על חילונים רפורמים וחילונים אורתודוקסים

הנה טבלה מעניינת מסקר Pew הגדול שהתפרסם היום. על פי הטבלה הזאת יש 5% רפורמים וקונסרבטיבים בישראל. בהמשך לשני סקרים שונים שזיהו 7%, יש כאן אישור שיש כמה מאות אלפי יהודים ישראלים שמשייכים עצמם לזרמים האלה.
 
מאיפה הם מגיעים? 1% קונסרבטיבים הם בכלל "דתיים". שני אחוזים "מסורתיים" ושני אחוזים "חילונים". 2% "מסורתיים" הם גם רפורמים, וכן 5% "חילונים".
 
ושימו לב ש23% מה"חילונים" ו-65% מה"מסורתיים" מזהים עצמם כאורתודוקסים. אלה אותם חילונים-אורתודוקסים שנורא מעצבן אותם לראות אישה מניחה תפילין, למרות שהם בעצמם לא ראו תפילין מימיהם. מכיוון שיש זיהוי בין היהדות האורתודוקסית לתפיסות פוליטיות מסויימות נראה לי שאפשר להמר שמדובר בחילונים מהצד הימני של המפה הפוליטית.
Capture

12 תגובות

  1. לומר ששני אחוז מגדירים עצמם כקונסרבטיבים זה נתון נמוך מידי מכדי שיהיה בעל משמעות – לא ניתן לדעת כמה מתוכם לא הבינו עד הסוף מה הם עונים (בשביל צרפתי, דרום-אמריקאי או רוסי המונח קונסרבטיבי שקול למה שהסקר מגדיר כמסורתי), מדובר במספר נמוך ביחס לסטיית התקן – בפרט ביחס לציבור החילוני (שיוצג בסקר בחסר לעומת חלקו באוכלוסיה, יעויין בפרק המתודולוגיה, כנראה כ- 30 איש בלבד ענו שהם קונסרבטיבים), והוא שקול לשני אחוז שהגדירו עצמם תחת "אחר" המסתורי והלא-מוגדר.

    הקיצר, כנראה אין בארץ נוכחות קונסרבטיבית משמעותית, נתון שמתיישב היטב עם הדעיכה של הקונסרבטיביות בארה"ב. לעומת זאת ישנם כנראה בארץ כמאה עד מאתיים אלף יהודים לא-דתיים המגדירים עצמם רפורמים, ומעניין להבין לאור שיוכם כלא דתיים במה מתבטאת הרפורמיות שלהם, ל‏‎ְמה הם עושים רפורמה, ומה מידת החפיפה בין הרפורמיות שלהם לרפורמיות של יהודי ארה"ב. להערכתי המונח "יהודי רפורמי" שונה מהותית בין ישראל לארה"ב, שם יהודי רפורמי הוא בד"כ חבר בקהילה שפוקד בקביעות את בית הכנסת. ופה? היה מעניין לראות כמה מתוך מי שהגדירו עצמם רפורמים הינם עולים מצפון אמריקה שהעלו איתם את זהותם הרפורמית, גם אם לא פקדו בית כנסת רפורמי מאז עלייתם.

    אהבתי

      1. אני מסכים שיש נוכחות, אבל (א) מדובר בעיקר ברפורמים ולא בקונסרבטיבים, (ב) בניגוד לצפון אמריקה פה בארץ עדיין לא ברור מה זה רפורמי (בארה"ב יש הבחנה בין רפורמי ללא-משוייך, פה הרפורמים הם חילונים).

        אהבתי

  2. על הנתונים אי אפשר להתווכח, אולם על ניתוח הנתונים ופרשנותם אפשר גם אפשר. אתה שש למנות 7 אחוזים רפורמים וקונסרבטיבים ומתעלם במופגן מההבדל ביניהם ומהעובדה שהקונסרבטיבים הם רק שני אחוזים. אתה ממשיך בהתעלמותך האקטיבית גם לאחר שהמגיב לפני העיר לך על כך.
    על הניתוח המבריק המזהה בין "חילונים אורתודוכסים", שאותם אתה מציג באופן די נלעג, למצביעי ימין (כמובן בהקבלה, הגם שלא נאמרה במפורש, לחילונים הנאורים המצביעים לשמאל) אין מה להגיב. אסתפק רק בכך שאמנם זהו הבלוג שלך, ובו אתה רשאי לכתוב שטויות ככל אות נפשך, אולם זה אעדיין אינו מוציא את הדברים מכלל שטויות.

    אהבתי

  3. בס"ד
    מעניין שכשהיה הפולמוס בינך לבין דרור אידר, נחרדת מהזיהוי שלו את אלה שלא מלים את בניהם עם מצביעי שמאל. עצוב לראות שנפלת לאותה מלכודת.

