על מחלוקת הסמכת הנשים בארה"ב

מאמר מעניין על המחלוקת בעניין הסמכת נשים לתפקידי פסיקת הלכה באורתודוקסיה, ומעניין דווקא משום שהוא נכתב מנקודת מבט שאוהדת את העמדה הרשמית של ארגונים אורתודוקסים שונים כעת בארה"ב, שפוסלת את העניין.

הכותבת, אליאנה מייזל, מזהה נכון את הקושי של האורתודוקסיה המודרנית אל מול הדרישה לשוויון בין נשים וגברים, ולא מדובר רק ביומרה של האורת' המודרנית לדיאלוג עם המודרנה. על פי מייזל הבעיה היא שהאורת' המודרנית בעצם בונה את עצמה כעת רק על נאמנות להלכה. "אין 'אני מאמין' אורתודוקסי מודרני, אין הצהרה של ערכים יהודיים, אין מסגרת רשמית דרכה מעודדים אנשים לחשוב על נושאים לבד מאלו הקשורים לפרקטיקה טקסית."

מצב כזה גם מרדד את החיים היהודיים לכדי מסע ארוך של ציות, וגם לא מאפשר לאורת' המודרנית ליזום, אלא רק להגיב להתפתחויות חיצוניות, כמו עכשיו, כשמגיבים ליוזמה של האגפים הפרוגרסיביים יותר להסמכת נשים.

על פי מייזל כדי להיות רלוונטית חייבת האורת' המודרנית להתייחס לנושאים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים שעל סדר היום מתוך נקודת מבט מסורתית.

לדעתי היא צודקת מאוד. אחד הדברים שעצובים ביותר גם בארץ לדעתי הוא שהרבנות הראשית עוסקת רק בפרטי הלכה ולא משמשת כקול מוסרי. מצד שני, בארץ לאורת' המודרנית, כלומר לציונות הדתית, יש בהחלט אתוס מעבר לשמירת מצוות, והוא ישוב הארץ וכו'. כך שהיא לא סובלת מסטגנציה. כמובן, היא סובלת מדברים אחרים.

3 תגובות

  1. מבלי לקרוא את המאמר, ברור שטעית כשכתבת שהמאמר "נכתב מנקודת מבט שאוהדת את העמדה הרשמית של ארגונים אורתודוקסים שונים כעת בארה"ב, שפוסלת את העניין". הכותבת בעצמה הוסמכה באופן שאותו פוסלים הארגונים הנ"ל.

    אהבתי

    1. אנונימי – מניין לקחת את הטענה (המוטעה) על השתייכות הכותבת? אולי מן הכותרת לתמונה של אחת מנשואות המאמר?
      About the author
      Aylana Meisel works at the Tikvah Fund and has a background in law, policy, and Jewish studies.

      אהבתי

כתיבת תגובה