עברה הצעת חוק המכניסה יחסי גורו-תלמיד למסגרת יחסי מרות לענייני מין

אני אמביוולנטי למדי כלפי הצעת החוק של ח"כ מיכל רוזין שעברה אתמול הצבעה טרומית, למרות שאני מבין היטב את ההגיון שעומד מאחוריה. הצעת החוק מכניסה גם יחסים בין איש דת/מורה רוחני לסל יחסי המרות שבמסגרתו אסור לקיים יחסי מין. מכיוון שרבים הם הגורואים והמורים הרוחניים שמשתמשים במעמדם כדי לנצל מינית את תלמידיהם/תלמידותיהם, אכן ראוי שהחוק ייתן הגנה מול מקרים כאלה.
 
ועם זאת, צריך לזכור שני דברים: יחסי מורה רוחני ותלמיד הם גמישים ונזילים הרבה יותר מיחסי פסיכולוג או רופא או מנהל עם הפציאנט או העובד שלו. מי הוא בעצם גורו? כל אדם שמלמד אותנו שיעור רוחני? נותן לנו שיעור יוגה? קורא לנו את ההילה? האם נפסול יחסי מין בכל המקרים האלה? האם בכל מקרה כזה תיתכן הגשת תלונה בדיעבד?
 
שנית, מדובר בעניין של חופש דת. כאשר אני הולך לפסיכולוג אני הולך לקבל טיפול. כאשר אני נמצא במערכת יחסים עם מורה רוחני אני ממש את זכותי לחופש דת. לפעמים מימוש שכזה כולל יחסי מין (טנטרה? שבתאות? חילופי זוגות/מין חופשי כאמצעי לשחרור מהאגו?). האם המדינה אכן רוצה לפסול את הנתיבים הרוחניים האלה?
 
יכול להיות שכן. אני לא חושב כך, אבל אולי רבים סבורים שהמחיר כדאי לעומת התמורה. כי אכן כאמור מורים רוחניים רבים מנצלים מינית את תלמידיהם. אני עצמי חשפתי לפני שנים את הניצול המיני שהפעיל המורה הרוחני שי טובלי על תלמידיו וסיימתי למעשה את הקריירה שלו בישראל (הוא בברלין למי שמחפש). ועם זאת, אני רוצה שוב להזהיר מפני פעילות המכוונת כנגד קבוצות דתיות חדשות ("כתות"). רבות מהן פוגעניות, אבל רבות מבטאות חיפוש רוחני אמיתי של פרטים שזכותם המלאה לעשות דברים מוזרים. אסור שהמדינה תמנע את האפשרות הזאת.

3 תגובות

  1. ההתערבות החקיקתית היחידה ההגיונית בעניין זה לא צריכה להיות במישור האיסורים וההוצאה מחוץ לגדרי הלגיטימציה, אלא במתן כלים משופרים לקורבנות ולנפגעים להיפרע את נזקיהם. למשל, ולהבדיל כמה הבדלות, בדומה לכלים הראייתיים והחזקות המשפטיות (פרזומפציות) המוקנים בחוק ובפסיקה למי שנגרמו לו נזקים על ידי מוסד בנקאי. באופן זה לא מוטלות כלל הגבלות על הפעילות, והפיקוח על קבוצות ומנהיגים בעייתיים נעשה מבפנים, על ידי חברי הקהילה שנפגעו ומוכשרים הרבה יותר מכל מחוקק לדעת היכן יש להציב את הגבולות.

    לצערי, ולמרות הערכתי הרבה לך ולפועלך, אזכור תמיד כי אתה (וחברים אחרים מהאקדמיה) פעלתם ככל יכולתכם לסכל הצעת חוק מצוינת ברוח זו שביקש המרכז הישראלי לנפגעי כתות לקדם, חרף העובדה שהמרכז יזם מפגשים רבים כדי לאפשר לכם השתתפות והשפעה מלאים על גיבוש ההסדרים הספציפיים. פעילות הסיכול הזו צלחה (כמובן, לא רק בגללכם) וחלון ההזדמנויות ליצור חקיקה מודרנית וליברלית המתמודדת עם נקודות החולשה של ההליך המשפטי ומניחה את הפעילות עצמה לנפשה חלף ועבר לו.

    הריאקציה היא כמובן בדמות שטף החקיקה הגרוע דוגמת זה שעליו כתבת, בנושא דתות חדשות ובנושאים קרובים.

    אהבתי

  2. תומר,
    את תהיה תמים. המדינה כאן פועלת רשמית נגד התבוללות, אז אתה משלה את עצמך שהיא לא תנסה למשטר פעילויות יותר אזוטריות? ופעילויות רוחניות שאינן יהודיות?
    המדינה לקחה על עצמה כאן למשטר את הרוח, ואני עוד לא רואה את הריאקציה בציבור, שרובו אינו מייחס כל חשיבות לחופש הרוח.

    אהבתי

כתיבת תגובה

