא דגאולה מתוך עוצמת האל).

על פי כהנא תפקיד המדינה הוא לנקום, ובראש ובראשונה לטהר את ארץ ישראל מלא-יהודים. "היום, שאכן החזיר אותנו הקב"ה בחסדו לארצנו ולשלטוננו, שוב עלינו להשתתף אתו במחיית עמלק", ועמלק הוא כל מי שנלחם ביהודים. ועל פי כהנא ממילא כל לא-יהודי בארץ צריך לגרש או להרוג על פי מצוות "לא תחנם".

אז הנה בתמצית תורתו של הרב כהנא, ואם בן ארי, בן גביר, גופשטיין ומרזל, שמגדירים עצמם תלמידיו של הרב כהנא, הם תלמידים נאמנים, זה מה שהם ירצו לעשות אם רק יהיה להם הכוח. יחד עם תורת הגזע שכהנא הציע, מדובר בשני מרכיבי היסוד של האנטישמיות הנאצית: גזענות, והשמדה. במילה: ג'נוסייד. נדמה לי שיואב קיש וניר ברקת כבר אמרו שאם לא תהיה ברירה גם הכהניסטים יכנסו לממשלת הליכוד. עד לכאן הגענו.

Capture

7 תגובות

  1. אכן מזעזע, ולא כמליצה.
    ראוי שועדת הבחירות תפסול את הריצה לכנסת של כל תומכי הג'נוסייד, כולל בן גביר, בן ארי, טיבי, זועבי ועופר כסיף.

    אהבתי

  2. מתי תעשה איזה תחקיר תיאולוגי על התנועה האיסלאמית תומכת החמאס ונציגיה בכנסת?

    אהבתי

    1. תומר אינו מומחה לאסלאם, וממילא נציגי התנועה האסלאמית לא יהיו חלק מקואליציה או מממשלה בעתיד הנראה לעין, והם אינם מגיעים לכנסת בעידוד ראש הממשלה.
      דרך אגב, בזמן שביבי מייחס לגנץ ולפיד כוונה לשיתוף פעולה עם המפלגות הערביות, ולפיד מכחיש בתוקף, יש מי שמפרש את ההכחשה הזאת כגזענות. שזו כמובן שטות גמורה, כי העניין אינו מוצאם או דתם של הח"כים הערבים. אילו הם היו מצהירים שברצונם להשאיר בידי ישראל כמה שיותר משטחי הגדה המערבית, או תומכים בחוק הלאום בתנאי שיוכנס אליו סעיף שוויון, אני לא חושב שהייתה בעיה לשתף אתם פעולה.

      Liked by 1 person

  3. חוץ מסגנונם הבוטה והפרובוקטיבי, האדונים מרזל, בן גביר, בן ארי וגובשטיין, לא פגעו באיש, ולא נפלה שערה משערות ראשו של אדם כתוצאה מפעילותם. נכון שברוך גולדשטיין עשה מעשה נבלה מזעזע של רצח, בהשראת הרב כהנא, אך הוא החריג שאינו מעיד על הכלל. הכהניזם ביסודו נועד להעלות על נס את המאבק חסר הפשרות כנגד הרפיסות הלאומית, ואובדן הזהות היהודית, וההשלמה עם נישואי תערובת במדינתנו המתחדשת. יש המון צביעות ב"מלחמת הקודש" שהתקשורת ומרבית הפוליטיקאים, נלחמים ב"כהניזם",וכל תיאוריית ה"ג'נוסייד" של ממשיכי הרב כהנא כלפי הערבים, מטרתה אחת – השתקת קולם. בינתיים מי שמנהל כאן ג'נוסייד, זה חלק גדול מהעולם המוסלמי, כנגד מדינת ישראל, ואם רק היה ניתן להם להפיק את זממם, היינו מזמן נמחקים מהגלובוס (כהצהרות האיראנים, וכחלומותיהם הרטובים של המוני מוסלמים) כדאי גם להזכיר שתי עובדות, שמשום מה אין מציינים אותן: 1. הרב מאיר כהנא היה מן הראשונים שעוררו את יהודי ארה"ב לפעול ולהפעיל את השפעתם למען יהודי ברה"מ. 2. הרב כהנא עצמו (וגם בנו וכלתו) הם קורבנות מעשי רצח של ערבים. מי כאן ,בדיוק ,קורא לרצח או רוצח?

    אהבתי

  4. תמור, זה היה בפורים. קל לזכור.

    חוצמזה היה את הקריקטורה של דו"ש במעריב. (צל של מסגד קטן בתוך צל של מסגד גדול). אני מבין שצבי יחזקאלי הוא לא נטיית הכף (מלשון כף הטי) שלך. אני לעומת זאת קורא דרך קבע את השעידות המוסרטת והכתובה לטירוף הווהאבי. ומכאן חושב ש"אין מה להשוות" (כמאמר הביטוי) את הקיקיונות של עצמה, לזוועה הנובטת לנגד עינינו של דודינו אחוון המושלמים.

    לגבי כהנא, אתה טועה בגדול. תנסה להשיג חוברות שלו משנות השבעים והשמונים המוקדמות. הוא כותב במפורש שצריך לטהר את ישראל ממחללי השבת ובראשם אחד שאת שמו הוא מפרש, אשר ירה בתותח הקדוש.
    הוא כתב מפורשות את דעתו ואת פסק דינו. שלא כמו החמקמקות של חיים בן פסח כאן: https://www.youtube.com/watch?v=LkoKFP-5fqw

    אם אתה רוצה שיפסיקו לזלזל בבן גביר כדאי להדגיש את הנקודה הזו.

    ומצד שני, התיעוב הגובר והולך שלך למסורת ישראל ונושאיה, מטריד ומרחיק אותנו, קוראיך הטבעיים. אני מקווה שתשים לב שאנשים כמו הרב יעקב אריאל ואפילו אחיו ישראל, באמת ובתמים מאמינים שהם תלמידי הראי"ה יחד עם היותם תלמידי הרצי"ה ומרגישים שהם הומניים בגבול ההיתקלות שלהם עם תפיסות שוביניסטיות ציידיות של גבורה גברית מצד ה"אומה".

    אהבתי

  5. ובכל זאת לפעמים הטענות נגד יהודים בידי שונאי ישראל הם אנטישמיים…
    בּלוֹג הַשֶּׁמֶן: גלגולי – האתר החדש שלי בַּמְּרֶשֶת…
    והפרסום הראשון:
    https://pashute.wixsite.com/gilgulay/post/%D7%A9%D7%95%D7%91-%D7%94%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%98%D7%91%D7%97-%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95-%D7%96%D7%99%D7%9C%D7%A0%D7%93-%D7%95%D7%A9%D7%90%D7%A8%D7%9C-%D7%9E%D7%A8%D7%98%D7%9C

    אהבתי

כתיבת תגובה