הרבנים מאחורי יגאל עמיר

rabinלאחרונה ראה אור ספרו של דביר קריב, "יצחק: רצח רבין, הסיפור שלא סופר", שבעיקר מספר על החקירה שערך קריב, אז עובד החטיבה המודיעינית בשב"כ, ליגאל עמיר. אותי עניין בעיקר האם יש בו גילויים חדשים על הקשר, או חוסר הקשר, בין עמיר לרבנים שונים.

ובכן, על פי קריב עמיר טען שלא קיבל היתר בישירות מאף רב, אבל "ידע שזה מה שהם חושבים ולכן נכון שיפעל", מצד שני, קריב מצטט מספרו של כרמי גילון שבו עמיר מצוטט כאומר ש"ללא פסק הלכה או פסק דין רודף שחלו על רבין מפי מספר רבנים הייתי מתקשה לרצוח. אם לא היה לי גב… לא הייתי פועל".

על פי קריב עמיר הבין לפחות משלושה רבנים שעל רבין חל דין רודף. הראשון, לטענתו של עמיר, הוא הרב דוד קב, מבכירי הרבנים של ישיבת 'כרם ביבנה', שבה עמיר למד. על פי קריב עמיר הבין מתשובתו של קב לשאלתו בעניין, הגם שלא היתה מפורשת, שעל רבין חל דין רודף. (כמובן, יכול להיות שעמיר הבין לא נכון).

שם נוסף שהזכיר עמיר הוא הרב שמואל טל, ראש ישיבת 'תורת חיים', אז בנווה דקלים. גם כאן לא היתה תשובה ישירה אבל טל מלמל משהו כמו "תהיה זו מצווה", אבל אחר כך אמר "אל תעשה את זה, אסור לעשות את זה".

הרב השלישי שעמו התייעץ עמיר היה הרב משה צוריאל מישיבת 'שעלבים'. דביר לא מפרט מה דובר שם.

לא חייבים להניח שעמיר לא היה פועל אם לא היה מקבל היתר הלכתי. מצד שני, האווירה באותם ימים היתה אלימה מאוד. מספיק להזכיר מכתב רשמי ששלחו הרבנים דב ליאור, דניאל שילה ואליעזר מלמד בפברואר 1995 לארבעים רבנים אחרים ובו שאלו מה דינה של "הממשלה הרעה הזאת", והאם יש להזהירה שאם תמשיך "יהיו חייבים על פי התורה להחיל עליהם את דין ההלכה היהודית, כדין מוסר שמוסר נפשות יהודים וממונם לידי גויים" (זה לא מכתב פומבי – אני מביא אותו כדי להצביע על השיח שרווח). קריב מביא עדות שהרב שמואל דביר קרא מפורשות להרוג את רבין.

12 תגובות

    1. אני רואה- שאתם מאוד רגישים לרצח.

      אז ברצוני לשאול:
      מה עם הרציחות, שרבין בכבודו ובעצמו,
      היה שותף בכיר [ אם לא עיקרי ] בהם, כגון: הרצח באלטלנה.

      למה על זה-אתם לא דנים ומוציאים לכולם את הנשמה כל שנה???

      אותו דבר לגבי- הרציחה הפוליטית הראשונה, שגם כן התבצעה על ידי השמאל לפני קום המדינה , של רצח בן דאהן.

      די לצביעות!!!!!!!!!!

      אהבתי

      1. אתה יודע מהו רצח פוליטי? 2. אתה יודע כמה אנשי ההגנה נפגעו בגלל אצ"ל?

        אהבתי

      2. זה עוד פעם שקרים על אלטנלנה. הקרבות של אנשי אלטלנה ואצ"ל מול צה"ל החלו יממה לפני הקרב בתל אביב, בחולות כפר ויתקין וכבר שם נהרגו חיילי צה"ל ואנשי אצ"ל (רבין כלל לא היה באזור).

        הממשלה (שלא כללה את רבין שהיה אז בכלל קצין בצבא, אבל כן כללה נציגים דתיים וכן כללה גורמים שהפכו לימים חלק מהליכוד) דנה בכך ארוכות והיו ניסונות הדברות למסירת הנשק על האוניה – הם לא צלחו. מאוחר יותר היה קרב לילי בין אלטלנה שנמלטה מחוף בכפר ויתקין לבין ספינות חיל הים. (בו נפצע באורך קל חייל צה"ל על ספינת חיל הים, שהיה בעברו באצ"ל)

        לאחר מכן הטילו אנשי אצ"ל מצור על מפקדות צבאיות של צה"ל בתל אביב, בנסיון להעביר את הנשק ליחידות שלהן, ובניגוד גמור לעמדת הממשלה. החל קרב ירי בינם לבין כוחות צה"ל. רק בשלב זה נכנס בכלל רבין לתמונה לבקשת ממוניו כשהגיע במקרה למקום (הגזרה שלו היתה בכלל בירושלים). הקרב נמשך במשך שעות עם ירי של שני הצדדים זה על זה . כאשר במקביל התקיים קרב בין אנשי אצ"ל שנטשו את עמדתם בחזית ופרצו מחסומים באזור מחנה צריפין בנסיון להגיע לתל אביב וגם בו נהרגו אנשים.

