עוד על מהפכת התארים של דרעי, ומדוע תואר רב אינו שקול לתואר ראשון

שר הפנים דרעי משנה סדרי עולם במשיכת קולמוס. תואר "רב" מהרבנות הראשית לישראל או לימוד של שש שנים בכולל שווים לתואר ראשון לצורך קבלה למשרות בשירות הציבורי. זו לא רק מהפכה בירוקרטית, אלא ערכית, שהרי האמירה כאן היא שתואר ראשון אינו מקנה למחזיקו כישורים כלשהם לבד מאישור שהוא ישב ולמד, שהרי באותה מידה אותו אדם היה יכול לשבת בכולל ולהתפלפל על סוגיות בגמרא.
 
עכשיו, אפשר כמובן לומר שתואר ראשון אכן לא מקנה שום כישורים מיוחדים. זאת טענה לגיטימית ועל רקע המשבר בהשכלה הגבוהה בישראל יש לה גם באופן נקודתי על מה להתבסס. אבל אם כך, למה לא פשוט לבטל את הדרישה הזאת? מה פשר השוואת תואר רב לתואר BA? האין כאן ניסיון להינות מהיוקרה של התואר האקדמי, לומר ש"גם רבנים" הם אנשים חושבים וכו'?
 
אבל מעבר לתרגילי ההון הסימבולי, אם אנחנו אכן מודים שתואר אקדמי מקנה כישורים כלשהם, צריך להיות ברור שאין הם אותם כישורים כמו לימוד לרבנות. הסיפור אינו התוכן של התואר (הנדסה או שומרית עתיקה), כמו גם לא תוכן ההלכה או המסכת התלמודית שנלמדה, אלא אופי הלימוד, דרך החקירה.
 
תואר אקדמי, לפחות אידיאלית, אמור לעודד מחשבה ביקורתית, תודעה היסטורית, גישה אמפירית, ותפיסה רציונלית (כלומר, נטורליסטית) של המציאות. זאת צורת המחשבה שעומדת בבסיס המהפכה המדעית והעולם השופע ידע, רפואה וטכנולוגיה שאנחנו נהנים ממנו כיום. כבודה של ההתפלפלות התלמודית במקומה מונח (אישית היא יקרה ללבי עד מאוד), וגם לימוד הלכה זה דבר יפה, אבל יש לומר בכנות שאלה לא מעודדים צורת מחשבה כזאת, ודאי לא שמים עליה דגש מיוחד. לא במקרה המהפכה המדעית לא יצאה מבית המדרש.
 
שוב: אפשר לומר שתואר ראשון לא מעודד את כל אלה, אבל אז יש פשוט לבטל את הדרישה לתואר. אבל אם אנחנו חושבים שיש לדרוש תואר ראשון בקבלה למשרות שונות, אנחנו צריכים להסביר את הסיבות לכך. לי נראה שהסיבות הן שתואר ראשון מקנה כישורים של מחשבה פתוחה כאמור לעיל. אם כן, יש להודות שתואר רב, שיכול לכלול הרבה דברים טובים, אינו באמת עונה על הקריטריונים.
 
וכל זה בלי לדבר עוד על האפלייה שבגישה הזאת, שהרי מה המסלול המקביל לעקיפת תואר ראשון לנשים ולא-יהודים? תואר בלנית? תואר קאדי או כומר? או שמא החוק הישראלי יתעדף גברים יהודיים? בקיצור, בעייתי.
Capture

10 תגובות

  1. כפי שמצוין במסמך בשביל לקבל הסמכה כרב בישראל צריך ללמוד 6 שנים הלכה בישיבה מוכרת, וזה בהחלט לימוד שאמור לעודד חשיבה ביקורתית (סוגיות תלמודיות, ניתוח דעות ושיטות). מעבר לכך פוסק הלכה בהחלט חייב תפיסה רציונלית של המציאות בשביל לפסוק כמו שצריך.
    כמו שכתבת זה האידאל ויתכן שהוא לא ממומש במציאות, אבל זה המצב גם אצל רוב הסטודנטים בארץ.

    אלא מה – אתה מניח שחשיבה ביקורתית ורציונליות בהכרח יובילו לליברליזם ומערביות, ובעיניך מי שאינו ליברל בהכרח היתה בעיה בתפישת העולם שלו ובלימוד שלו. צר לי לומר לך שהמציאות מוכיחה שוב ושוב אחרת.

