על שירת נשים, אוניברסיטאות, והיגיון ההלכתי

אוניברסיטת בר אילן לא איפשרה לנשים לשיר בטקס יום השואה. אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה בה אני מלמד, השכירה אולם לעמותה פרטית שלא תיתן לנשים לשיר בטקס יום הזיכרון. בכל מקרה מדובר בשערוריה שמשלבת חוסר חשיבה עם ריק ערכי.

שמיעת שירת נשים אסורה על פוסקים מסויימים, ומותרת על פי אחרים. אנחנו יודעים שכבר עשורים שלמים שהרבנים הראשיים משתתפים בטקסים ממלכתיים ולא קמים ויוצאים כאשר נשים שרות. אנחנו יודעים שבמשך שנים היתה שירת נשים בטקסים שונים, גם באוניברסיטת תל אביב. מדובר אפוא בחומרה שתפסה לה מקום בזמן האחרון.

חשוב לומר: גם אם זו היתה הלכה פשוטה ומקובלת על הכל לא היינו מסכימים להכילה במרחב הציבורי. רשות הרבים לא יכולה לסבול אפלייה כלפי איש, ודאי לא כלפי חצי מהאוכלוסייה. הקביעה שיש בשירת נשים משהו מה"ערווה" רק מוסיפה סיבה לדחות את המנהג הזה מכל וכל, על חוסר הכבוד שלו כלפי נשים. בדיוק באותו אופן לא נסכים לכפות צורת לבוש "צנועה" על נשים במרחב הציבורי ונסרב למצב בו כדי לא לפגוע ברגשותיו הדתיים של מישהו נשים לא תורשנה ללמד בכיתות. זה בלתי קביל וזה לא יעבור.

אבל כאמור, כאן אפילו לא מדובר בהלכה קונצנזואלית. וזה חשוב מפני שזה קשור להגיון הפנימי של ההלכה. ההגיון הזה מושתת על התפתחות מתמדת בווקטור של דקדקנות, עם נטיה (בזמננו, בשונה מהעבר) להחמרה. ההלכה, אם נדמיין אותה כאורגניזם מתפתח, תופסת נושא מסויים ומיישמת בנוגע אליו מנגנון של הפרייה וריבוי, עד שהיא מנפחת אותו לכדי קן עשיר של חוקים והגבלות.

אפשר לשנוא את זה ואפשר לאהוב את זה (באמת, אפשר. יש בזה יופי), אבל בכל מקרה יש להבין שזה תהליך שמתרחש רק כאשר יש לו מקום. האורגניזם הזה לא נכנס לאיפה שחסום. לכן הדרך למנוע את הרחבת ההלכה אל מקומות של דיכוי נשים (או זרים) היא פשוט לעמוד על המשמר ולהתעקש על הערכים שחשובים לנו. במקרה כזה ההלכה לא תקפא, אל דאגה. היא פשוט תתפתח לכיוונים אחרים.

אם אוניברסיטת תל אביב לא התעקשה ולא עמדה על המשמר האשמה היא כולה שלה. כך גם עם אוניברסיטת בר אילן כמובן. הציבור הליברלי, דתי ושאינו, חייב ללמוד להגן על הערכים שחשובים לו. אולי בראשם הוא השוויון לפני החוק ואיסור על אפלייה. לא נאפשר לנשים להיות מודרות מהמרחב הציבורי ומכל פעילויותיו. זה בלתי קביל וזה לא יעבור.

3 תגובות

  1. בדרך כלל אתה בודק לפני שאתה כותב.
    אף אחד לא הדיר נשים פשוט החליטו כבר לפני הרבה שנים לוותר על שירה על הבמה בטקס הזה אין לא גברים ולא נשים ששרים. כך שהדרה (שזו הקללה הכי חריפה בעידן הפוסט מודרני – חוץ מהדתה) אין כאן אמנם ויתור כדי לעמוד על מכנה משותף רחב יש כאן וזו הרי הדרך המקובלת במקומותינו ויתור על כל דבר שעלול ליצור מחלוקת ולהערכתי לא ירחק היום בו יבוטל המעמד החוקי של נישואין כדי לעקוף את סוגיית ההכרה בסוגי נישואין המתחדשים מידי פעם.
    לגבי השתתפות הרבנים בטקסים שיש בהם שירת נשים יש כאן חטא נוסף של עידן ה"הכל גלוי" בו אנו חיים. רבנים תמיד הרגישו לא בנח עם האירועים האלה ובגלל שיקולים של כבוד הבריות וכדו' החליטו לא לכבד ולהישאר במקום. העלאת הנושא הזה כראיה מכריחה אותם להקצין כדי שלא יבואו ללמוד מהחלטה של "שעת הדחק" שהרבנים מתירים.

    אהבתי

  2. אוניברסיטת תל אביב רק השכירה אולם לעמותה. מה הלאה?
    מחר תדרוש שמשכיר דירה יוודא ששומעים שירת נשים בבית שלו

    אהבתי

  3. כאן בדקה 2:13 הרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו משתתפים בטקס עם שירת נשים ולא יוצאים החוצה

    אהבתי

כתיבת תגובה