שתי ידיעות בנושאי חופש דת (והדרת מוסלמים)

1. טראמפ מתכוון להכריז שידרוש שאלון למהגרים לארה"ב, בו הם יבחנו בנושאים של חופש דת, שוויון מגדרי, וזכויות להט"ב. נניח לרגע לשאלה מה שיעור החרדים והחרד"לים שיהיו יכולים להגר לארה"ב במקרה כזה, ונתמקד בשאלה על הלגיטימיות של השאלון. האם מדינה יכולה להציב שער ערכי שכזה? לכאורה, מדוע לא? האין מדינה יכולה לקבוע מי ייכנס אליה? ודאי שכן. אולם אם מדינה מסויימת פותחת את שעריה להגירה, יש פגם בניפוי אנשים על פי השקפת עולמם, בדיוק כפי שיש פגם בנויפיים על פי אמונתם הדתית. כל עוד לא מדובר בנושאי אידיאולוגיה רצחנית או כאלה המועדים לפשוע, אפלייה על בסיס השקפת עולם או אמונה אינה דרכה של דמוקרטיה ליברלית. מה שכן לגיטימי הוא למשל לדרוש מהמהגרים להשתתף בקורס המלמד על ערכי היסוד של המדינה (למשל, על ידי לימוד החוקה). מעבר לזה, על כל אדם לבחור את השקפת עולמו בעצמו, ועל המדינה לאפשר לו זאת.
 
2. בית משפט בקאן אישר תקנה שקבע ראש העיר, על פיה אסור לנשים להגיע עם בורקיני, כלומר בגד ים המכסה את כל הגוף, לחוף הים. התקנה אושרה "מטעמי ביטחון" ועל פי חוק האוסר על אזרחים "להשתמש באמונות דתיות כדי להימנע מהכללים הרגילים המסדירים את יחס הרשויות הציבוריות לבני אדם פרטיים". החוק הזה הוא דוגמא טובה לחילוניות המיליטנטית של הרפובליקה הצרפתית, שבמקרה הזה לא משמשת אלא להפלות ולהדיר קבוצה מסויימת מחוץ הים, דהיינו, מוסלמים. אמנם, גם יהודיות אדוקות לא תוכלנה להתרחץ השנה במימי הים של קאן. בכל מקרה, חוק כזה מנוגת לחופש הדת והמצפון, ולבד מיוצאים מהכלל נדירים, ככל שמדובר בחופים ציבוריים פולש בצורה לא לגיטימית לרשות הפרט של האדם.

6 תגובות

  1. אחת מהזכויות (והחובות) הבסיסיות של מדינה היא להגן על עצמה. אם במהות המדינה טמונה גם הסכמה לערכים משותפים וגישות דומות בנושאים מהותיים, נשמע לי סביר לחלוטין לדרוש כל המעוניין להגר למדינה שיסכים עם כמה מהגישות הבסיסיות הללו.
    מה עוד שישנה נטייה מפוקפקת לאנשים עם דעות, לפעול בהתאם לדעותיהם…

    במקרה של החילוניות בצרפת, אולי אפשר להגדיר זאת כבר כאמונה וכסוג של דת בפני עצמה. במקרה כזה הייתי משווה לסיטואציה שבה נאסר על נשים להתהלך בלבוש חשוף במקומות קדושים לדת מסוימת. לגיטימי לדעתך?

    אהבתי

  2. "בו הם יבחנו בנושאים של חופש דת, שוויון מגדרי, וזכויות להט"ב." אני תוהה מה יהיה בשאלון הזה? הרי טראמפ עצמו מתנגד לזכויות להט"ב, וכבר הודיע ישקול לפעול לביטול ההחלטות האחרונות של בית המשפט העליון בנושא.
    שאלון המכיל שאלות שתשובה חיובית עליהן תידחה אפילו ע"י טראמפ, צריך לכלול שאלות כמו "האם אתה בעד לקחת את החוק לידיים ולזרוק הומואים מהקומה העשירית" או "האם אתה חושב שמותר לאב למכור את בתו הקטינה לשפחה ולהרוג אותה על חילול כבוד המשפחה".
    ותשובות חיוביות לשאלות כאלה באמת מהוות עילה מוצדקת להפלייה של מבקשי האזרחות האלה.

    Liked by 1 person

  3. כל דמוס(עם) רשאי לקבוע מי יכנס למדינתו. ללא דמוס עם ערכים דמוקרטים משותפים וגישות דומות בנושאים מהותיים אין דמוקרטיה ראה את המצב ברוב המדינות העולם השלישי.
    גם בקשר לקאן, שאין לי מה לחפש בה, זכותם של רוב התושבים לקבוע את הפרהסיה בעירם כפי, שזכותם של תושבים במקומות מסוימות למנוע לבוש פרוץ ועירום בחוף.
    לדעתי בגדי ים צנועים זה פיתרון הרבה יותר טוב מחופים נפרדים.

    אהבתי

  4. בשנת 1970נדרשו בעלי Green Card שביקשו לקבל אזרחות אמריקאית לענות על שתי השאלות הבאות:
    1. האם אתה מנתק כל קשר עם מדינת המקור שלך?
    2.במקרה של מלחמה בין ארה"ב ובין מדינת המקור שלך האם תלחם לצד ארה"ב?

    זכותה של ארה"ב לדרוש דרישות אלו, במיוחד לאחר ניסיון מלחמת העולם השניה, והמלחמה הקרה.

    באותה שעה כבר היו בארה"ב מאות אלפי יורדים בעלי אזרחות אמריקאית, כמה מהם השיבו בחיוב לשאלות אלו?

    זאת תגובתי לשאלה לעיל "מה שיעור החרדים והחרד"לים…………….."

    אהבתי

כתיבת תגובה