    אהבתי

    1. אני חושב שבדיון לעיל נשכח פרט "קטן". בדרישה לתאר ראשון "מתחבאות" עוד 12 שנות לימוד, לא רק "ליבה" אלא, לשון עברית, תנ"ך, ספרות עברית וזרה, ועוד, המהוות מינימום כדי להתחשב כ"בן אדם מן הישוב". עוקף תאר ראשון הוא גם עוקף את כל המסלול מגן הילדים ועד בכלל התאר הראשון הנכסף.

      אהבתי

      1. בס"ד
        אהרון, אתה טועה. עזבתי בית ספר אחרי עשר שנות לימוד שבהן חיממתי כיא והיום אני עושה תואר ראשון דרך האוניברסיטה הפתוחה. עוקף 12 שנ"ל, עוקף בגרות. במחילה מכבודך, לימודי יסודי ותיכון במקרה הטוב הם בזבוז זמן ובמקרה הרע הם חממה לעבריינות.

        Liked by 1 person

      2. בס"ד
        אגב אהרון, אני בטוח שכל זאטוט זב חוטם שלומד בישיבה קטנה שם אותך ואותי בכיס הקטן לגבי סוגיות בגמרא וידע מינימלי לגבי תכנים יהודיים. החילוני בור ביהדות לא פחות מהדתי שבור בנושאים כלליים.

        אהבתי

      3. שכחת את האוניברסיטה הפתוחה…

        [אני למשל חרדי למהדרין,

        בדרך להשלמת תואר בפתוחה,

        ולא- לא היה לי כ"כ קשה המעבר-

        בין שיטת הלימוד הישיבתית- ל"אקדמית"]

        אהבתי

  2. השאלה הבסיסית היא למי הרשות לחלק תארים שכאלה ולמי הזכות להגדיר מה הם תנאי קבלה לעבודה במוסדות ציבור. לא נראה לי ששר הפנים קיבל את ההיתר להחליט בנושאים אלה. מה עוד שלשר הפנים עצמו עש גכבר דוקטוראט בפלילים. .

    אהבתי

  3. הדרישה לתואר אמורה לעודד חשיבה שיטתית ואנליטית , ולהקנות כישורים להקפת נושא לימוד ומחקר. ומטרות אלה מתקיימות גם בלימודי רבנות. לכן התיקון המוצע על ידי דרעי, ראוי ונכון.

    אהבתי

    1. בס"ד
      הדרישה לתואר במיוחד במדעי הרוח והחברה אבל לא רק מחייבת יישור קו עם הזכר אלפא
      ששולט בתחום האקדמי אותו אתה לומד. ראה ערך גרשום שלום ומהצד השני של הספקטרום דן שכטמן שעבר עינויי הדין במשך 34 שנה. בקיצור, באקדמיה כל דאלים גבר. זה לא אישי תומר.

      Liked by 1 person

  4. למען היושר והדיוק, צריך להבהיר שמדובר רק באותם מכרזים שבהם דרישת הסף היא לתואר כלשהו, כאשר רבים מהמכרזים לתפקידים מקצועיים דורשים תארים מסוימים, ולגביהם ההחלטה של השר אינה רלוונטית. ולגבי אותם מכרזים שבהם אמנם מצוינת דרישת סף לתואר כלשהו, נו, הרי גם כך מדובר בדרישה תמוהה משהו נוכח מהות התפקידים שמוצעים במסגרת זו, כאשר עד לפני 10 שנים כיהנו באותם תפקידים ממש בני אנוש ללא תואר אקדמי, ולא נראה שחל שינוי גדול מאז שתוקנה דרישת הסף הזו.

    ולמי ששאל לגבי סמכות השר, נראה לי שאם כולם היו מודעים להיקף המלא של סמכויות שר, ולהיקף המלא של סמכויות הממשלה, הם היו מקבלים רושם שונה מאוד לגבי דמוקרטיה ייצוגית מעשית מהרושם בו הם מחזיקים עכשיו. ועדיין, נראה שצורת השלטון הזו היא עדיין הכי טוב שיש לנו…

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה