יריב אופנהיימר והעגלה הריקה

אז ראיתי את הסרטון החדש עם יריב אופנהיימר, והוא אכן נורא. אבל הבעיה בו אינה איך שיריב רוקד, אלא הכניעה המוחלטת שלו לנראטיב ה"עגלה הריקה" שעמותת 'קרוב ללב' מנסה לשווק. כן, אני מבין טוב מאוד שמדובר בקריקטורה של פחדי הדוסים מהחילונים וזה לא אמור לייצג משפחה חילונית בפועל. זה עשוי בטעם רע אבל כבר ראינו טעם רע בחיינו.

הבעיה היא שונה, והיא מתייחסת ל"סוף הטוב" של תשדיר. כי מה רואים שם? שה"קירוב" כאן הוא חד צדדי: החילונים מתבקשים להגיע אל הדתיים כדי לטעום חנוכה אמיתי. הם עצמם קלולס לגבי כל הסיפור. עכשיו, זה שכך חושבים בעמותת 'קרוב ללב' זה לא ממש מפתיע. אבל למה שאופנהיימר (שאני מחבב ומוקיר) ישתף עם הלעג המבזה הזה פעולה?

חילונים, כל עוד תתנו ל"דתיים" לספר לכם שהם בעלי הבית של היהדות ואתם ספיחים ריקים, כל עוד היהדות שלכם תיחשב סוג ב', כל עוד תתנו להם "לקרב" אתכם אליהם בלי שהם יתקרבו אליכם, כל עוד "קירוב" יהיה בתנאים שלהם ורק בתנאים שלהם (טוב, הרי להם יש עקרונות ברזל, לא? ולכם אין, נכון?) – כל עוד זה יקרה תמשיכו לסגת, צעד אחר צעד, מכל עקרון וערך שחשוב לכם, הן באופן פרטי והן במרחב הציבורי.

7 תגובות

  1. תומר, תגובה נכונה ועצובה. אני חושב שהצרה היא שאני לא יודע מה יש בעגלה של החילוני שלדתי ( במיוחד זה המופיע בסרטון,) אין כבר בעגלתו. עגנון ? (יש) יום העצמאות ? (יש) עוז , גרוסמן (יש ויש). קשה, באמת שקשה להתנתק מהמחשבה שחילוני מגיע מהמקום של האין. אולי זה מה שכל כך עצוב בסרטון. ישר לפנים, אין לנו, אבל באמת שאין לנו מה להציע

    אהבתי

  2. שאפו ליריב אופנהיימר. הוא לא נתן שום "לגיטימציה" חס וחלילה וחס לדת, השם ישמור, הוא בסה"כ ביטא את תחושת הלב הרווחת ברובו של עם ישראל, שהאחדות הפנימית ביננו אינה תלויה באמונתנו הדתית.

    מי שלא מאמין שישאר לא מאמין, אבל שלא יתיימר להמציא רעיונות רוחניים שמישהו אמור להאמין בהם. כי זהו, שה- "יהדות" הלא אורתודוכסית היא באמת סוג ב'. מה שמסר הקב"ה בסיני הוא סוג א', וכל השאר, כולל כל ההמצאות הדתיות האנושיות הוא סוג ב' (במקרה הטוב).

    בשורה התחתונה הסרטון מכוון להוכיח את הציבור הדתי, באופן בו הוא מעצים את התפיסה הגרוטסקית של החילוניות ע"י אי אילו דתיים, וקהל היעד שלו הוא הציבור הדתי ולא החילוני. אף חילוני שיראה את הסרטון לא יחזור בגללו בתשובה, אבל יש לשלום עכשיו יותר סיכוי לקבל בעקבותיו אוזן קשבת גם מהאגפים הדתיים של החברה.

    אהבתי

  3. איפה ראית את זה בסרטון?
    הסוף היה הדלקה משותפת בלובי של הבניין.
    החילונים לא הגיעו אל הדתיים והדתיים לא הגיעו אל החילונים, אלא הם הדליקו נרות ואכלו סופגניות ביחד (מנהגים ששייכים לרוב החילונים ולרוב הדתיים בארץ. חנוכה על מנהגיו הוא חג שתפס מאוד בכל החברה היהודית בארץ מסיבות ידועות).
    מבחינתי, הסוף בסדר גמור.
    ההתחלה הקריקטוריסטית באמת מפוקפקת, למרות שלא נעשתה בכוונה רעה מן הסתם. אין סיבה להגחיך חששות של אנשים.

    אהבתי

  4. גם הדתיים יוצאים קצת טמבלים בסרטון הזה. הם מתוארים כיצורים חד מימדי שכל מה שמעניין אותם, או כל מה שיכול לקשר אותם לזולת זה הדת ומנהגיה. איזה קיום עלוב.

    למה דווקא הדת צריכה להיות הגורם המקשר? הרי מלכתחילה אין לזה סיכוי וזה יוצר אנטגוניזים די מוצדק. אם ל"קרוב ללב" היה באמת חשוב להפגיש בין חילוניים ודתיים אפשר היה לעשות זאת סביב גורמים משותפים אחרים. אבל לא נראה לי שזו המטרה. המטרה היא אכן להחזיר בתשובה. ולכן גם אם הייתה קיימת מן "יהדות חילונית" זה לא היה עוזר. בעיני חובשי הכיפה זה לא היה נחשב – וראה את היחס לרפורמים.

    אז אם סיינטולוגים דופקים לי בדלת, אני לא מאשים את עצמי בזה שהם חושבים שהאמונה שלי היא סוג ב'. זו בעייה שלהם. אני פשוט סוגר להם את הדלת.

    אהבתי

  5. הייתי שמח לראות בסוף הסרטון, מיד לאחר הדלקת הנרות המשותפת, את אופנהיימר מקריא לדתיים ממשנתו של קאנט, שפינוזה, מיל ופילוסופים גדולים אחרים שהחילוניות המודרנית נשענת על הגותם. לא ראיתי עדיין ולו בית כנסת אחד שבו ניתן למצוא את הספרים הללו.
    ביום שאיחוד כזה יקרה, אז אחשיב את מערכת היחסים בין חילוניים לדתיים לשווה.

    אהבתי

    1. תגובה דמגוגית. גם הדתי לא הקריא לאופנהיימר
      את כתבי הרמב"ם, הרמח"ל ובעל התניא.
      הוא כן אירח לטקס עם ציביון דתי, אבל גם יכול להיות הפוך שדתי יוזמן למסיבת סיום באוירה חילונית או למשחק כדורגל.

      אהבתי

    2. האמת שדווקא ראיתי לא מעט בתי מדרש שמחזיקים את הספרים האלה, לפחות בספרייה אם לא בבית המדרש עצמו.

      אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s