רמי לבני רוצה לקחת את החילוניות ברצינות

רמי לבני מבכה את התבטלותה של החילוניות בפני היהדות הדתית ומבקש לקחת את החילוניות ברצינות (קישור בתגובות). על פי לבני הפרק המושפל ומדכדך בתולדות החילוניות הישראלית התחיל אחרי רצח רבין, כאשר חילונים רציניים "היכו על חטא על שמעולם 'לא פתחו דף גמרא', קוננו על העוול, כביכול, שגרמו מייסדי המדינה במונעם מהם את מכמני היהדות, ופנו למעגלי דיאלוג דתיים־חילוניים."

לבני רוצה לאחוז ב"נראטיב חילוני שלם ובטוח", ומציע… מה בעצם? ובכן: "הוויה לאומית יהודית" שבמסגרתה "העם היהודי יהיה ככל העמים, שתרבותו תישען על לאומיותו, השלובה במורשת האוניברסלית ונורמות העולם הנאור." – כלומר לאומיות מערבית דמוקרטית. עכשיו, אני לגמרי בעד לאומיות מערבית דמוקרטית, אבל השאלה היא *איזו* לאומיות מערבית דמוקרטית. צרפתית? גרמנית? אמריקאית? שוודית? כל אחת מהמדינות האלה מתייחדת בתרבותה המסויימת, ותרבותה של כל אחת מהן מגיעה מההיסטוריה המסויימת שלה.

האם הלאומיות היהודית תשתמש באוצרות ההיסטוריה והתרבות של העם היהודי? אם כן, ממילא מדובר ביסודות דתיים. פשוט: היהדות אינה רק לאום, אלא גם דת. ממילא כמעט כל מה שנלמד על ההיסטוריה שלה יכלול עניינים דתיים. מה רוצה אפוא לבני? שלא נלמד היסטוריה?

אבל לדעתי לבני לא מבין עוד דבר חשוב. הוא יוצא כנגד ההתעוררות היהודית החילונית (בתי המדרש הפלורליסטים וכו'), ורואה בה כניעה מבישה אל מול המסורת. יש כאן חוסר הבנה יסודי הן במהות המהלך, וכן במשמעותו של חילון. חילוניות אינה שווה לאנטי-דת. יש חילונים אנטי-דתיים, אבל תהליך החילון במשמעותו העמוקה הוא הוצאתם של עוד ועוד שדות כוח וידע (החינוך, הפוליטיקה, הקוסמולוגיה, המוסר) מרשות המוסדות הדתיים או הדת הממוסדת. והרי זה בדיוק מה שעושים החילונים השותפים לעניין המחודש במסורת היהודית. הם לא הופכים לשומרי מצוות, אלא אדרבה: מנכסים את המסורת ועושים בה כבשלהם. הוצאת שדות כוח וידע מידי הדת הממוסדת, כן?

בכלל, דווקא ממעגלי ההתחדשות היהודית ניצבת כיום התנגדות המשמעותית ביותר לאמונה הדוגמטית ולקיטש. כשמכירים את התורה מקרוב מבינים שלא סביר, בלשון המעטה, שהיא ירדה קומפלט בהר סיני. כשמכירים את התלמוד מקרוב מבינים שריבוי דעות הוא ערך יהודי קדום, ושהתפתחותה המתמדת של ההלכה היא עקרון יסוד. כשלומדים את הרמב"ם בעיון מבינים שההלכה היתה רחוקה מאוד מבחינתו משיאה של העבודה הדתית.

וכן, אני בהחלט בעד שכל תלמיד ותלמידה יהודיים בישראל ילמדו על הסידור, כדברי השר נפתלי בנט. בתנאי כמובן שהלימוד לא יבוצע רק בגרסה האורתודוקסית אלא גם מתוך חשיבה ביקורתית ותודעה היסטורית. זאת התרבות שלנו, דתיים או לא.

9 תגובות

  1. לדעתי רמי ליבני דוגל באוטואסימילציה, כלומר בטמיעה תרבותית מוחלטת בתרבות המערבית על כל בעיותיה, שחלקן נובע ממורשת נוצרית. לכן רמי ליבני רוצה לותר על המורשת התרבותית של עם ישראל ומתנגד למודרניזציה ולחילון שלה:
    https://7minim.wordpress.com/2013/02/17/fake_jew
    . אמנם הרוב בעם ישראל במדינת ישראל דוחה את הגישה של רמי ליבני, אבל באמצאי התקשורת גישה זו נפוצה ולראיה: כתבה על הכנות לחגים כמו לחג הפסח צולמה במאה שערים ולא בישוב תורני מודרני.
    תומר
    לדעתי נושא האוטואסימילציה והויתור על המורשת התרבותית של עם ישראל וההיתנגדות למודרניזציה ולחילון שלה ראויים לרשומה בבלוגך הראשי.

