
יש כאן בעיה שאנחנו לא מצליחים להבין. כאילו שאל העולם הרגיל שלנו נכנס פתאום שד. משהו זר לגמרי, שלא פועל על פי אותם חוקים. משהו שאין אלא להשתומם מולו. מה זה??? משהו חסר פשר, חסר טעם, לא מובן.
הנה מחשבה: האם ייתכן שאיבדנו את היכולת להבין את האלימות הרצחנית הזאת מפני שאיבדנו את הקשר לאלימות בכלל? האם יכול להיות שאנחנו, אינדיבידואלים מודרניים שכמונו, התרחקנו כל כך לא רק ממופעים של אלימות (שחיטת בעלי חיים, קרבות רחוב, מלחמות) אלא גם מהשימוש באלימות (לחינוך, להבעה עצמית, אבל בעיקר לצורך פולחן) שאין לנו דרך להבין אלימות אלא כתקלה לא מוסברת בשגרת הנורמליות?
ההוגה הקנדי צ'רלס טיילור מצביע על המרחק העצום שעברה האנושות מאז הימים שאלימות, יחד עם מין, היו דרכים מרכזית של פולחן דתי (כתבתי על כך בהקשר אחר כאן, ואני מצטט את עצמי מעט). הרג ומשגל היו דרכים להגעה לאינטימיות עם האלוהות, הן על ידי הקרבת קורבנות והן תוך אורגיות מקודשות. היצרים הבסיסיים שימשו כמדרגות אל האלים.
גם מלחמות קודש, ובהם ההרג והאפשרות למות, היו מעשה דתי (מרטיר, שהיד, קידוש ה'). עבור אבותינו אלימות היתה אפוא אחת הדרכים העיקריות לקשור קשר עם הנשגב, או עם האמת. זה כבר מזמן לא המצב.
בספר Humanity מביא ג'ונתן גלובר עדויות של חיילים שמתארים את ההשתתפות במלחמה כחוויה אקסטית. מעבר לפעילות האינטנסיבית ולקשרי הדם שנרקמים בין הלוחמים, המפגש עם המוות – וההרג – מציב את הפרט פנים אל פנים אל מול התהומות הפעורים של נשמתו. הוא מצטט יוצא וייטנאם שמעיד כי
[המלחמה,] עבור גברים, היא באיזשהו מימד נוראי הדבר הקרוב ביותר למה שהוא לידה עבור נשים: החניכה אל תוך העוצמה של החיים והמוות. זה דומה להרמת הפינה של היקום והצצה למה שיש מתחת.
האם זה נשמע מטורף? ואולי שוב אנחנו מנסים לערוך פתולוגיה לתופעה שאנחנו לא מבינים? נדמה לי שצריך להודות שלא רק הרווחנו, אלא גם הפסדנו משהו במעבר למודרנה. למשל, במקרה הזה, את ההבנה האינטואיטיבית, העמוקה, של כוח האלימות. ייתכן שזה טוב, ושבהחלט עדיף ככה. אבל זו עדיין אבדה. אבדה שאנחנו מרגישים בחסרונה בכל פעם שפורצת פתאום, ללא סיבה, אלימות רצחנית.
לפעמים אני חושב שהעבודות הקרבנות בפולחן המקדש היה משהו פרימיטיבי פראי שאוב שחלף
לו מן העולם , אבל עכשיו אחרי המאמר אני חושב על עבודת כהן גדול ביום כיפור. מאיפה אנחנו יודעים שכל הדם והשעירים וההקרבה לא היו גורמים לנו להרגשה של קרבת ה׳ ? הרי אף פעם לא ניסינו את זה…
זה אלימות שהיתה שיא השיאים של הכפרה בבית המקדש
אהבתיאהבתי
תחושה מפתיעה בגוון שאתה מתאר חוויתי כשהשתתפתי בקרבן פסח אצל השומרונים. חוויתי חוויה אקסתטית ברגע הקרבת הקרבן. קשה לתאר, אבל זה קרה לי בלי שהתכוננתי לכך ובניגוד לכל תפיסת עולמי הדתית.
אהבתיאהבתי
מעניין מאוד… את יכולה אולי להרחיב על החוויה שלך?
אהבתיאהבתי
"גם מלחמות קודש, ובהם ההרג והאפשרות למות, היו מעשה דתי (מרטיר, שהיד, קידוש ה')" – הגזמת בסלט שעשית.
קידוש ה' הוא הנכונות למות בלבד, לא הנכונות להרוג.
אהבתיאהבתי
בגדול, נכון. אבל בל נשכח את המיתוס המכונן של העקדה.
אהבתיאהבתי
בס"ד
או של תמות נפשי עם פלישתים. או של ברוך גולדשטיין ובטח יש עוד כמה בין לבין
אהבתיאהבתי
אלה לא דוגמאות של קידוש השם.
אהבתיאהבתי
אכן העקדה הינו מיתוס מכונן: הוא המוכיח שהקב"ה אינו רוצה בהרג אפילו על קידוש שמו.
אהבתיאהבתי