כמה מילים על הקול הקורא בעניין הר הבית

לא יזמתי את המודעה ולא ניסחתי אותה, אבל אני חושב שהיא חשובה וצירפתי את שמי תחתיה. היא חשובה לדעתי משום שבשנים האחרונות השיח על הר הבית נשלט רובו ככולו על ידי קבוצה לא גדולה של פעילים ופוליטיקאים שנאבקים על שינוי הסטטוס קוו כך שיאפשר תפילת יהודים ההר. חלקם מדברים בפירוש על בניית בית המקדש על חורבות כיפת הסלע.

[ציפי חוטובלי: "הקמת המקדש במקומו בהר הבית צריכה לסמל את הריבונות המתחדשת של עם ישראל בארצו" (31.9.12). אריה אלדד: "כשתגיע השעה לבנות את בית הבחירה, והיא תגיע בקרוב, ננסר את הבית שעומד שם עכשיו (2011, בהיותו ח"כ). לפני שנה (4.11.14) אמר השר אורי אריאל לרדיו 'קול ברמה' שהסטטוס קוו צריך להשתנות ושהוא מקווה שאחרי הבחירות יהיה אפשר לבנות את בית המקדש. יום אחרי זה אמרה שולי מועלם: "צריך לעשות סדר בהר הבית, לסגור את הר הבית למוסלמים ולפתוח אותו רק ליהודים. אנחנו צריכים להקים בהר בית תפילה יהודי."].

גם אני עצמי כתבתי כמה וכמה מאמרים בעניין הסטטוס קוו על ההר (שאני חושב שהוא רע וצריך לשנותו באמצעות מו"מ), ובכך גם אני השתתפתי בשיח הזה. אלא שככל שהשיח הזה חשוב, הוא מתעלם משני דברים.

ראשית, הוא מתעלם מההקשר הרחב של המאבק על הר הבית, והוא ההקשר הלאומי וההקשר של הסכסוך הלאומי. הר הבית/אל אקצא הפך עבור שני העמים כאן לסמל לאומי, וככזה לאחד ממוקדיו החמים ביותר של המאבק ביניהם. לא קשה למצוא בין המדברים על הר הבית משני הצדדים רבים המודים בפה מלא שמדובר בעניין לאומי הרבה יותר מאשר דתי [משה פייגלין: "העניין הוא לא עניין דתי, העניין הוא עניין ריבוני. […] אנחנו נמצאים כאן (=על הר הבית) בשליחות לאומית." (23.2.14)].

ואם מדובר בעניין לאומי, הסיפור אינו של חופש דת ושל זכויות פולחן, אלא עוד חלק מהסכסוך הישראלי-פלסטיני. כמובן, ההקשר הרחב של הדברים הוא גם הכיבוש הישראלי ביו"ש, ואין צורך להאריך בכך.

שנית, השיח הזה מתעלם מכך שרוב הציבור כלל לא מעוניין בעלייה להר הבית ועוד פחות בתפילה עליו. להר הבית עולים בכל שנה כעשרת אלפים איש. השוו זאת להילולה במירון, לכמויות המגיעות לכותל ואפילו לראש השנה באומן ותבינו שרוב העם לא בעניין. כלומר אותה קבוצה של פעילים ופוליטיקאים רואה עצמה כחיל חלוץ שישחרר את הר הבית עבור כל העם היושב בציון, אלא שהעם היושב בציון לא הסמיך אותה לכך וייתכן מאוד שכלל אינו רוצה בזה.

אם זה לא מספיק, כבר קיץ שני אנחנו סובלים מגל של אלימות שמגיע גם – לא רק – מהעיסוק הפוליטי (מדגיש: פוליטי) האינטנסיבי בהר הבית (וראו הציטוטים לעיל. האמינו לי, יש עוד רבים). על פי כל גורמי המודיעין סיבה עיקרית לאלימות היא החשש הפלסטיני משינוי הסטטוס קוו לרעתם על ההר.

לי ברור שהגיע הזמן להשמיע קול שונה, שיוצא מתוך המסורת אבל מצביע על כיוון אחר. קול שייצג אולי נתח גדול ושקט בציבור הישראלי. המצב בו נשמע רק קולם של המבקשים להתפלל בהר כסוג של מלחמת ריבונות עם הוואקף או הפלסטינים לא יכול להימשך.

