חה"כ יהודה גליק: יש מצווה לכבוש את הר הבית, מותר לעבור על ההלכה על מנת לעלות להר הבית

הראיון הזה של חה"כ יהודה גליק ל'קול היהודי' מלפני כשבועיים מעניין ומלמד רבות על הפעילים למען הר הבית, על הציונות הדתית בעת הזאת, וכן על גליק עצמו (תודה לאביב טטרסקי שהפנה אותי אליו וגם כתב עליו פוסט מעניין אצלו בדף).
ראשית, גליק מודה בפה מלא שהעליה להר הבית היא עניין פוליטי בעיקרו, ולא דתי:
חובה שלנו בראש ובראשונה לדאוג שעם ישראל יעלה להר הבית, ולכן אם שואלים אותי הכי חשוב שיעלו בקדושה ובטהרה אבל עדיף שאנשים יעלו שלא בטהרה מאשר שלא תהיה נוכחות יהודית בהר.
הסיפור הוא נוכחות יהודית בהר, כלומר אישרור הקשר היהודי / הבעלות היהודית בהר, חיזוק ריבונות המדינה בהר. כתבתי על זה רבות, אבל כאן האמירה של גליק מפורשת: עדיף לעבור על ההלכה ולעלות להר מאשר לשמור על ההלכה ולא לעלות אליו! הלאומיות גוברת על ההלכתיות. כך נראה חילונה של הציונות הדתית (כתבתי על כך כאן).
יהודה גליק מאשר גם קביעה נוספת: העליה להר הבית היא חידוש הלכתי/מינהגי גדול. גליק:
כל העובדה שרבנים תומכים בעלייה להר הבית זו תופעה שצמחה בעקבות העלייה. לאחר שיהודים עלו הרבנים נאלצו להתמודד עם השאלה ההלכתית. אין ספק שעליית היהודית שינתה את נקודת המבט של הרבנים
אמנם הפסיקה המשמעותית הראשונה המכשירה עליה להר בציונות הדתית הגיעה ב-1996 מועד רבני יש"ע, כלומר לפני שהעלייה נהפכה למקובלת (ובעיצומו של תהליך אוסלו), אבל נכון שמאות(!) הרבנים שהצטרפו מאז עשו זאת גם מתוך הענות לציבור שלהם – וגם מתוך תפיסה לאומית, שהשפיעה על תפיסתם ההלכתית כאמור.
לבסוף, גליק מביע עמדה שקשה ליישב עם התדמית שוחרת השלום שלו:
יש לנו מצווה לפי דעתי לכבוש את הר הבית ולהביא לשם את אור ה'.
אני די משוכנע שיש בתפיסת העולם של גליק קו ליברלי מובהק. שפת זכויות האדם עבורו אינה רק מהפה אל החוץ, והוא גם אינו גזען. מצד שני, יש גם הצהרות כאלה. ועוד: מצד אחד צריך להיות ברור שגליק מעוניין בבניית בית המקדש השלישי בקרוב. מצד שני נדמה לי, אני מקווה, שיאמר שייתכן שהדבר יתאפשר ללא הרס כיפת הסלע. נראה ששני גויים שמתרוצצים בבטנו של האיש. יש להיזהר מאחד ולברך על השני. אולי השאלה המרכזית היא מי מהם החזק ומי החלש, והחשש שמא ברגע האמת האחד יקום על אחיו להרגו.
Capture

4 תגובות

  1. אני חושש שאליבא דגליק, העלייה להר הבית כיום איננה עברה אמיתית על ההלכה, אלא רק כביכול. והוא כותב מפורש שהוא חושב שיש מצוות כיבוש לגבי ההר. וייתכן מאוד שמצוות הכיבוש גורמת לכך שמותר לעלות שלא בטהרה. זה כמו פיקוח נפש הדוחה את השבת.

    אהבתי

  2. אני חושב שדווקא המקרה של גליק לא ממש מוכיח את טענתך. גליק עולה להר הבית מתוך תפיסה דתית עמוקה, מה שמניע אותו זה חזון הנביאים שהר הבית יהיה בית תפילה לכל העמים (וזה כמובן יקרה כשהיהודים ישלטו בהר – לפי דעתו). הטענה שלך (לגבי גליק) שהעליה להר הבית היא עניין פוליטי ולא דתי היא לא נכונה. הרצון לכיבוש ההר הוא רצון דתי שנובע מתוך השאיפה לגאולה, הפוליטיקה היא בסך הכל הכלי להגשים את הרצון.

    אז יכול להיות שאתה צודק שאתה טוען שהציונות הדתית הופכת ללאומנות חילונית אבל גליק ממש לא נראה לי דוגמא לזה.

    אני אישית די מחבב את גליק, הוא נראה בן אדם טוב ומין עוף מוזר כזה שאי אפשר להדביק עליו תווית. חבל שהשיגעון הזה של הר הבית הופך אותו לאדם בעל פוטנציאל להיות מסוכן.

    אהבתי

    1. גם אחרי צפיה בסרטון יוטיוב..
      רוצה להגיב גם לאביב טטרסקי שהכותה מודה לו בתחילת המאמר..
      די עם השטויות..
      הר הבית מקודש לנו בלבד. האחיזה שלהם בו היא רק סלע המחלוקת. קלף המיקוח.
      ועל כך שהמשטרה מפרגנת- כמו שעלה היום ביוטיוב- לאחר הצהרת טראמפ- הלוא ירושלים היא בירתנו עוד מלפני 3000 שנה.
      גם אתה בחופה- ככל הנראה אמרת "אם אשכחך ירושלים". ואם עדיין לאץץ אז לכל הפחות ההורים שלך אמרו. סבא וסבתא…
      השוטרים בזמן האחרון נותנים אולי טיפה שחרור.. אבל טטרסקי- מה הבעיה שלך? למה לתת לערבים לגיטימציה לתפוס על זה טרמפ ולעשות מהומות?
      מה עם חופש הפולחן?
      מה עם המנון התקווה? להיות עם חופשי בארצנו ארץ ציון.. ו..??
      מה נסגר איתכם?
      יהודה גליק צדיק.
      אני מסכים עם קביעתו. לא חושב שההלכה נרמסת. חושב שההלכה- בבחינת פיקוח נפש ד"ראשי איברים"- ירושלים זה ממש הלב!!!

      אהבתי

כתיבת תגובה