עודד גז והניסיון לתקן הלכה בעזרת משטרה

הזרוע הארוכה של מדינת ישראל הגיעה עד בלגיה, שם היא שמה ידה על סרבן הגט הבינלאומי, הבעל העקשן הידוע לשמצה, שומר המצוות וזכות הסירוב הנמלט עודד גז. הדמוקרטיה היחידה במזה"ת מבקשת מדמוקרטיות אחרות בעולם להסגיר לידיה את מר גז כדי שהיא תוכל להביאו בפני בית דין רבני על מנת שזה יפסוק לו את עונשו. העוון: הוא לא מוכן להשתתף בטקס דתי מסויים, ועל כן לא מאפשר לאשתו להשתתף בטקס דתי מסויים. הזעיקו את אינטרפול.

נכון, אשתו של גז מסכנה מאוד וצריך למצוא פתרון למצוקתה. אבל הפתרון הזה לא יכול להיות דרך שלילת חירותו (או רישיון הנהיגה, גם את זה מסתבר עושים) של בעלה (גם לא של אביו – התחרפנות מוחלטת). הרעיון שרבנים משתמשים בכוחה של המדינה על מנת לפתור בעיה הלכתית הוא מעוות לחלוטין. לא מכניסים אנשים לכלא בגלל שהם לא מוכנים לבצע מעשה דתי כלשהו.

שימו לב: הבעיה *איננה* שמר גז מסרב לתת גט לאשתו. זאת לא הבעיה. הבעיה היא שההלכה *מאפשרת* לו לסרב לתת גט ולכפות על אשתו להישאר נשואה לו. זאת הבעיה. ולבעיה הזאת צריך למצוא פתרון הלכתי. לא משטרתי. יישבו רבנים גדולים וימצאו את הדרך ההלכתית להתיר את האישה. ריבונו של עולם, זה הרי תפקידם. אל יגלגלו את הבעיה לפתחה של המדינה, ואל ישתמשו בשירותי השיטור והאכיפה של המדינה כדי להתמודד עם בעיה שהם לא מסוגלים – או יותר נכון, מפחדים – לפתור.

הנה עיקרון הבסיס שעליו יש לבנות: בעיות הלכתיות פותרים בדרכים הלכתיות. שוב: בעיות הלכתיות פותרים בדרכים הלכתיות. פשוט, לא? והזיווג בין הרבנות למשטרה הוא בזיון הן למדינת ישראל והן למסורת ישראל.

12 תגובות

  1. קו ונקי! אמת לאמיתה.
    כשהפחד מאבן את ידיהם של הדיינים, ואין הם רואים את הכלים והפתרונות שבאמתחתם, שהם הם ההלכה גופא, או אז, לפתע פתאום, מכשירים את השרץ ומבקשים, ל"ע, עזרה מה"ערכאות", ישמרנו הא-ל.
    "מי שפרע … הוא יפרע!

    אהבתי

  2. להלכה יש פתרון ותיק ויעיל לבעיה הזו: מכות. 'מכין אותו עד שיאמר רוצה אני'.
    אלא שהמדינה לא מרשה להשתמש בו, ולכן רק מן הצדק וההגיון שהיא תציע אלטרנטיבה.

    אהבתי

    1. אני במקום האשה הייתי מארגן מישהו שייקיים את ההלכה ככתבה, זו הרי היא שרוצה את הגט ולא המדינה. בחו"ל זה עובד בדיוק ככה, שם המדינה לא מתערבת בעניינים רבניים אז סרבני גט מקבלים ביקור בית של כמה גברתנים עם טופס גט ש- "ממליצים" לבעל למנותם כעדי חתימה ושליחיו. מכיר מקרה כזה אישית, של מישהו שחי בחו"ל שעיגן את אישתו בארץ, והבית-דין של הרבנות בארץ אירגן "משלחת" של הבית-דין בחו"ל. הבעל חתם כמו טאטעלע.

      Liked by 1 person

      1. הבעיה אינה למצוא פתרון פרטני. פתרון מערכתי דרוש. ויש! מפעם לפעם ישנם רבנים שרואים את דמעת העשוקות ופותרים את מצוקתן (ואז המערכת מדירה אותם ועוצרים את קידומם) אבל לא לכך כיוון תומר ולא לכך אנחנו מייחלים. אפשר גם לנסוע לחו"ל שם יש דיינים אמיצים. אבל זה לא זה! זה מביש!

        אהבתי

  3. בעיות אולי פותרים לפעמים בדרכים הלכתיות, אבל הרושם הוא שאתה לא מודע לכך שההלכה היא לא תוכנית כבקשתך, ושלא לכל בעיה הלכתית יש תמיד פתרון הלכתי.
    הזיווג בין המשטרה והרבנות דווקא מוכיח את עצמו, והוא כבוד למדינת ישראל, ולא ביזיון.

    אהבתי

    1. מבלי להיכנס לשאלה מערכתית – האם יש מצב שאין פתרון הילכתי – לשאלה זו יש פתרונות. לא אחד ולא שניים. הילכתיים למהדרין. מידע אישי מקצועי.

      אהבתי

  4. בס"ד
    רוני, אני לגמרי איתך בעניין. עניין המדינה היהודית והדמוקרטית מחייבת פתרונות יצירתיים. שלא כמו כל מדינה\עם אחר, עניין הדת והלאום שזורים אחד בשני לבלי הפרד למורת רוחם הן של אלה הדורשים מדינת הלכה מוחלטת והן של אלה שדורשים דמוקרטיה ככל העמים. כל הרפורמות שניסו אליטות להשליט על הציבור היהודי במשך ההסטוריה העצמאית של עם ישראל לא עלו יפה. ראו דוגמת מרד החשמונאים כאשר ניסו מתייוונים לייוון את ירושלים או המרידות ברומאים שלא היו מרידות נגד השלטון אלא דווקא נגד הנסיון של השלטון בעזרתם האדיבה של יהודים מתבוללים לשנות את הסטטוס קוו הדתי. כמו אז כן עתה, יהודי ארה"ב מתוסכלים כי יהודי א"י לא מתיישרים עם הגישה האמריקאית שבה הלקוח תמיד צודק. הכסף האמריקאי לא קונה לבבות לרפורמים ולקונברבטיבים. ההלכה יכולה להיות גמישה אבל לא יכולה להיות הפקר.

    אהבתי

  5. לא מדובר על חילוני-הומניסט שמטעמי חופש הדת מסרב להשתתף בטקס דתי. מדובר בעבריין שמודע לכך שגורל עגונתו הדתייה בידיו והוא מפר במצח נחושה את פסיקת בית הדין. המשטרה נהגה בו כמו כל מי שהפר צו בית משפט.

    לגבי בית הדין, ככל בית דין הוא כפוף למערכת חוקים ויש גבול לחדשנות שמותר לו לנקוט בה.

    אהבתי

  6. מבלי להיכנס לפרטי המקרה המסויים, הטעות שלך היא במידור הדת לתחום שאתה מחליט להקצות לה במסגרת התפיסה שנשענת על האמרה הנוצרית 'תנו לקיסר את אשר לקיסר ולאלהים את אשר לאלהים:' (אגב, כשהם באמת רוצים לשלוט הם יודעים יופי לערבב את התחומים)
    אך ביהדות זה לא כך ואך טבעי שכלי שלטון ישמשו להציל עשוק מיד עושקו בכל תחום וחוק.

    אהבתי

כתוב תגובה ליצחק ואזנה לבטל