    אהבתי

      1. בס"ד
        מחילה, כנראה שאני באמת קשה תפיסה. בהמלצתך הקשבתי לדיון בינך לבין דרור אידר ואני באמת לא מבין מה ההבדל בין הזיהוי שלו את השמאלנים עם נמנעי ברית המילה לבין הזיהוי שלך או כהגדרתך הימור את החילונים האורתודוקסים עם הימין הפוליטי. בכנות אנינלא מבין מה ההבדל?

        אהבתי

        1. ההבדל הוא כזה: בדיון ביני לבין אידר *הזהרתי* לבל להפוך את הברית לעניין של צדדים פוליטיים, וזאת מתוך דאגה דווקא לאינטרסים של מי שרוצים שיהודים ימולו את בניהם. זאת היתה אמירה ערכית. כאן אני *מתאר* מצב, או לפחות מנחש. אמירה תיאורית. עכשיו מבין?

          אהבתי

          1. אם כך אז גם אני כמו רני לא הבנתי למה התכוונת, ולענ"ד אתה מפספס בגדול את מה שקורה בחברה שלנו. כשחילוני מגדיר עצמו כאורתודוקסי הכוונה שבמפגש שלו עם המורשת (בעיקר במעגלי החיים, ואצל רבים גם במעגלי השנה) הוא רוצה את האורגינאל, את הדבר האמיתי, ולא דיסנילנד מפלסטיק רוחני, אפילו שהאורגינאל הזה לא ממש פוטוגני. ומעצבן אותו לראות אשה מניחה תפילין לא בגלל הסוגיה ההלכתית (בה הוא כלל לא מבין או מתעניין) אלא בגלל שהוא נפגע כשעושים ממורשת זו קרקס פוליטי. המורשת הקולקטיבית היא חלק מזהותו האידיבידואלית, ואינה שייכת לדעותיו הפוליטיות. תכונה זו הינה כלל-אנושית ותשתיתית למבנה התרבות האנושית כולה. הייתי מרחיק לכת ואומר שבד"כ חילוני שרואה עצמו כיהודי אך אינו מגדיר את עצמו אורתודוקסי כנראה לא בירר לעצמו את העניין פרט אולי לקומץ אינטלקטואלים בעלי השקפות מובהקות בציר החומסקיאני-מרקסיסטי, או שהוא עלה מצפון אמריקה ופשוט רגיל לסטנדרט אחר. אין לי נתונים סטטיסטיים אבל כן יש לי חברים, וגם השמאלנים שבהם – כאשר הם כבר עושים בר מצוה לילד זה בבית כנסת אמיתי, ואם כבר הם טורחים להתחתן בחופה אז זה עם רב אמיתי.

            אהבתי

            1. מאה אחוז, אבל שים לב מה כתבתי. אני כתבתי "מכיוון שיש זיהוי בין היהדות האורתודוקסית לתפיסות פוליטיות מסויימות נראה לי שאפשר להמר שמדובר בחילונים מהצד הימני של המפה הפוליטית." על פי הסקר (ולא צריך אותו באמת כדי לדעת), יש קשר בין תפיסות פוליטיות ימניות לדתיות אורתודוקסית. אתה טוען שגם חילונים שמאלנים מתעצבנים מזה. אני מוכן לחתום לך שהם פחות מתעצבנים, ושפחות מהם מתעצבנים.

              אהבתי

  4. אני מסכים ששמאלנים פחות מתעצבנים מאשה שמניחה תפילין – כי יש קשר בין שמאלנות לסובלנות. אני לא מסכים שהם פחות אורתודוקסים – בשביל קביעה כזו צריך סקר המשך (ככל שראיתי בסקר הקשר בין ימניות לאורתודוקסיה לא פולח אצל החילונים). בפוסט שלך יש גזירה שוה שגויה בין שני עניינים, וזה כנראה מה שגורם לאי ההבנה למה בדיוק התכוונת.

    אהבתי

  5. בס"ד
    קודם כל, תודה אבנר, לא הייתי מצליח לנסח זאת טוב יותר בעצמי.
    תומר, אתה בטוח שהאמירה שלך לא קשורה לנקודת עיוורון? אני בטוח שגם דרור רק התכוון להמר הימור מוצלח, אבל לדעתי שניכם עושים עוול למציאות. כולנו במידה כזו או אחרת חולקים דעות עם אנשים שבתחומים אחרים אנחנו חולקים עליהם לחלוטין. אני חייב להגיד שגם בדתות, שיטות מיסטיות ופרקטיקות כמו יוגה אני מעדיף את הדבר האמיתי גם אם הוא בלתי מושג, על פני גרסא מדוללת של אותו הדבר. למרות שכלי המדידה הפנימיים הם חשובים מאין כמוהם, אני עדיין חושב שמבחן הזמן והחיבור הקולקטיבי לאותו מעיין הם דברים שאי אפשר בלעדיהם.

    אהבתי

כתיבת תגובה