הממשלה אישרה את המתווה על פיו יוקם אזור חדש לתפילה בכותל עבור כל מי שרוצה להתפלל ללא מחיצה או בצורה שאינה מקובלת על האורתודוקסיה החרדית. חשיבותו של ההסכם הוא בהכרה הרשמית, הממלכתית, בזרמים הלא-אורתודקוסים, הכרה שכוללת תקצוב, נציגים רשמיים במועצה המנהלת, ונדל"ן במקום בעל חשיבות דתית עליונה. לא מן הנמנע שהפשרה כאן תשמש תקדים לפשרות הבאות, הן בתקציבים והם בחקיקה (נישואין?), משום שהעיקרון על פיו יש יותר מדרך אחת להיות יהודי – ואף לעבוד את ה' כיהודי! – קיבלה גושפנקא רשמית במדינת ישראל.
הבאים אל הכותל יעברו מעתה בכניסה אחת מרכזית. בה הם יוכלו להיכנס בערוצי הגברים, הנשים או הערוץ המעורב. לאחר הכניסה הם יוכלו לבחור אם ללכת ימינה אל הכותל החדש, הפלורליסטי, או שמאלה אל הכותל הותיק והאורתודוקסי.
ברחבת הכותל החדשה תונהג תפילה ללא מחיצה. זאת לבד מראשי חודש, בהן נשות הכותל תתפללנה כקבוצת נשים בלבד, עם מחיצה (חלק מהן הרי אורתודוקסיות). ניהול הרחבה יופקד בידי ועדה שבראשה עומד יו"ר הסוכנות ובה שישה נציגים לתנועות הפלורליסטיות (הקונסרבטיבית, הרפורמית ולנשות הכותל) ושישה נציגים ממשרד רוה"מ, משרד התפוצות, ורשות העתיקות. זוהי המועצה הממלכתית הראשונה בה מתמנים רשמית נציגי הזרמים הלא-אורתודוקסים. הרחבה תתוקצב ב-5 מיליוני שקלים בשנה ממשרד רה"מ.
רחבת הכותל הישנה תישאר תחת סמכותו של רב הכותל, שמואל רבינוביץ' והגופים שניהלו אותה עד כה.
—
מה הדינמיקה הצפויה אם הפרוייקט יושלם? ראשית, צריך לראות שזה אכן מתבצע. כידוע, ישראל מתקשה לערוך שינויים סביב הר הבית. נראה. אבל אם זה אכן יקרה, אפשר לצפות לצערי שהכותל הישן יעבור הקצנה ואופיו החרדי והמסתגר יתגבר. הפשרה הרי תיתן לכאורה לגיטימציה להיות לא-ידידותי למשתמש החילוני או למעשה לכל מי שרוצה לחרוג ממנהגי החרדים בעת הזאת ("יש לכם את הכותל ההוא, לכו לשם!"). המחיר ייגבה בעיקר מהאגפים היותר ליברלים של האורתודוקסיה, למשל מפמיניסטיות אורתודוקסיות, שכנראה תשלמנה את המחיר הכבד ביותר על ההסכם הזה.
מאידך, לראשונה יהיה מקום שמאפשר תפילה משותפת לגברים ונשים. לאיפה תלך משפחה שתרצה לחגוג בת/בר מצווה יחד? לאיפה יילך זוג צעיר שרוצה לבקר בכותל יחדיו? לאיפה תגענה קבוצות של תיירים? ומה יהיה עשרים שנה אחרי חניכת המתחם? שמואל שטח שאל במאמר לפני כמה ימים: "באיזו רחבה יתפלל המועמד לראשות העיר? הרמטכ"ל הבא? האפיפיור? מדונה? דיויד בלאט?" שאלות טובות מאוד.
זהו גם מבחן פומבי מאוד לכוחן של התנועות הלא-אורתודוקסיות וליהדות הפלורליסטית. אם הרחבה החדשה תישאר ריקה יהיה ברור שהציבור המתפלל ומבקר-הכתלים, לכל הפחות, מעוניין אך ורק ב-old time religion המסורתית שלו.
ייתכן גם, כפי שקורה בדרך כלל כשנשברות היררכיות פטריארכליות, שכל העסק יהיה פחות אטרקטיבי. יחול פיחות במעמדו של הכותל. אלה חדשות רעות לכל מי שביקש לצנן את ההתלהבות סביב הר הבית. פיחות במרכז קדוש אחד יביא לעליה בשני.
לבסוף צריך לזכור שכל המהפכה הזאת מתרחשת בגלל דבר אחד פשוט: החרדים השולטים על הכותל לא היו מסוגלים להסכים לתפילת נשים בטליתות פעם אחת בחודש. אין כמו הממסד האורתודוקסי כדי לחתור תחת עצמו. שכוייח, חברים. ולנשות הכותל שנאבקות כבר יותר מ-25 שנה, לתנועה המסורתית בישראל ולתנועה הרפורמית – כל הכבוד. הוכחתם שיש לכם (לנו) כוח פוליטי. מי ייתן הישגים רבים נוספים.

בס"ד
אני רואה שאתה מרבה לצטט סקרים המוזמנים ע"י התנועות הפרוגרסיביות ומראים על תהליכי חילון ו\או התקרבות ליהדות פרוגרסיבית. כדר', אני מתאר לעצמי שאתה מודע להטיות מכוונות שיכולות להתרחש בסקרים באמצעות שאלות מכוונות. אחד הגורמים שמשום מה לא נלקחים בחשבון, גם בהקשר של המתחם החדש של הכותל, הוא העובדה שרבים מן העולים לארץ ישראל הגיעו מעדות המזרח. ומכיוון שהיהדות שם הייתה הרבה יותר רכה והרבה פחות אידאולוגית, מעולם לא היה להם צורך בתנועות פרוגרסיביות. אלא שכשיהודי כזה נשאל שאלות מכוונות הוא מן הסתם יענה תשובות שתואמות את השקפת עולמו מבית אבא שהייתה נאמנה לחלוטין להלכה ובכל זאת יכולה להיחשב למקילה מאוד במונחים אותודוקסיים. ברוך השם, במציאות ימינו יש כבר הרבה מאוד "נישואי תערובת" בין העדות השונות (אשתי, אני וצאצאיי חלק ממגמה זו), ולכן ישנה השפעה לא מבוטלת לתפיסת עולם זו על המציאות היהודית ישראלית. בתקווה שאני לא פוגע בך, אני רוצה לקוות שרוב העם היהודי השוכן בציון מעדיף לא ללכת לבית כנסת בכלל מאשר ללכת לבית כנסת שלא מכבד את ההלכה לדורותיה. אני מעריך את ענייו המגע עם התרבות הכללית וגם עם דתות אחרות בתנאי שגבולות הגזרה של ההלכה ברורים. יש טווח מאוד רחב בתוך תחומי ההלכה והשמירה על גבולות אלה היא חלק מכללי המשחק של העם היהודי לדורותיו. אני כמובן מאמין שנוצרה הקצנה רצינית בשיח הפנימי ביהדות הארץ ובגלל זה אני תולה תקוות גדולות בתנועות כמו חב"ד וברסלב שמנגישים את היהדות בעיקר בחו"ל (חב"ד) ובארץ (ברסלב) בצורה שלא נוטה לערבב פוליטיקה ודת ומקרבים יהודים לכור מחצבתם.
אהבתיאהבתי