        בסופו של דבר , לאחר כמה שעות של קרב בתל אביב ואחר משבר פוליטי -צבאי של נסיונות הדברות שלא עלו דבר, הורה בן גוריון לירות בתותח על אלטלנה , בשרשרת פיקוד שכן כללה את יגאל אלון ולא כללה כלל את רבין .

        הדבר הוביל לפיצוץ הספינה , נטישה שלה ורק בשלב זה נכנעו אנשי האצל והפסיקו לירות. הם נעצרו, ביטאון האצ"ל הופסק ובגין ועוד כמה אנשים הוכנסו למעצר של כמה חודשים.

        הקרבות לא פסקו לגרמי- היו קצת קרבות , כולל ירי בין משוריינים,גם למחרת – ללא נפגעים. האצ"ל פורק סופית רק כמה חודשים מאוחר יותר בעקבות רצח ברדנוט על ידי הלח"י – דבר שהביא לפירוק סופי של הכוחות הלוחמים של אצ"ל ולחי כיחידות נפרדות בצה"ל. פרטים נוספים אפשר לראות בערך ויקיפידה בנושא.

        בכל מקרה – הרג של אנשים שיורים עליך – אינו רצח. פיקוד על כוח צה"ל במטרה למנוע כיבוש מפקדות של צה"ל או העברה של נשק לכוחת צבא, בניגוד מוחלט להחלטת ממשלה – אינו דבר פסול. עד היום אגב, אנשי ימין רבים "שוכחים" את 3 חיילי צה"ל שמתו בקרבות או "שוכחים" את משך הקרבות שהיו. מי שרוצה דוגמה לנזק של מדינה שיש לה שני או צבא ומיליציה צבאית מוזמן להסתכל על לבנון .

        אהבתי

  1. וכך אתה מצטרף בזאת לפסטיבל רבין השנתי ומביא את תרומתך הצנועה לדה לגיטימציה של עמדות הימין(שהרי מדובר באנשים אלימים). תמהני איך אתה עוד מצפה למצוא בקרב הציבור הדתי בדל תמיכה בעמדותיך (חוץ מהשמאל הדתי הקיצוני) כשאתה מצטרף בשמחה ובששון
    למוציאי דיבת הימין הדתי רעה, ועוד במנותק מכל הקשר לרוח הזמנים ההם.(ההסתה נגד הימין, המתנחלים, השתקה אלימה של מחאה וכו'). אבל כנראה שיש נושאים
    שאין אתה יכול לעמוד בפניהם בשאיפתך החיפאית האדומה הנסתרת להחזיר את הדתיים למימדיהם הטבעיים ולחזור להרמוניה של ימי מפא"י העליזים.
    אבל מה שהכי נוגע ללב הוא שאתה חושב שיש סיכוי לדיבור המבזה הזה להתקבל על ידי מישהו. אז קבל טיפ קטן: אם אתה רוצה שדבריך יתקבלו על הציבור, השתדל לא לדרוך לו על היבלות. תודה!

    אהבתי

  2. אהממ אהממ אהממ
    בתחילת שנות התשעים עבדתי בתור עיתונאי בכמה פרסומים סטודנטיאלים. אמנם הייתי צריך לכסות בעיקר את שביתות הסטודנטים ואת ימי הסטודנט אבל התעניינתי הרבה יותר בפעילות המאוד אינטסיבית של המחלקה היהודית בשב"כ, במיוחד בפעילות שלהם שכללה ריאורגניזציה של שולי הימין הקיצוני בישראל.

    מהפרספקטיבה הזו אני יכול להגיד שני דברים בוודאות. לא היו שום רבנים שדחפו את יגאל עמיר. יגאל עמיר פשוט לא היה הטיפוס המציית לרבנים וגם הסיבה הקרובה שלו , הייתה רחוקה מזה מאוד.

    זה דבר ראשון.

    דבר שני , אני לא יודע אם פרופסור הרסגור צדק כשאמר שרצח רבין היה תאונת עבודה של השב"כ. אולי כן ואולי לא , אבל בטוח לגמרי שהשב"כ היה מעורב עד קצה אוזניו בפעילות פוליטית לגמרי לא לגיטימית בתקופה ההיא , והסיפורים של קריב ושל כרמי גילון על אותם רבנים, הם עוד אחד מהניסיונות לנסות להפנות את אור הזרקורים , הרחק מאותה פעילות שבכ"ית.

