החלטה דרמטית של בג"צ, ולא רק מפני שהיא מחלישה שוב, בצורה מאוד משמחת, את המונופול של הרבנות הראשית. בית המשפט הכריע שגיורים שנעשו בישראל במסגרות אורתודוקסיות פרטיות (חרדיות בעיקר, אם כי משתמע שגם בית הדין של הרב ריסקין) יוכרו במדינה לצורך אזרוח. בכך היא מבטלת את המונופול של בתי הדין הממלכתיים על תחום הגיור.
אבל ההחלטה עושה יותר מזה, מפני שגיור אינו רק אמצעי להיכנס לדת היהודית, אלא גם להתאזרח במדינה. בג"צ בעצם הוציא מתחת ידי המדינה – שהשתמשה ברבנות הממלכתית – את שער הכניסה למדינת ישראל. מעתה כל בית דין פרטי לגיור יוכל להפוך אנשים זרים לאזרחי המדינה. כלומר הליך דתי פרטי יהפוך אדם לאזרח מדינה. המצב המוזר הזה הוא תולדה של היות ישראל מדינה של לאום שהוא גם דת.
עוד צד דרמטי בהחלטה הוא האפשרות שקבוצות חרדיות (ואף חרד"ליות) שונות יחרימו את בתי הדין הפרטיים ולא יכירו בגיוריהם. במקרה כזה סוף סוף אולי נראה את אותן רשימות יוחסין שמאיימים איתן עלינו כבר עשורים שלמים, וייווצר מצב שבו אזרחי המדינה היהודים לא מוכנים להתחתן זה עם זה. נכון, זה לא שקבוצות אלה מתחתנות יותר מדי עם מי שלא מהם, אבל זה ישמוט את הקרקע תחת הטענות שאי אפשר לקיים נישואים אזרחיים מאותה סיבה.
לבסוף, ההחלטה פותחת פתח להכרה עתידית של המדינה בגיורים שנעשו בבתי דין לא-אורתודקוסים, דהיינו קונסרבטיבים ורפורמים. בתי דין שכאלה בחו"ל כבר מוכרים לצורך עלייה, אבל הכרה גם באלה שבארץ כמובן תהיה שלב נוסף בדרך ללגיטימציה מוחלטת לכל הזרמים היהודיים. וזה טוב.
גיור שאיננו כהלכה מסכן את המזה"ת בשואה.
|
בגלל גיור שאיננו לפי ההלכה יתערבבו בצבור החלוני אנשים רבים שאינם יהודים לפי ההלכה, ולא יהיה שום הכר בינם לבין החלוניים בני היהודיות, ואף יתוספו עליהם צאצאי התערובת, ואז כל אחד ואחד מבניו של הצבור העברי הלא-אורתודוקסי יעבור מהסטטוס הנוכחי של "בחזקת יהודי לפי ההלכה" לסטטוס של "ספק נכרי לפי ההלכה".
אפילו גיור בבי"ד אורתודוקסי, אם אינו מוקפד, עלול לגרום לכך, כפי שאמר הרב הראשי של בריטניה על "גיורי בזק שעוברים תיירים בבתי-דין אולטרא-אורתודוכסיים בישראל, למרות שאינם שומרים לא שבת, לא טהרת המשפחה ולא מצוות אחרות. 'בית-הדין שלנו בלונדון' הבהיר הרב 'אינו מכיר בתוקפם של הגיורים הללו, למרות שבתי-הדין המגיירים התיימרו לבצעם לפי סטנדרטים אורתודוכסיים נוקשים' " (- פרופ' אשר מעוז במאמרו ב ynet 15.12.10) . ——–
|
———השנוי במעמדם של הלא-אורתודוקסים הרה אסון: ——-
|
היהודים שומרי המסורת, בגלל התגברות פחדם מנשואי תערובת של בניהם עם עברים-ספק-נכרים, ינקטו אמצעים להתבדלות (כבר עכשיו רבנים קוראים ליסד מרשם אוכלוסין פרטי, ומשלוב תוצאות סקרי דעת קהל, לרבות זה שפורסם ב"הארץ" 22.08.14, יוצא שעמדתם של רבים מאד מהמסורתיים היא כעמדתם של הדתיים, בענין ההתבוללות).
האמצעים שינקטו המסורתיים והדתיים יהיו חמורים הרבה יותר משנוקטים הם היום כדי להתרחק מהצבור הלא-אורתודוקסי, ובנוסף, יחנכו מילדות להתיחס לגויים-העברים האסורים בחיתון כאל "מוקצה", כפי שנהגו אבותינו בגולה כלפי ה"שקצים" וה"שקצות", וההפגנות ה"גזעניות" לא תהינה עוד נגד התרועעות של חלוניים עם ערבים, הן תהינה נגד התרועעות של מסורתיים עם חלוניים. ——–
|
התבדלות ממושכת מובילה לנכור הדדי. נכור הדדי ממושך מוביל לחסר אמון הדדי וממנו לעוינות הדדית, ובתמצית, בלשונו של מרטין לותר קינג: "אנשים בדרך כלל שונאים אחד את השני … מפני שהם מופרדים".
מדובר במעגל שוטה שסופו הפרדה חברתית מוחלטת.
הפרדה חברתית מוחלטת בהעדר הפרדה גיאוגרפית בין הצדדים וללא הפרדה של מוסדות השלטון כרוכה בהרבה נקודות חכוך-פצוץ בין פצלי האוכלוסייה העוינים זה לזה.
|
לכן צריך להקדים לשאול:
האם חרות מ"רודנות פקידי ההלכה", שתחילתה ערבוב עם אנשים מחוץ לעם וסופה פלוג פנימי, לא תתגלגל במשך הזמן למלחמת אזרחים בין שני העמים העבריים העוינים שהיא תיצור? (מצבנו נפיץ בלאו הכי: ר' ידיעה מאת אמיר אורן ב"הארץ" 11.12.12 על הערכת קהילת המודיעין של ארה"ב שמביאה דעה על "עימות פנימי" בין "שמרנים" ו"מתנחלים" לבין "ליברלים" בישראל שיתרחש עוד לפני שנת 2030 ),
האם מלחמת אזרחים בפועל או אפילו רק מיתון כלכלי מתמשך ללא סוף שיתחיל כבר בשלב שבו יתעורר חששם של המשקיעים מפני אפשרות להדרדרות למלחמה כזאת, לא יחלישו את מדינת ישראל עד כדי פתוי הערבים להנחית עליה מכת חסול וכך יביאו ל"ברירת שמשון"?
האם "הקהיליה הבינלאומית" לא תקדם את פני הרעה הצפויה בכך שתעקר את כוח המגן הלא-קונוונציונלי של מדינת ישראל המפוצלת שאין לסמוך עוד על יציבותה הפוליטית?
האם עוד ימצאו ערבים שירצו בפשרה עם מדינת ישראל אחרי שיווכחו שהיא כבר נכנסה למסלול של החלשות מתמדת?
אהבתיאהבתי