    אהבתי

  2. פיספסת לדעתי את המסר של רמי לבני.
    המסר שלו מגדיר על ידי הפרדה שהוא עושה בין יהדות ליהודיות.

    מה לדוגמא לא דתי ביהדות?
    הציונות עצמה היא אינה דתית או מבוססת דת. גם לא רדיפות הנאצים (שרדפו אותנו בטיעוני גזע ולא דת).
    אלה 2 דוגמאות לאלמנטים היסטוריים,לא דתיים, הקשורים ללאום הנוכחי שלנו,
    בדיוק כמו שהצרפתים נוצרים אך ההיסטוריה שלהם מכילה מגוון ארועים לא דתיים היוצרים את הלאום שלהם.

    מכיוון שהיהודים אוחדו על ידי דתם בהיותם גולים, ולא על פי לאום (כזה לא הוגדר כאמור לפני הציונות), עלול להראות כאילו כל הארועים באלפיים שנה האחרונות (לדוגמא ארועי רדיפה ואנטישמיות) קשורים לדת אך לא כך הדבר.
    ארועים רבים אינם קשורים לאלמנטים דתיים מיסטים (בהם בא האלוהים למשל ונלחם באלים אחרים) וזאת הכי סיפורים אלו חלפו מהעולם.
    ברדיפות נעשו כי היינו יהודים,אבל לא כתוצאה מאלמנטים דתיים פרטניים, ולכן חלק לא מבוטל מההיסטוריה היהודית באלפיים שנים האחרונות לא יכול להיות יוגדר כ״דתי״.

    מכאן שיש לבצע הפרדה בין יהדות (טקסים דתיים,פולחנים) ליהודיות.

    מדינתנו היא מדינה צעירה מאד ומתפתחת.פיתוחה של המדינה מנקודת מבט דתית מסכנת את המשך קיומנו וזאת כי הדת עצמה (כמעט כל דת,לא רק היהדות בפרט) היא קנאית,בדלנית,לעיתים גזענית (״המוח היהודי״),אינה מכבדת דעות שונות, כופה,בעלת נטיות משיחיות,בעלת תחושת צדק וניצחון אלוהיים המדרבנים הליכה בעיניים עצומות – היתכן שעל בסיס אלה נבנה את מדינתנו?

    לצד יתרונות הדת יש להבין את מגבלותיה ובשום אופן לא לבסס את פיתוח המדינה (לדוגמא בחינוך) על בסיסים מדעים כי אנו מסתכנים במלחמת אחים,מלחמת דת עם שכנים, קיפוח עם אחר עד אין סוף בגלל תחושת צדק היסטורית (ואבסורדית לדעתי האישית) וכולי.

    מה פתאום שיכניסו סידור לתוכנית הלימודים?
    סידור הינו ספר לימוד?
    סידור הוא ספר תפילה אשר אם יש אדם שמאמין יכול לקרוא ממנו כדי ליצור חיבור אישי בינו לבין בוראו. נפלא.
    אך מה לימודי בספר תפילה?
    הכנסתו הינה כפיה דתית פרופר.

    אהבתי

  3. אני בעד שכל תלמיד שהוריו רוצים בכך ילמד על הסידור.
    נפתלי בנט אמר שהוא נגד ״האחר זה אני״ הוא בעד שכל אחד יכיר את מורשתו ומתוכה את האחרים – היהודי יכיר את הסידור, המוסלמי את הקוראן, הדרוזי את מורשתו וכו׳, למעשה מה שהוא אמר אני אקבע לכל אחד מהי המורשת שלו, באיזו פינה הוא צריך להיות ואלמד אותו את מה שלדעתי היא מורשתו.
    זכותם של הורים להחליט שהם לא מעוניינים שילדיהם יכירו את הסידור בוודאי לא מנקודת מבט דתית.
    הגיע הזמן שהמדינה תגדיר תוכנית לימודים קומפקטית שכוללת את המקצועות והידע ההכרחי לחיים ולגבי השאר – בוודאי לגבי נושאים ערכיים – תניח להורים ולבית הספר לקבוע איך לחנך את ילדיהם.
    שרי החינוך בישראל צריכים להיקרא קומיסרי החינוך.