    אהבתי

  3. קראתי ב 1996 ידיעה על כנס רבנים שנערך לברור השאלה אם יגאל עמיר הסתמך על פסקים. בדווח הקצר על הכנס נכתב שהמסקנה שם היתה שיגאל עמיר חיבר דברים שנאמרו ע"י רבנים שונים. כל רב , כשלעצמו, לא אמר דבר שהוא בגדר הסתה, (מתאים לדבריהם של ראש אגף חקירות במשטרה ושל פרקליטת המדינה באותו זמן שלא נמצא מסית למרות השתדלותם הרבה למצא) אבל חבורם ע"י יגאל עמיר הביא לכך שרבין הוא "רודף".
    לדעתי יש בזה טעם נוסף, אחד מרבים, לכך שסתימת פיות לא יכולה להועיל כלל (שהרי פצול המסר המסית יכול להעשות גם בכונה תחלה) וגם לכך ש"לא מגרשים חשך במקל אלא מדליקים אור".

    אהבתי

  4. מה גרם שיצחק רבין יתפס כ"רודף".
    |
    אפתח באמירתו של טומי לפיד ז"ל (היה ראש מפלגת "שינוי") שאמנם לא אמר בפרוש "רבין רוצח" אבל אמר "יש סוג של אכזריות שרק הומניסטים מסוגלים לו". הוא אמר זאת על גישתם של תומכים של יצחק רבין כלפי המתנחלים. גישתם, שהציפה את אמצעי התקשורת בהסכמה שבשתיקה של יצחק רבין בכבודו ובעצמו, היתה שישנו תנאי הכרחי לנצול ההזדמנות "החד פעמית, הזדמנות שלא תחזור שוב" כדי שיתאפשר לחתום הסכם שלום לפני "סגירת חלון ההזדמנויות" שאחריו מובטחת מלחמת נצח, לדבריהם, והרג אינסופי. התנאי ההכרחי להצלחת גאולת עם ישראל באמצעות "תהליך השלום" הוא סכול ההתנגדות של "אויבי השלום [ = גורמי ההרג = הרוצחים] משני הצדדים [כחמאס כמתנחלים] " לפי אותה גישה, שהטילה את אימת ממשלת רבין על המתנחלים, כדי למנוע מהמתנחלים לסכל את פנוי ההתנחלויות וכך להגשים את שאיפתם (כביכול) להנציח את המלחמה ואת ההרג ההמוני למען "נדל"ן" (בטוי של יצחק רבין עצמו), יש לפנות את המתנחלים, וכיון שפנוי ע"י רשויות אכיפת החק הוא קשה מאד לבצוע, יש לעשות זאת בדרך מניפולטיבית, כלומר יש ליצור תנאי חיים בלתי נסבלים ביש"ע עד שיאלצו לברוח משם. אחד הח"כים ממפלגתו של יצחק רבין, בהסכמה שבשתיקה של יצחק רבין, בטא זאת באמירה הצינית שאין צרך לחשוש מאי יכלתה של ממשלת רבין להוציא את הדגים מהאקווריום, כי הרי אפשר בפשטות לרוקן אותו ממים. מדובר בתקופה שבה רבין אשר למחבלים שבאו מתוניס (לשם נמלטו מלבנון) לשאת נשק ולהמצא ליד צירי התנועה עליהם נעו ילדיהם של אויביו הפוליטיים החריפים ביותר, המתנחלים, וזאת בשם ה"דמוקרטיה", בצלו של בג"ץ שסרב לדון בעתירות המתנחלים בטענו שזהו נושא פוליטי לא שפיט (ובכך בג"ץ דרבן את יגאל עמיר לרצוח, לפי עדות אחיו). באותה תקופה המתנחלים האמינו למה שנאמר להם ע"י אלופים בצה"ל ופורסם ע"י אחד מבכירי הפרשנים לעניני בטחון: שהם וילדיהם ישלמו בחייהם על הסכם אוסלו. היו מתנחלים שבקשו את פנוים הרחק מהמחבלים (באופן ממלכתי, על חשבון המדינה, להבדיל מבריחה על חשבונם הפרטי) יצחק רבין סרב לכך, על כך כתב סופר ופובליציסט ידוע, שמאלני מאד, שקשה לדעת אם ממשלת יצחק רבין היא ממשלת חלם או ממשלת סדום [ ! ] ), יצחק רבין "ענה" למתנחלים הדואגים באמרו שדי לו בפעם אחת שהפלסטינים יירו על חייל ישראלי ואז הוא יבטל את הסכם אוסלו, ומכלל "הן" (אם דוקא חייל ישמש מטרה) שמעו המתנחלים "לאו": דם ילדיהם הותר ע"י יצחק רבין. איתן הבר, מזכיר הממשלה של יצחק רבין ספר שיצחק רבין סרב להענות לבקשתו להסביר לראשי המתנחלים שהוא איננו רוצח, כך יצחק רבין שמר את דמויו כרוצח.

    אהבתי

כתיבת תגובה