רדיקליות חרדית – ספר חדש ומעניין על נטורי קרתא וסאטמר

עמיתי המלומד מוטי ענברי אוהב לכתוב על דת רדיקלית. הוא כתב את הספר החשוב פונדמנטליזם יהודי והר הבית וחקר גם את המשיחיות האוונגליסטית סביב מדינת ישראל. בספרו החדש הוא פנה אל החרדיות הקיצונית ובדק את שורשי התיאולוגיה הרדיקלית של נטורי קרתא וחסידות סאטמר.
לבד מדיונים מעניינים על טיבו של פונדמנטליזם ועל ההבדלים בין הקנאות בתקופת בית שני לזו שהיום, בספר הוא חושף פרטים מאלפים מחייו של מייסד התנועה, הרב עמרם בלוי, וכן על חייהם של הרבנים חיים אלעזר שפירא ויואל טייטלבוים, מייסד חצר סאטמר בניו-יורק. הנה כמה סיפורים מרתקים:
* פעילותו הציבורית הראשונה של הרב עמרם בלוי, עוד לפני הקמת נטורי קרתא, היתה ניסיון להקים מושבה חקלאית לאנשי הישוב הישן. אילו היתה קמה מושבה זו, אי אפשר היה לטעון יותר שלחרדים לא ראוי לעבוד במקביל ללימוד תורה. הפרוייקט נכשל לצערנו.
* נישואיו של הרב בלוי לאשתו רות בן דוד: אחרי שנודע שהזוג עומד להתחתן, רצו בניו של עמרם לבד"צ העדה החרדית והוציאו פסיקה האוסרת עליו להנשא לה. למה? היו שני טיעונים: 1. הנישואים עושים שם רע לנטורי קרתא ואנשים מרכלים, כי רות היא גרה וזה לא נאה שרב גדול יתחתן עם גרה. 2. עמרם מרמה אותה, כי היא רוצה להביא ילדים לעולם, אבל עמרם הוא עקר. על טענת הרכילות ענה עמרם שזה איננו מניע לגיטימי לפסילת נישואים. לגבי טענת העקרות הוא ענה – אדרבא! רות היא גרה, ולכן היא נחשבת ליהודי סוג ב', ולכן עדיף שלא יהיו לו ילדים איתה, אי לכך יש יתרון בנישואים כאלה עם גבר עקר. מה שיפה הוא שהרב בלוי אהב את רות מאוד, ושלח לה מכתבי אהבה חמים ביותר. מעניין לראות את מנהיג משמרות הצניעות כרומנטיקן עדין.
* מנהיג קנאי החרדים לפני מלחמת העולם השניה היה הרבי ממונקאטש, חיים אלעזר שפירא. בשנת 1930 ביקש הרבי לבקר בירושלים על מנת להכתיר את מלך המשיח. הרב הגיע למסקנה שישיש ירושלמי ספרדי, רב מקובל בשם אליעזר אלפנדרי, הוא בחזקת משיח, ושפירא מיהר להפגש איתו על מנת להכתירו. במהלך הביקור קרתה תקלה: אלפנדרי מת מול עיני הפמליה המבקרת. מותו הוביל למסקנה מתבקשת שהוא לא המשיח, ועתה נאלצו הקנאים למצא צדיק חדש. האיש שנמצא מתאים למשימה היה הרב שפירא עצמו.
* לבסוף, ענברי מעלה תזה מעניינת באשר לסיפור היחלצותו של הרבי מסאטמר משואת יהודי הונגריה. על פי ענברי ייתכן שהוא הסכים לעסקה שבה הוא ימתן את התנגדותו לתנועה הציונית ובתמורה הוא יכנס לרשימת הנוסעים על רכבת קאסטנר, תוך שהוא משאיר את חסידיו לחסדי הנאצים.
ספר מרתק, ורק חבל שהוצאת Cambridge University Press גובה עליו לא פחות ממאה דולר. אבל אולי בקרוב בספריה הקרובה לביתכם. בכ"א תודה מוטי על המחקר!
Capture

3 תגובות

  1. האמת היא שהמאמר הזה מראה שיש מישהו שלא מבין באופן מוחלט את נטורי קרתא, סאטמר, המגזר החרדי ויחסי הכוחות ביניהם. אני מקווה שזה אתה שלא מתיימר להיות מומחה בנושא ולא כותב הספר.
    א. אני מקווה שהגדרת עמרם בלוי כמייסד החסידות לא כתובה בספר. הסיבה האחת היא שהנטורי קרתא אינה חסידות. להיפך, היא מורכבת בעיקר ממתנגדים. הסיבה השנייה היא שעמרם בלוי אינה מייסדה. הוא היה פעיל חשוב מאוד בתנועה אבל לא יותר מזה.
    ב. למה אתה חושב שנטורי קרתא המקורית קשורה למשמרת הצניעות? הם התנגדו לציונות, למה שירדפו את אלה שעושים מעשים לא צנועים. זה שכיום הקנאים הם גם מתנגדים קולנית (ובאלימות לעתים רבות) לתופעות לא צנועות לא אומר שכך היה בעבר. בנוסף, משמרת הצניעות עצמה היא לא תנועה שקשורה לנטורי קרתא אלא היא מורכבת מאנשים אגודאיים שהתנגדותם לציונות פחותה בהרבה.
    ג. הסיפורים אודות עמרם בלוי מוכרים ולא מחדשים, ייתכן שהמחקר מספר את סיפורם בצורה מסודרת וזה טוב מאוד אבל אין פה חידוש.
    ד. מה הקשר בין נטור קרתא לאי עבודה? נטורי קרתא מעולם לא תמכו בזה שאנשים לא יעבדו. לא אז ולא היום. זו תופעה שמורה ליטאית שהתרחבה בעיקר בתמיכתו של הרב שך. תופעה זו מתבססת על קבלת כסף מהמדינה שאסורה בחוגי הקנאים. התופעה לא קיימת כמעט בחוגים הקנאים. לא סאטמר, לא תולדות אהרן, לא נטורי קרתא.
    ה. גם אם נניח שעמרם בלוי ייסד את הקנאות וכיום הקנאות מתנגדת לעבודה, קשה לומר שאם עמרם בלוי היה מצליח בייסוד מושבה חקלאית משהו היה משתנה במגזר החרדי של היום. נטורי קרתא היא קהילה קטנה מאוד ושולית מאוד מתוך המגזר החרדי. רוב המגזר החרדי בז להם ולא רואה בהם מודל לאישור למשהו. שינוייםכאלה או אחרים במבנה הקהילה לא היו משפיעים על כלל המגזר החרדי בארץ אלא אופי רק הפוך, מוציאים אותם מכלל המגזר החרדי עוד יותר.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s