התפתחויות אורתודוקסיות, החרד"ל בלחץ

מן הסתם כבר ראיתם את מודעת התמיכה של 250 רבנים ברב יגאל "הם סוטים" לוינשטיין. בין הרבנים החתומים: דב ליאור שקרא "לנקות" את הארץ מערבים, שמואל אליהו שקרא "לנקום בחילונים", אליקים לבנון שאמר ש"רבנים יכולים לפרוץ את גבולות הדמוקרטיה", וראובן בן אוליאל, שנגד בנו עמירם מתנהל בימים אלה משפט בחשד לשריפתה של משפחה פלסטינית בשנתה בכפר דומא. בקיצור, מיטב להיטי הציונות הדתית הפונדמנטליסטית.
 
המודעה מדכדכת ומעציבה, ובעיקר מבהירה לנו את קווי המתאר של הקבוצה שעומדת מולנו, כלומר מנגד לכל מי שחשובים לו השוויון לפני החוק, החופש מאפלייה, הסולידריות, ריבוי הדעות, הפמיניזם, חירות המחשבה והדמוקרטיה. חשוב לדעת וחשוב להפנים מול מי יש לנו מחלוקת אידיאולוגית ותרבותית עמוקה. חשוב גם לעמוד על הערכים שלנו ולא לוותר.
 
אבל יש גם צד אופטימי במודעה ההיא, שאפשר ללמוד מהמודעה שצירפתי להלן: מודעה של ארגון הרבנים צהר, מלפני 9 שנים (שנתיים אחרי דקירתו הראשונה של שליסל). המודעה זועקת נגד מצעד הגאווה בירושלים, וקוראת להפגין נגדו. מי שהביא את המודעה הוא אריה יואלי, עורך אתר סרוגים, שמנסה להצביע על חוסר העקביות בעמדת 'צהר', שכמובן לא מתבטאים כך יותר. אבל למעשה מדובר בדוגמא יפה להתפתחותה האורתודוקסיה בישראל. שינויים מתרחשים כל הזמן. ולטובה. ואכן, הרב דוד סתיו אומר ליואלי בתשובה לשאלתו: "תם עידן האיומים וההפחדות, היום זה עידן השיח."
 
שיח הוא בדיוק מה שהרב לוינשטיין לא מוכן לקיים. למעשה, את דבריו של הרב לוינשטיין יש להבין בדיוק על רקע הסיפור הזה: החרד"ל לחוצים מפני שהם מבינים שהמיינסטרים, לא רק בחברה החילונית אלא גם בזו הדתית, ברח להם. אל תתרשמו אפוא מאותם 250 רבנים קיצונים. רוב הציונות הדתית במקום אחר.
Capture

8 תגובות

  1. כאשר הענין נעשה בצנעה. אין זה עניינו של אף אחד כולל רבנים. אך מדוע להפגין. להחצין. להראות בפומבי הנה אנחנו ואלה אנחנו ואנחנו כאלה. על ההפגנות ההחצנה הפומביות על אלה מלינים הרבנים

    אהבתי

  2. צר לי – אבל כל כך הרבה נקודות מוזרות בפוסט הזה:

    * 250 רבנים קיצוניים – אז כמה רבנים "מתונים" נשארו ? מנית שלושה רבנים קיצוניים אבל יש שם עוד הרבה הרבה אחרים.

    * יתכן שרוב הרבנים שם לא מסכימים לדברי הרב לוינשטיין אבל מתנגדים למקארתיזם המטורף שהתקשורת מניעה.

    * מנין לך שהחברה החילונית (זאת שמחוץ לתל אביב) תומכת בזכויות להט"ב – אתה כל הזמן מתריע על התחזקות הערכים הלאומניים של הציונות הדתית, אולי זה נכון גם לתפישה של המיניות.

    * מעל הכל מוזר שאתה מזכיר את "ריבוי הדעות, חירות המחשבה" כנגד מי שבסך הכל הביע את דעתו ואמר את מה שהוא חושב.

    אהבתי

    1. תומר כנראה התכוון לריבוי הדעות של תומכי הלהט"ב איזה לחם ראוי לשים מתחת לגבינת קממבר..

      אהבתי

      1. מזכיר לי שימוש בשפה אורווליינית: דמוקרטיה עממית, שיוויון, שלטון העם וכו'.

        אהבתי

  3. אינני מבין מדוע זה בסדר להשתמש בביטוי סטרייטים- ישרים ואילו סוטים כלומר סוטים מהישר, עקומים, זה לא בסדר, והרי זהו בדיוק השלמתו של המונח סטרייטים.
    ב. לווינשטיין לא ביקש להרחיק אותם מהמחנה, הוא ציין שהוא מתנגד נחרצות לתופעה. הוא לא שונא אותם ולא מתעב אותם, אך כאדם שמקיים מצוות חשוב לו לומר שהוא מתנגד להומוסקסואליות.

    אהבתי

  4. שטיות,
    מה זה קשור לחרד"ל, נראה שאתה לא מכיר ממש אפילו את הלייטים (אולי שנים וחצי חבר'ה, או דרך המחקרים…)
    הבסיס לסיפור כאן הוא לא תמיכה בביטוי "סוטים", מעטים ביותר תומכים בה.
    אבל הזעם פה הוא של רבים,ממש לא רק חרדל!

    במצב ההזוי בו אדם המייצג את עמדת המקרא כפשוטו ("תועה",ואנא בלי פלפולים) וההלכה השוללת כל אופציה של הומוסקסואליות – פתאום אפילו לא יכול לדבר, ושכל התקשורת עסוקה רק בזה,כאילו ביטא איזו עמדה חדשה.
    מתעסקים בזה ומתעלמים מההקשר האמיתי של הדברים: מה עם כל הביקורת העניינית שהשמיע על הצבא (תכלס, אותה בדיוק רצו להשתיק, ההומוסקסואליות היא רק ספין להשתקה זו). סיבר להניח שגם הביטוי "סוטים"יצא לו מתוך כעס על כל הציניות של "חיל החינוך" המטורלל.
    אבל לאליטות המנותקות זה מספיק, מיד מצטרך כל העדר האינטלקטואלי, הכו ביהודים!
    כמי שעמדתו ליברלית בהרבה מהמינסטרים הדתי, ורחוק מהומופוביה כרחוק מזרח ממערב. אני מזדעזע כל פעם מחדש מהשתחחת השיח פרי האליטות הצבועות, שמשתמשות בבורות הציבור ובנפיצות המושג השקרי "הומופוביה" (עיין ערך פריימריס בבית היהודי). הלא הציונות הדתית עשתה ב15 השנים האחרונות קפיצות קוונטיות ממש בנושא הטיפול בהומוסקסואליות – אז אותה דווקא לתקוף בנקודה זו. הנייר סובל הכל…
    איש יקר, לו היית באמת חי את החברה הציונית דתית, ולא מתבונן עליה ממרומי האקדמיה – ודאי היית יודע שהמתונים ביותר שבה (חוץ ממתפרנסי הקרן החדשה, כמובן) אמנם מתנגדים בחריפות לביטוי של הרב לוינשטין, אבל לא פחות מכך זועמים על ההזניה התקשורתית והשימוש הציני ב"הומופביה" כדי להשתיק את המאבק האמיתי – השתלטות כוחות פוסט ציונים על צה"ל במגמה לסרס את המדינה היהודית (שעל זה היה עיקר נאומו של הרב לוינשטיין).

    ועל זה נאמר: חלאס!

    אהבתי

כתיבת תגובה