דבר אחרון: הדרך לתפילה יהודית בהר הבית יכולה לעבור רק במשא ומתן עם הפלסטינים. בכוח זה לא יילך. לא רק שבכוח זה לא יילך, אלא שכל ניסיון לשנות את הסטטוס קוו בכוח, כמו שנעשה בשנים האחרונות, רק ירע את המצב עבור היהודים. חכו ותראו. ככל שיימשך גל האלימות ההר לצערי ייסגר יותר ויותר לעליית יהודים. כפי שכתבתי כבר לפני יותר מחודש, אפשר להעריך שראש הממשלה גם יאלץ להבטיח שבעתיד עליית יהודים תוגבל כך או אחרת. אם תרצו אפשר לראות בדינמיקה הזאת רמז אלוהי עבה: לא בכוח נעלה אל הר ה'.

9 תגובות

  1. נשמע כמו כניעה משפילה לטרור.
    הם רוצחים אנשים כדי למנוע את החופש והזכות להתפלל במקום – ואנחנו ניכנע לטרור?
    האם כל מי שרוצה להשליט את דעתו באלימות יוכל לעשות זאת?
    לדעתי, אם יש משהו ששווה להילחם עליו, הוא ההתנגדות לכנופיות הטרור מנסות להשליט את רצונם באמצעות הטלת אימה.

    אהבתי

  2. מילים כדורבנות, ולראיה, ראש הממשלה כבר התחייב מחדש לאסור על יהודים תפילה בהר הבית. שנאמר, וישכח ישראל את עושהו ויבן היכלות. ואתמה, כיצד אפשר להעלות על הדעת את בניין הבית השלישי שממנו צריכה לזרוח שמש השלום והחכמה לכל העמים על גזל ורצח?!?

    אהבתי

  3. לא ידעתי שכדי לממש זכות דמוקרטית צריך תמיכה של רוב ה"עם". איפה לעזאזל שיח הזכויות כשצריך אותו? פתאום אתה בעד פאשיזם עממי כשהדבר עונה לדעותיך?
    ואם רוב העם רוצה להמשיך את ה"כיבוש" בעת הזאת, גם אסור להביע עמדה שונה ולהפגין עליה? ואם רוב העם מתנגד להכנסת מהגרים ופליטים ארצה, אסור לך להביע עמדה שונה? הא?? דיסוננס קשה? לא. בסך הכל קוהרנטיות מחשבתית. זה מה שדרוש כאן. אחרת כל הדיבורים על רצונו של רוב העם שווים לקליפת השום.

    אהבתי

  4. ״ולראיה, ראש הממשלה כבר התחייב מחדש לאסור על יהודים תפילה בהר הבית״
    התחייב מחדש?
    מתי הוא ביטל את ההתחייבות הראשונה?
    זה השקר של אבו מאזן.
    אז מה אם ג׳ון קרי אמר.

    אהבתי

    1. התחייבות מחדש אינה מחייבת את ביטול ההתחייבות הקודמת והיא כפשוטה התחייבות חדשה או מחודשת שאינה תלויה בהתחייבות שקדמה לה. עם זאת, כדי שלא יתבטול זמננו בדיונים שמחוץ לעניין הרשומה החשובה, אתה מוזמן לקרוא במקום "התחייב מחדש": "התחייב שוב" או "שב והתחייב" וגו'.

      אהבתי

  5. בנקודה אחת אתה מפספס. יש חלקים גדולים בציבור הישראלי שרוצים את הר הבית הרבה יותר מלנסוע לאומן או למשחק של ברצלונה (סקרים של PEW והמכון הישראלי לדמוקרטיה מגיעים בעקיפין לישובי האקדמיה ומכון הרטמן יותר מאשר הסתובבות באזורי עמך ישראל).
    לגבי מו"מ עם הפלסטינים על מקום התפילה אני מסופק מאד. אי אפשר יהיה להגיע איתם לפתרון כי אצלם אין קולות אחרים ביחס להר הבית (כמוך וכמו שותפיך), ואם בטעות יש מישהו כזה, יש להניח שהפלסטינים ניטרלו אותו בדרכיהם הלגיטימיות.
    אין שום סיבה בעולם לתת לפלסטינים ריבונות על התפילה בהר הבית.
    אתה ניזון מהתקשורת שאוהבת ציטוטים של חוטובלי, פייגלין וכו',אבל בציונות הדתית יש קולות מתונים הרבה יותר ביחס להר הבית (הרב שרלו ועוד אחרים לא מספיק מפורסמים)
    צריך שאנשים כמותך וכמו מרגולין ונאורים אחרים יעלו להר הבית בקול של שלום. זו הדרך האמיתי מצד אנשים כמוך.

    אהבתי

  6. מקווה שאותה הגישה (רק בהידברות) תורחב גם לסוגיית הדרת נשים, גזענות, לימודי ליבה ולכל דבר אחר ששיח זכויות האדם בד"כ מופעל לגביו. ובא לציון גואל.

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s