התפתחויות בתופעה היהודים-הבודהיסטים

כתב העת של אוניברסיטת פוטסדאם, 'פרדס', הקדיש את הגליון האחרון שלום למגע בין היהדות לדתות המזרח. יש שם כמה מאמרים מעניינים (למשל של אלס וייס על שימוש רבני בבודהיזם לצורך הגדרה עצמית במאה ה-19, או של יעקב אריאל על אלן גינצבורג והרוחניות המזרחית), ואני רוצה להביא כאן את התזה שמציגה מירה ניקולסקו על תופעת ה-JewBus, כלומר היהודים הבודהיסטים.
 
כידוע, מאז שנות השישים יהודים רבים מתענינים בבודהיזם (למעשה המומר הראשון הרשמי על אדמת אמריקה לבודהיזם, ב-1893, היה יהודי בשם צ'רלס שטראוס), ואלו זכו לכינויים JewBus או BuJews. ניקולסקו ערכה מחקר במסגרתו ראיינה מאתיים יהודים שכאלה, והיא משווה את דבריהם לאלו של דומים להם מאז שנות השבעים.
 
היא מוצאת שבשנות השבעים להיות יהודי שעוסק בבודהיזם פירושו היה פשוט להיות יהודי אתנית שהבודהיזם הוא דרכו הרוחנית. יהודים כאלה היו מתרגלים מדיטציה לסוגיה, זן, בודהיזם טיבטי, ופעמים רבות גם משמשים כמדריכים ומורים את כל אלה. כלומר היהודי הזה היה פשוט "בודהיסט מערבי שבמקרה היה יהודי".
 
בשנות התשעים חל שינוי. כתבים של ג'ו-בוז באותה תקופה מראים עניין מחודש ביהדות שלהם. אנשים ניכסו מחדש, כותבת ניקולסקו, את היהדות שלהם, הציגו אותה באופן מודגש כחלק מחייהם, ולעיתים אף קבעו שהתרגול הבודהיסטי עוזר להם להתחבר אל זהותם היהודית.
 
בשנות האלפיים והלאה, כותבת ניקולסקו, חל שינוי נוסף. יהודים כעת משתמשים בתרגול בודהיסטי כחלק מהיהדות שלהם. כלומר, כחלק מהמסע הרוחני היהודי שלהם הם מנכסים תרגולות מדיטטיביות בודהיסטית שונות. כעת נערכים קורסים של מדיטציה יהודית תוך שימוש בכלים בודהיסטים. הג'ו-בוז, אם כן, לא רק שלא מוותרים על היהדות שלהם אלא מעצימים אותה בעזרת הבודהיזם.
 
כל זה עולה בקנה אחד עם דברים שכתבה מריאנה רוח מדבר במאמר לפני שנים מעטות, על כך שהרוחניות העכשווית בארץ נצבעת יותר ויותר בצבעים יהודיים. זה לא אומר שחוזרים בתשובה (לעיתים, זה ההפך הגמור, דהיינו יש דחייה של האורתודוקסיה), אלא שהמסע הרוחני נתפס כ"יהודי". אפשר להניח שהמגמה הזאת מקבילה ועוקבת אחרי התעצמות הזהות היהודית, באופנים שונים, הן בישראל והן בארה"ב.
 
את הגליון כולו ניתן למצוא כאן: https://publishup.uni-potsdam.de/frontdoor/index/index/docId/40253
עורכי כתב העת: נתנאל רימר, רחל אלבק-גדרון, מרקוס קרהא
Capture
 

4 תגובות

  1. לא מוזר? מי שלמד בודהיזם, ארבע האמיתות וכו וכו, יודע שבדברי הבודהה אין מקום לאלוהים. ההפך – הייה אי לעצמך, אמר הבודהה.

    אז כמובן שאפשר לשלב מדיטציה וטכניקות, אבל להיות בודהיסט, ויהודי מאמין – לא סותר?

    אהבתי

  2. תודה תומר על הרפרנס והמאמר הקצר.
    אני מסכימה עם גיורא למעלה, שמבחינת שילוב טכניקות של השקטת התודעה והתבוננות על החוויה, לא חייבת להיות סתירה בין היותו של אדם יהודי דתי/מאמין והיכולת לתרגל תרגול בודהיסטי. אולם, בעומק הדברים, הבודהיזם מכוון לאי היאחזות בכל רעיון, זהות או דוקטרינה, ולתובנה העמוקה שכל התופעות ריקות מקיום עצמי (משהו שאינו מסתדר עם תפיסת אלוהות מוחלטת וטרנסדנדנטית).
    לכן האמירה במאמר ש:
    “meditating and inquiring about “who they really were” – a leading Buddhist question, made them realize that their “true nature” was Jewish. P.157.
    בעצם חותרת תחת ההבנה העמוקה שזהות – אתנית/דתית/מגדרית – אינה דבר שקיים "באמת", אלא המשגה של התודעה. אני לא מבטלת את ההבנה של אותן/ם ג'ובו, שחיברה אותם אל זהות יהודית, אלא רק מציינת, שההבנה הזו שמובאת במאמר, על ה"טבע האמיתי שלי כיהודי/ה", אינה משקפת את התובנה העמוקה של הבודהה ואת התובנה אליה הוא כיוון בהוראה שלו. לומר שיש לי "מהות" (essence)זו אמירה שאינה משקפת את התובנה הרדיקלית הבודהיסטית, שאינה משאירה מקום למהויות….
    והערה נוספת, זה יהיה משהו אחר לחלוטין, להבין שהתודעה שלי ואופן ההתבוננות שלי על המציאות, מותנית בשורשים היהודיים (במקרה וחונכתי כך או גדלתי בתרבות ששואבת מהתרבות היהודית). כלומר לראות את הטבע המותנה של התודעה ואת המקור של דפוסי התפיסה/מחשבה/רגש. זו כמובן תובנה מאוד שונה מאשר לומר שה"טבע האמיתי" שלי הוא יהודי.

    Liked by 2 אנשים

    1. תודה רבה קרן. מע יינת הסתירה בין החיבור ל"מהות" היהודית לבין התובנה המתבקשת מהדהרמה. ועם זאת, אפשר לראות את המונח "מהות" באופן פחות מילולי, ולהבין את החיבור הזה כמסמן את מה שאת כתבת בסוף דברייך, כלומר חיבור לתנאים ה"יהודיים" שיצרו אותנו, תנאים שהשאירו בנו חותם שאי אפשר למחוק (כמו שאי אפשר למחוק את שפת אמנו), וההכרה בכל הערך והמוגבלות שזה מקנה לנו. לא?

      אהבתי

  3. אלה נראים לי מחקרים שהתזה שלהם קודמת לממצאים
    מה שמאפיין מחקרים שמשלבים את מדעי החברה עם מדעי הרוח

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s