בתזמון מושלם התפרסם בדיוק עכשיו מאמר של עמיתי מהחוג למדעי הדתות באונ' תל-אביב, ארי אנגלברג, על ארגון להב"ה והמערכה שלו כנגד זוגיות ונישואים בין יהודים לערבים בישראל.
המאמר התפרסם ב-Journal of Israeli History and Culture, ונדמה לי שהוא המחקר האתנוגרפי הראשון על הארגון. אנגלברג מנתח את להב"ה כאחד מכמה ארגוני ימין קיצוני שצמחו בשנים האחרונות ומבטאים אתנוצנטריזם יהודי-ישראלי.
הוא מצביע על הבדל בין ארגוני ימין קיצוני בישראל ובאירופה: בעוד האחרונים בדרך כלל בעלי אופי חילוני, כאן האופי בדרך כלל דתי, או לפחות מסורתי. גם עולם הערכים שונה: פמיניזם וגאווה להט"בית ממש לא מקובלים.
להב"ה היא דוגמא מובהקת לכך. כל פי אנגלברג שלוש קבוצות אוכלוסייה נפגשות בארגון: הרוב בנוי מצעירים מזרחים-מסורתיים. אליהם מצטרפים סוגים שונים מהשוליים של העולם החרדי (על פי רוב חרדים ממוצא מזרחי, חסידי ברסלב וילדים של חוזרים בתשובה חרדים), וכן הקצוות הקיצוניים של הציונות הדתית.
מובן שהאופי הוא מסורתי-דתי. אנגלברג שולל את ההסברים שהעלו החוקרים שונים (בעיקר מ'הקשת הדמוקרטית המזרחית', למשל יהודה שנהב) על ימניותם של המזרחים, כאילו היא באה להבדיל אותם מהערבים בישראל ולהוכיח פטריוטיות. הוא מסתמך על כתיבתו של ניסים מזרחי כדי להדגיש שמה שמטריד את פעילי להב"ה המזרחיים הוא שבירת הגבולות בין הקבוצות האתניות, כלומר האיום לכאורה על שלמות (או "טוהר", או "כבוד") קבוצת הבית.
מצד שני, הפעילים החרדים והציונים-דתיים מוטרדים לא פחות מהחריגה שהם תופסים מגדרי המסורת, ובנצי גופשטיין עצמו פועל, לפחות על פי דבריו, מתוך מניעים הלכתיים. להב"ה בעצם מרוויחים אפוא, כותב אנגלברג, משני יסודות שונים שמזינים את האתנוצנטריזם הישראלי: ההגנה על היהדות כלאום במאבק, ואדיקות דתית.
מתוך מאמרו של אנגלברג עולה שניתן לשרטט מדרג של קבוצות שונות בימין הקיצוני הנמתח בין מניעים הלכתיים בעיקרם ללאומיים בעיקרם. למשל:
יד לאחים
להב"ה
לה-פמיליה
האריות של הצל
אם תרצו
ישראל שלי
ככל שיורדים חברי הקבוצה יותר חילונים, ציונים/לאומיים ואשכנזים. את התנאים החברתיים-תרבותיים לצמיחת הקבוצות האלה יש לחפש, טוען אנגלברג, לא רק על פי המודל של הפאשיזם האירופאי אלא לא פחות מכך בהשוואה למאבקים לאומיים ודתיים פוסט-קולוניאליים במרחב המזרח-תיכוני והאסיאתי.

יד-לאחים ולהב"ה הם לא ימין אלא אירגונים דתיים. בפרט יד לאחים שהפעילות שלהם בכלל בינלאומית. הם כנראה לא יעזרו, למשל, לבחורה שאבא שלה יהודי ואמא שלה לא יהודיה שעלתה מרוסיה, אפילו אם אותה בחורה היא צברית דוברת עברית ששירתה בצבא, גרה באריאל ומצביעה לבית היהודי. מקסימום הם יעזרו לאמא ולבת להתגייר או לאבא להתגרש.
אין שום דמיון בינם לבין הימין האירופאי ואפילו לא לימין האמריקאי החדש האלט-רייטי. יותר נכון להשוות אותם לאירגונים מסיונרים או ג'יהדיסטים רק בהפוכה – לאור אופייה הבדלני של היהדות.
אהבתיאהבתי
ואני לתומי חשבתי ש "יותר דתיים – פחות גזענים"…
בקיצור. לפי איך שפרסיקו מציג את זה זה מאמר שסימן את המטרה סביב החץ.
הסיקור של פרסיקו וודאי שמסמן את המטרה סביב החץ. יש רשימה של ארגונים "רעים". את כולם אפשר לשים בסל אחד, סל הימנים-דתיי-מזרחים-גזענים, נהפוך את הדיון לפסיאודו-אקדמי אם ניצור מצג של ארגון, מיון ודירוג מקומו של כל ארגון בסל…
אהבתיאהבתי
להב"ה אינם ארגון גזעני.
אהבתיאהבתי
בחייאת אבוק
אהבתיLiked by 1 person
אמן
אהבתיאהבתי
המאמר שטוען שיותר דתיים פחות גזענים" אפיין אץ הימין האמריקאי לא הישראלי. כך שאין סתירה.
מעבר לכך שארגונים כמו להבה פועלים מתוך מניעים דתיים והלכתיים. לא גזעניים. לפחות לא בצורה המצומצמת של המושג.
בניגוד לארגוני ימין אירופאים ואמריקאים.
אהבתיאהבתי
לא קראתי את המחקר ואולי אני מדבר שטויות
אבל לימדו אותי כבר בחטיבה שתמיד היה דיסונאנס בין התנועות הגזעניות באירופה ובאמריקה , לבין הדת , כיוון שהדת הנוצרית הייתה מכנה משותף להרבה גזעים ולכן היא היוותה מחסום טיבעי נגד הגזענות.
בארץ ברור שזה לא ככה
ישנה גזענות בשפע מקומם
אבל הדת המקומית תומכת בה
אולי לא בכל המקומות היהדות תומכת בגזענות באופן אקטיבי
אבל עצם הרעיון שישנו עם נבחר, שישנו "עם סגולה" הוא בסיס איתן לרעיונות גזעניים אמיתיים.
וזה כל כך לא משנה שישנם אנשים שיש להם תירוצים למה "זה בכלל לא קשור"
לא צריך, באמת.
אהבתיאהבתי
ובכן, כמו שנבאת, אתה אכן מדבר שטויות.
ומודה ועוזב ירוחם…
אהבתיאהבתי
אבל זה לא שניבאתי
ניבאתי שיבואו אנשים כמוך ויטענו שאין קשר בין גזענות לבין הפנטזיות היהודיות על "עם סגולה" ובאמת באת עם הקשקושים האלו.
אהבתיאהבתי
יש טעות בפסקה רביעית: כל פי אנגלברג צ"ל על פי….
אהבתיאהבתי