החברה החרדית עוברת תהליכי חילון משמעותיים

זוכרים את התחזיות על כך שבעוד עשרים שנה יהיו 40% (או אף יותר) ילדים חרדים במערכת החינוך הישראלית? מסתבר שהתחזית הדמוגרפית הזאת (הפתעה!) התגלתה כשגויה. נתונים חדשים מראים על בלימה כמעט מוחלטת של הגידול של החברה החרדית.
 
לא רק זאת, אלא שהבלימה מתרחשת לא רק בגלל צמצום שיעור הילודה, אלא פשוט מפני שחרדים רבים עוזבים את החברה החרדית, הופכים לישראלים יותר (כלומר שולחים את ילדיהם לבתי ספר שאינם חרדיים) או ממש יוצאים בשאלה.
 
על פי הנתונים שמביא נחום בלס בתוכנית לונדון את קירשנבאום היום (דקה 32 והלאה) החברה החרדית עוברת תהליכים משמעותיים של חילון. כדאי מאוד לצפות, ואל תפספסו את דבריו של אבישי בן חיים לאחר דבריו של בלס.
 
ורק אומר שוב את מה שאמרתי כבר פעמים מספר בעבר: 1. תחזיות דמוגרפיות מועדות להפרכה; 2. לעולם המודרני, החילוני, בו אנחנו חיים, יש כוח עצום, מתמיד, כובש כל.
Capture

11 תגובות

  1. אם חלק מהחילון קשור למודרניזציה של המודרנים שבהם, אזי עדיין יש יותר תרבות דתית במרחב שהרי הם יוצאים מהגטו וגדולים מספרית. בהכרח א"כ שההגדרה של החילון שבה אתה נוקט היא מגמתית. ואתה רואה לכאורה בדת ,משום מה, חרדית מודרנית דת-מודרנית-חילונית ולא דת המתנגדת לחילוניות. ברם יש צד שני.

    אהבתי

    1. כוחות "כובשי כל" כהגדרתך לא מעוררים בהכרח הזדהות, אלא אתגר מסעיר למרד תרבותי מרתק ומפעים..

      אהבתי

      1. למה אתה רואה בפרידתם מהחברה החרדית חילון? הרי הם לא נעשים חילוניים (כוונתי לאלה שעדיין שומרי מצוות).

        אהבתי

        1. אצל החרדים הפחות אדןקים אחוזי החזרה בשאלה גדולים יותר. אם הם יהפכו רק לדתיים, שם אחוזי החזרה בשאלה בשמיים

          אהבתי

  2. איזו ספקנות בתחזיות דמוגרפיות…
    האם מותר כעת גם לא להאמין לתחזיות ההפחדה על הסכנה לרוב היהודי בארץ (והמסקנות הפוליטיות הנדרשות עקב כך), או שזה עדיין נחשב לכפירה בעיקר?

    אהבתי

    1. התחזית הדמוגרפית החשובה יותר היא שבעוד 30 שנה יחיו בין הירדן לים הרבה יותר מדי בני אדם, יהודים וערבים כאחד. בעצם, כבר עכשיו מרגישים את זה מתחיל. נסעת בכבישי הארץ לאחרונה?

      אהבתי

  3. התופעה מעניינת כי הסבר נוסף יוסיף פרספקטיבה אחרת לעניין הסבר שירון לונדון מעלה בשולי הדברים, ולשם שינוי
    הוא דווקא עלה על משהו משמעותי:

    דווקא בשל העובדה כי בעשור האחרון הציבור הישראלי בכלל ומערכת החינוך הכללית בפרט עברו תהליכי מסורתיות והדתה. וכן תהליכים של לאומנות הדבר "מאפשר" זליגה של חרדים לתוכם.

    וכך צבת בצבת הישראליות הפכה להיות יותר מסורתית ויותר ימנית ובמקביל החרדיות והדתליות הפכו להיות יותר "ישראלית" כלומר, חילונית יותר. אבל גם הרבה הרבה יותר ימנית לאומנית.

    כלומר, מבחינת חילונים ושמאלנים אין הרבה על מה לשמוח.
    מי שניצחה זו לא החילוניות, הלא הלאומנות. הציונות הישראלית בפרשנותה הוולגרית הצליחה להביס את היהדות, ואת החילוניות הליברלית.
    וכך נוצרת לנו ישראליות שהיא אומנם לא חרדית אבל גם לא חילונית ליברלית. אלא יצור כלאיים מסורתי ולאומני מאוד. וגם, נכון, חילוני יותר בחיי הפרט. אבל לזה אין שום משמעות על הכיבוש,על שליטת הימין בציבוריות הישראלית.

    אהבתי

  4. אתה חי באשליות, וטוב שכך.
    מנתונים שפורסמו השבוע, אחוז החזרה בשאלה הוא כ-2 אחוז (בציונות הדתית זה בין 30 ל-40 אחוז)

    אהבתי

  5. אוי לרמה הזאת אתנ יורד תומר.
    ערוץ עשר במיוחד, ידוע שהוא אמון על כתבות שקריות אנטי חרדיתיות מכוונות- כדי להטות את דעת הציבור ולהפחיד.
    כאן הם מנסים להפחיד את הציבור החרדי בכך שהם יוצרים בעיה שאינה קיימת.
    קיים חילול לצערי בציבור הדתי לאומי וגם אצל החרדים. אבל לא בכמות מסחרית כמו שאתה מציין. אל תשכח שיש גם תהליך חזרה בתשובה עצום.

    אהבתי

כתיבת תגובה