    אהבתי

    1. הפחד של החילונים מזמין בורות. עמדה חזקה לא מפחדת ללמוד על עמדות אחרות כי היא בטוחה בצדקתה. האם החילונים אם כן(אלו שמפחדים מלימודי יהדות), מרגישים חוסר בטחון בעמדתם? אם זה המצב, שווה בהזדמנות להבין מדוע.

      אהבתי

      1. נכון, אותו דבר אפשר לומר גם על דתיים רבים.(שמסרבים ללמד היסטוריה חילונית), לשני הצדדים יש עוד מה להשתפר בבטחונם העצמי.

        אהבתי

        1. כל עוד הדת עצמה מעורבת בצורה כל שהיא בניהול המדינה, לא ניתן לגלות סובלנות ופתיחות אמיתית כלפיה מצד החילונים.
          הדת עצמה היא כופה דעתה וזאת בשל היותה דורשת או שינוי האחר או סובלנות מסויימת כלפיה,אשר מתבטאת בחיוב האחר לשנות התנהגותו (לדוגמא לא לתת לנשים לשיר במופע עירוני כדי לא לפגוע ברגשות דתיים).

          אי לכך לא הפחד החילוני מפני כפיה ו״התגנבות״ של הדתיות לבתי הספר של ילדיהם בבתי הספר אינה בורות אלה מובנת ומוצדקת.
          דווקא החילונים הם אלו שגילו עד כה סובלנות ופשרה (הדת אינה מאפשרת פשרה בנושאים רבים) וזה בא על חשבונם.

          כל זאת עומד להשתנות מד החילונים.

          אהבתי

          1. ועדיין מובע כאן חוסר ביטחון.אם אתה מעדיף להסתכל על ה"דת" דרך המשקפיים של החשש מכפיה ולא משום צד אחר(שהרי שבעים פנים לתורה), זה הדבר היחיד שתראה בה.יש מהאמת בדעתו של תומר שהכרה של ההיסטוריה הדתית יכולה לאפשר עיצוב שלה לכיוונים נוספים.ולו מסיבה זאת החילוניים לא צריכים לחשוש מחינוך להכרת היהדות. לדעתי אם חילוני מבין לעומק את הגישה הדתית(אמונית), הוא יבין שתהום פעורה בינו לבינה, אבל לא כי היא שלילית אלא כי היא שונה. השוני הקיומי הזה יכול לאפשר לאדם המתמודד איתו לפתח מודעות רוחנית והקשבה יצירתית למקומות שאולי גם נמצאים בו. כלומר, בשונה מתומר, אני פחות מאמין בגישת ההשתנות הדתית לתוך החילוניות והליברליזם כתהליך דטרמיניסטי ידוע מראש (שזה אבסורד, כמו להגיד שחתול הופך לשולחן), ויותר לכיוון של מודעות לניגודים דווקא בהיותם ניגודים, ומתוך כך מתאפשר שינוי יצירתי. לכן יש כאן תהליך שגם דתי וגם חילוני יכולים לעבור אותו אם ירצו להעמיק בהבנת הצד השני, ומתוך כך אולי גם בהבנת עצמם. רק מה שלא מאפשר לכך להתחיל הוא חוסר הביטחון העצמי של כל אחד מהצדדים בעמדתו ובמובן הרחב יותר במודעות רוחנית לכך שהנפש(ולא משנה איך נגדיר אותה),לא חצויה לא בתוך עצמה ולא ביחס לאחרים. ואם נשמע לכם שהמשפטים האחרונים מבטאים פרדוקס, הרי שלא טעיתם.

            אהבתי

          2. דרור, נשמע מדבריך כאילו אתה מתייחס אל הדת כאל יצור חי, מוגדר היטב, בעל דעות, רגשות והחלטות (""הדת עצמה היא כופה דעתה…", "…היותה דורשת…").

            אהבתי

            1. לא הבנתי מה הבעיה באיך שדברי מנוסחים אך תרגיש חופשי לנסח אותם בעצמך בצורה שתתאים לך.

              רק לשם הביאור:
              – הדת מכילה מגדירה סט של חוקים שיש לצית להם, כדי להשתייך לקבוצה הדתית.
              – דת מכילה בד"כ גם חזון מסויים, אשר אינו מוגבל למאמיניה אלה לשאר "העולם".

              אלו (ודברים נוספים) משפיעים גם על אלה שאינם נמנים עם חוג מאמיני הדת וכאן הבעיה.

              אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s