הקשר בין גיוון דתי לחילון וחשיבותו של לבוש מסורתי מעיק

לבוש דתי או מסורתי בוטה, כמו בורקיני על החוף או כמו שטריימל באוגוסט בישראל, ממכוון תמיד ליותר מאשר מטרתו המוצהרת ("צניעות" או חגיגיות). הוא תמיד גם מסמן נבדלות, כלומר את היותו של הלבוש כך חלק מקבוצה מתבדלת. לבוש כזה תמיד כרוך במאמץ מסויים, לפעמים ממש בקושי רב מצד הלובש אותו, ועצם הנכונות להתאמץ מאותתת שאותו אדם מתעקש להשתייך לקבוצתו, ולא לכלל. מדובר במעין חיסון כנגד הזדהות עם הכלל. זהו קיר תרבותי שמבדיל בין חוץ לפנים. גבול. כך המוסלמים בצרפת וכך החרדים בישראל.
 
האלטרנטיבה היא חיים בהן נקודת הייחוס הבסיסית היא הכלל. אדם יכול להיות דתי (נוצרי, מוסלמי, יהודי) כמובן, אבל הוא קודם כל צרפתי (או ישראלי, או אמריקאי). כך זה כמובן עבור רוב האנשים בצרפת או בישראל או בארה"ב. וכשזה קורה, כמו שטוען המאמר להלן, יש ככל הנראה סיכוי טוב להפחתה של הפעילות הדתית.
 
זאת ממש לא טענה חדשה, אבל המאמר מביא עוד ראיות לקורלציה בין גיוון דתי בחברה לבין חילון גובר והולך. בגדול, ככל שמדינה בארה"ב מגלה גיוון דתי גדול יותר (סוגים של נצרות + יהדות + אסלאם + הינדואיזם וכו') כך יש פחות פעילות דתית, ויותר אנשים שמצהירים שהם לא דתיים. כמובן, קורלציה אינה בהכרח סיבתיות, וייתכן שיש סיבה אחרת לקשר בין גיוון דתי לחילון, אבל יש גם הגיון במחשבה שכאשר אנחנו שכנים של אנשים מדתות שונות, ומסתבר לנו שהם בסך הכל בני אדם כמוכם, ואולי אפילו נחמדים וטובים, אנחנו פחות משוכנעים באמת הנצחית של הדת שלכם בלבד, וייתכן שתהפכו לפחות אדוקים במנהגיה.
 
וזאת, כאמור, אחת הסיבות לחשיבותה של התבדלות עבור קבוצות דתיות שונות, ומתוך כך לחשיבותו של לבוש דתי או מסורתי בוטה (ואף מעיק). ומתוך כך לחשיבות שרואה מדינה בעלת אתוס חילוני מיליטנטי לאסור לבוש כזה.
Capture.JPG

5 תגובות

  1. "…אבל יש גם הגיון במחשבה שכאשר אנחנו שכנים של אנשים מדתות שונות, ומסתבר לנו שהם בסך הכל בני אדם כמוכם, ואולי אפילו נחמדים וטובים, אנחנו פחות משוכנעים באמת הנצחית של הדת שלכם בלבד" – המממ, זה לא בדיוק עובד כך, בהודו למשל יש בעיה רצינית של בני דתות שונות שמחסלים זה את זה (הבריטים צמצמו את הבעיה ע"י הפרדת פקיסטאן ובנגלדש/סרי-לנקה, אבל הבעיה עדיין קיימת). בארה"ב זה בינתיים עובד כי מדובר בחברת מהגרים שבעצם הגירתה לארה"ב קיבלה על עצמה את עקרונות החוקה האמריקאית; אבל כתבתי "בינתיים" כי גם בארה"ב הסובלנות נגררת בימינו למבחן בעקבות התמורות המתחוללות ביחסים שבין האיסלם ליתר האנושות.

    אהבתי

  2. אתה שם לב לאן הטיעון שלך יכול להוליך?
    אפשר להחיל אותו בקלות על הפמיניזם, למשל (על כל גליו). אישה שמטרתה המוצהרת היא זכות הצבעה רוצה הרבה יותר מזה: היא רוצה להתבדל מהציבור הפטריארכלי (נשים וגברים כאחד). ומשכך, זכותו של הציבור להציב לה גבולות.
    אלא שכמובן מי שמגדיר אישה שרוצה זכות בחירה כאישה מתבדלת נקרא שוביניסט. ובדומה, מי שרואה באישה שרוצה להתהלך בצניעות על חוף הים אישה שרוצה להתבדל מהחברה נקרא איסלמופוב.

    אהבתי

  3. לבגדי-ים ארוכים יש יתרון בהגנה נגד קרינה. בשבילי יותר נח לשחות בצהריים חם בים עם חולצת בגד ים ארוכה מלהישרף בגב או מלהתיבש על על היבשה. בהרבה פעמים דוקא הלבוש של קבוצת הרוב מעיק.

    יתכן שדוקא החילון מאפשר לקבוצות דתיות שונות להתקיים בשלום ביניהן.

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s