ראיון של קרן נויבך עם אביו של נער גבעות לשעבר

ראיון מרתק ומעציב עם אבא של מי שהיה נער גבעות. כדאי להקשיב. הוא מתאר קודם כל מרד נעורים, אבל כזה שמתפתח מהר מאוד למעגל של פונדמנטליזם בהשפעת רבנים. והוא מדבר על הבגידה של הציבור שלו מבחינתו, שמתכחש לנוער הזה ולא מוכנים לטפל בהם מפחד שהמגע בהם יכתים את המחנה.
 
שני ציטוטים:
"הרב גינזבורג, הרב שפירא מחבר תורת המלך… יש להם שליטה מדהימה בנערים האלה. סמס אחד שלהם וכל הנערים האלה סרים למשמעתם. זה מצב שאנחנו לא מאמינים, אנחנו לא יכולים לקלוט את זה. יש להם השפעה מאגית, מחשמלת." (4:18)
 
"הם בטח צמחו בערוגה שלך [=של בנט]. אתה חיפשת בקצה הערוגה, הם נמצאים במרכז. הם צמחו בישיבות הכי טובות. חתן תנ"ך יצא משם, חתן הרמב"ם יצא משם. וגם עוד שישה נערים יצאו, מאותו מחזור של הבן שלי, והלכו לגבעות." (9:51)

3 תגובות

  1. ראיון מקושקש לכל אורכו של אבא סאחי בלטה שהבן ברח לו מתחת לסינר. בדיוק כמו אמריקאי בורגני שברח לו הבן מהקולג' לוודסטוק.

    ההתעלמות מכל הפן האידיאולוגי, והניסיון להפוך את נערי הגבעות לאיזה חבורת נוער נושר שרק צריכים את רבני צוהר שיקימו להם מסגרת שיקומית היא דבילית ומופרכת לחלוטין.

    אין שום אפשרות להבין את החבר'ה האלה מבלי להבין מהי תורה, מהי תפילה ומהי עבודת ה' לשיטתם. מבלי להבין את המרידה בבורגנות הדתית, מבלי להכיר באמת אתוס חסידי של מסירת נפש ואצבע משולשת לכל העולם, כדברי הקוצקר.

    אבל הציבור החילוני בישראל כל כך רחוק מהדברים הללו, שהכי קל לו לתרגם את הכל לשפה הפוליטית המוכרת, ולסיפור הרגיל של ילד מתוסבך שברח לאבאל'ה מהבית.

    את חוסר ההבנה הזה אגב אפשר לראות אצל השמאל גם בהתמודדות עם העולם המוסלמי- ניסיון חסר שחר להחיל את דפוסי החשיבה המערבית על פלאחים שהדבר הכי מתוחכם שהם התעסקו אתו בחיים הוא פינג'אן (וזה בכלל לא לגנות).

    כאילו יושבים אנשים מלומדים שלא יודעים לקרוא כתב רש"י, ואין להם מושג מי היה הרמב"ן ומי היה אביי, ומנסים לפענח אנשים שכל שיגם ושיחם הוא בדברים האלה.

    והמראיינת, שטחית שלא מבינה כלום, ויושבת לה כמו איזה אנטרופולוגית מתחילה ושותה בצמא את העדויות הבלעדיות של הטמבל הזה על הפראים מההרים (שגרים לכל היותר שעה נסיעה מהאולפן שלה).

    חבל, כי לחבר'ה האלה מהגבעות יש הרבה מה להגיד, וחלקם הלא מבוטל אינטלקטואלי, רהוט ומעמיק. לפחות שתדעו נגד מה אתם נלחמים..

    אהבתי

כתיבת תגובה