הציונות הדתית בבתי הספר החילוניים – הקשר לפינוי מעזה

סיפור הכותל מרתיח ועוד רחוק מלהסתיים, אבל יש סיפור לא פחות חשוב שנחשף בסוף השבוע האחרון. תחקיר מולד שהובא בהמגזין עם אושרת קוטלר הצביע על מאמץ מאורגן ומתוקצב להפליא שבמרכזו כניסת עמותות אורתודוקסיות שונות ובנות שירות לאומי לבתי ספר ממלכתיים מתוך מטרה מפורשת לעצב את השקפת עולמם וזהותם היהודית של התלמידים.

צריך לשים לב היטב: לא מדובר ב"החזרה בתשובה". רוב רובם של התלמידים לא יחזרו בתשובה וזה ברור לכולם. מדובר בהפיכת הציונות הדתית למודל הלגיטימי היחיד של היהדות עבור אותם תלמידים. וזאת מתוך מניע פוליטי כפול: ראשית ובפשטות, עבור הגדלת האלקטורט של הבית היהודי. לא סוד הוא שהמפלגה מעוניינת במצביעים שאינם שומרי מצוות, ועל כן שיבוצם של חילונים ברשימה וכו'. ושנית, המאמץ נועד על מנת לבצר עמדות המתנגדות לויתור על שטחים כבר בגיל צעיר. כדי להנחיל ולהטמיע תפיסה של 'ארץ ישראל השלמה'.

ראו את הקטעים שהבאתי להלן. הראשון הוא דברים שאמר הרב אליקים לבנון לסיון רהב מאיר מיד אחרי הפינוי מעזה והריסת גוש קטיף. הדברים נמצאים בספר שנקרא 'ימים כתומים', 2006. רענן שקד ציטט מעט מהם בטור שלו ביום שישי וניגשתי אל הספר כדי לקרוא אותם בהרחבה. אני מביא כאן באמת רק שתי פסקאות מתוך נאום שלם, מלא זעם קדוש והתנשאות אדירה, של הרב לבנון, שבו הוא מבטיח בפשטות להשתלט על המדינה, וראשית על החינוך החילוני. "אם לא ניקח אחריות עכשיו אז נעמוד בפני גירושים נוספים", הוא קובע.

חברו את זה לדברי הרב שמואל אליהו – קטע 2 – שמצווה "לנקום בחילונים, לנקום בחילוניות", גם הם מהתקופה מיד אחרי 'ההתנתקות'. ועכשיו לכו אל דברי הרב שמעון סקורי ששודרו במוצ"ש האחרון, שמנחה את בנות השירות הלאומי באופן מפורש: המטרה היא להסביר לתלמידים שהם והמתנחלים "באותה סירה", כדי שלא יעלו על דעתם לפנות התנחלויות ולהחזיר "את השטחים". הנה מתגשמים הדברים של הרב לבנון.

מפתה מאוד להיכנס לתיאוריות קונספירציה בהן נפגשים רבנים עבדקנים בחדרים אפלים וזוממים להשתלט על משרד החינוך. סביר להניח שזה לא קרה. מה שהטקסטים המובאים כאן מראים הוא הלך רוח מסויים, זעם גדול ורצון לשנות ולהבטיח שמה שקרה בגוש קטיף לא יקרה עוד. ונראה שברגע שלבית היהודי היה מספיק כוח יצאו אל הפועל כל מני תשוקות ישנות וחדשות שממילא היו באוויר, וכל מני כוחות החליטו לתרום את שלהם לניסיון לשכנע חילונים שהציונות הדתית היא "היהדות" ושאסור לסגת מהשטחים.

פולמוס והתדיינות הן נשמת אפה של כל דמוקרטיה, אבל לשלוח מורות חיילות ועמותות שונות לבתי הספר בכוונה ברורה לנסות לשנות את תפיסת העולם של נערים ונערות חילונים וחילוניות – זה לא תקין. למעשה זה הרבה מעבר ללא תקין.

1

2

3

7 תגובות

  1. מה יש כאן להתרגש? כל שר חינוך משתמש בכוחו הפוליטי לקדם את האג'נדה שלו, למעשה כך עושה כל פוליטיקאי. באופן כללי, יש לבנט עוד מה ללמוד מיוסי שריד.
    אפשר לעלות על בריקדות מימין כפי שעושים בעניין המפמ"ר לאזרחות, ואפשר גם לעלות על בריקדות משמאל כמו בעניין הנוכחי.
    אבל שינוי אמיתי יהיה כאשר בתי הספר יהיו שליחים של ההורים ולא של המדינה, המורים לא יקבלו משכורת ממשרד החינוך, ולמנהלים יהיה חופש להחליט את מי הם מכניסים לבית הספר ואת מי לא (כולל גיוס ופיטורי מורים).

    אהבתי

    1. למה לשקר ולהפיץ דיבה? יוסי שריד ז"ל התערב בתכנים לימודיים ובספרים לימודיים? הוא עשה משהו כדי לערער משהו בתפיסת עולמם של ילדים בבתי הספר הממלכתיים דתיים ולטקוע טריז בינם ובין הוריהם ומשפחותיהם? בנט הוא כשלון קולוסלי כשר חינוך. בכל תחום ומכל זוית שלא מסתכלים עליה. אדם קטן שרוצה לעשות אינדוקטרינציה לילדים. זה אף פעם לא עבד וגם כאן זה ייכשל.

      אהבתי

  2. זה רק מוכיח שאין, לא יכול להיות ולא יהיה לעולם דיבור בין דתיים לחילונים. המיעוט הקטנטן שעומד באמצע אינו מבטל את התהום הפעורה בין תפיסות העולם הללו. הניסיונות לטשטש את ההבדלים וליצור רושם שזהו מנעד קורסים אל מול האמת הפשוטה הזו. דת היא דת. והאלמנטים הרעילים בה לא יעלמו.

    אהבתי

  3. האשמה היא לא של שר החינוך בנט או הדתיים, האשמה היא של החילונות הבורגנית המנומנמת. אם הורים חרדים היו מגלים למשל שמחנכים את הילדים שלהם לסובלנות כלפי הקהילה הלהט"בית מה הם היו עושה? הם היו הופכים את כל המדינה!!! ומה החילונים עושים כשהם מגלים ששוטפים את מוחות ילדיהם? מעלים פוסט נזעם לפייסבוק והולכים לראות האח הגדול… הגיע זמן שהחילונים יתעוררו!!!

    אהבתי

  4. בס"ד
    איזה קטע! זה בדיוק מה שהימין אומר על הכניסה בדלת האחורית של הקרן החדשה לישראל לבתי הספר.אף אחד לא תמים בסיפור הזה. הציונות הדתית ראתה שיש לגיטימציה לקרן ופשוט אימצו את הטכניקה. רק שמרגיז כשהאויב משתמש בנשק שלך נגדך. 🙂

    אהבתי

כתיבת תגובה