נדב שרגאי על המהפכה ההלכתית שבעליה להר הבית

מאמר מעניין של נדב שרגאי על השינוי ההלכתי ביחס לעלייה להר הבית. לא דברים חדשים, אבל כדאי שוב לעצור ולשים לב עד כמה מה שקורה כיום בהר הוא בגדר מהפכה הלכתית. שרגאי:
 
האיסור ההלכתי על כניסת יהודים להר הבית נחשב במשך דורות לאחד האיסורים החמורים ביהדות, שהעונש עליו הוא "כרת" – מוות בידי שמיים. לאחר מלחמת ששת הימים דבקו כמעט כל הרבנים – החרדים והדתיים ציונים – באיסור ההלכתי הגורף לעלות להר הבית. [… כיום] מאות רבות של דיינים, ורבני קהילות ושכונות וערים, בעיקר ממחנה הציונות הדתית – חלקם נמנים עם השדרה המובילה והראשונה שם – מתירים עתה ליהודים לעלות להר הבית, או שאינם אוסרים זאת. הגידול העצום במספר הרבנים שמתירים עלייה להר – על פי ההערכה יש כיום לפחות 600 כאלה – הוא בעל משמעות מפליגה, שכן לכל אחד מהם יש קהילה וציבור שנשמעים לו ונוהים אחר דבריו.
 
מול עינינו התרחשה בעשרים השנים האחרונות – מאז הפסק המתיר עליה להר של ועד רבני יש"ע ב-1996 – מהפכה הלכתית דרמטית, ששינתה לחלוטין את יחס הציבור הציוני-דתי אל ההר. מאיסור מוחלט ויחס של ריחוק ויראה – להיתר מקובל ויחס של התלהבות והתרגשות בעליה, ואף הפיכת העניין לפרוייקט ציוני-דתי נחשב.
 
אין שום רע בשינויים הלכתיים, אולם מעניין להתחקות אחר הסיבות להם. כפי שכתבתי בעבר, השינוי כאן נובע להערכתי משני תהליכים מקבילים ומשלימים. ראשית, הסכם אוסלו והפיכת הר הבית לנושא למשא ומתן (ולא בכדי הפסק הציוני-דתי הראשון המתיר עליה להר פורסם ב-1996). שנית, התפוררותו של הקוקיזם, כלמר המסגרת האידיאולוגית שהניעה את מפעל ההתנחלויות וייחסה לו משמעות משיחית.
התפתחויות אלה שברו את ההנחות המקובלות בציבור הציוני-דתי ביחס לארץ ישראל, להר ולגאולה, והולידו תפיסות חדשות, ביניהן החשיבות בעליה להר. כיום כבר קשה לזכור שהן הראי"ה קוק והן הרצי"ה קוק הסתייגו בצורה חריפה מכל עלייה להר הבית.

5 תגובות

  1. לא נמאס לך לכתוב על המשבר של הקוקיזם? הרי גם הציונות השמאלנית במשבר עמוק. אולי במקום לרקוד על דם אוייביך תתחיל לעשות בדק בית ולבדוק את תפיסת עולמך? כאדם ליברלי יותר מעניין אותי להבין איפה אני לא רואה נכון את המציאות ואיפה הכשלים של המחנה שאני מרגיש יותר קרוב אליו (שהוא מחנה השמאל).

    אהבתי

  2. זו עוד דוגמא לכך שה"הלכה" היא בעיקר תירוץ לפוליטיקה. דבר דומה קרה בנושא של שירת נשים והדרת נשים בכלל

    אהבתי

  3. הגמרא מספרת לנו על רבי עקיבא וחכמים שהיו מהלכים על הר הבית לאחר החורבן וראו שועל יוצא מהמקום בו עמד קודש הקודשים. התחילו החכמים לבכות ורבי עקיבא צוחק….. לו היה רבי עקיבא חי היום כל הרבנים היו מחרימים אותו.

    אהבתי

  4. בשנת תשס"ג פורסמה רשימה של 23 רבנים המזהירים "מהאיסור החמור" של הכניסה להר הבית.
    בין החתומים היו ששה רבנים ראשיים – …: הרב עובדיה יוסף (..). הרב עמאר שליט"א, הרב יונה מצגר שליט"א. הרב אברהם שפירא (..) הרב בקשי דורון שליט"א. הרב מרדכי אליהו (..).
    מדובר בעצומה שהופיעה ללא ציון מקורות בהלכה.
    בתשובה למכתב זה שלח 'מכון המקדש' מאמר לכל אחד מן החותמים, המנמק את שיטת חכמי ישראל הסבורים, כי העלייה להר היא מצוה מן התורה. במאמר הובאו מקורות לרוב מדברי חז"ל והרמב"ם.
    ששה רבנים ראשיים קיבלו את המאמר באופן אישי, …, ולמרות שיצאו לפני כן בקריאה שלא לעלות להר, לא הגיבו על המכתב, ולא הביעו מחאה. בהכרח יש לומר, שסברו וקיבלו.
    היו רבנים אחרים מן הרשימה שהגיבו על המאמר, אך
    לא היה אחד שקבע שהעולים להר עוברים על איסור כרת.

    אהבתי

  5. דבריו של פרסיקו שונים מאד משל שרגאי הגיב:

    תומר פרסיקו כתב:
    " השינוי כאן נובע להערכתי מ…, הסכם אוסלו והפיכת הר הבית לנושא למשא ומתן (…). שנית, התפוררותו של הקוקיזם "
    אבל נדב שרגאי כתב:
    " לאחר מלחמת ששת הימים דבקו כמעט כל הרבנים …באיסור … לעלות להר הבית. למעט הרב שלמה גורן [ נודע דוקא כקוקיסט אבל גם כמי שחקר את מקום המקדש על ההר ועל כך ראה לקמן דברי הרב חיים דרוקמן –המגיב ] "
    "האיסור – … – נובע מהיעדר ודאות על ..המקום המדויק שבו שכנו המקדש וקודש הקודשים" … "אחת הדמויות הרבניות היותר משמעותיות, שתמיכתה בעליית יהודים להר העצימה את השינוי, הוא הרב חיים דרוקמן, …ראש ישיבות בני עקיבא……מבהיר: "שטח ההר כיום רחב פי כמה משטחו המקורי בזמן המקדש. לאחר שנערכו מחקרים, …, ניתן לעלות אל התחומים המורחבים של ההר "…"גם רבה של קריית שמונה, הרב צפניה דרורי, …."אחרי שהתברר לי שהעוסקים שם בשאלה אם מותר ..להיכנס להר הבית אינם מבררים ..לגופו של עניין ומושפעים מלחצים חיצוניים [ הממשלה, לפי החשד -המגיב ] , ולאחר שביררתי בעצמי את העובדות – אני עולה עם תלמידיי"

    אהבתי

כתיבת תגובה