המקדש הכנעני הקדום בירושלים

בזמן שאתם גיליתם הו הא מי זה בא מפכ"ל המשטרה הבא אני וזוגתי השתתפנו באירועי עונת התרבות בירושלים​, שהשנה מציגים את מתחת להר​, אירועים שעוסקים בהר הבית וסביבו. אנחנו שמענו את הרצאתו של הארכיאולוג פרופ' רפי גרינברג על ירושלים הכנענית, כלומר על הישוב הכנעני שהיה – סביב 1800 לפנה"ס – במה שהיום הוא סילוואן/עיר דוד.

כפי הנראה הישוב נח על קרקע שנחשבה קדושה, שאם לא כן לא ברור למה להתיישב בו: מקום הררי, סלעי, לא אסטרטגי משום שנמוך מההרים סביבו, ומקום שלא יכול להאכיל את יושביו, דהיינו הם תלויים בכפרים סביב, דהיינו הם היו חייבים לתת לכפרים הללו משהו שחסר להם. מה? קדושה.

פרופ' גרינברג משער שבישוב זה היה מקדש גדול. למה? ראו השקופית: מעל מעיין השילוח נמצאו ביצורים אדירים מהתקופה הכנענית. כנראה שהמעיין היה סגור לזרים. מעל הביצורים ההר כוסה במדרגות של אבנים, שנתנו לו מראה מרשים. ובפסגה היה… משהו. אנחנו לא יודעים מה, כי מה שהיה נחרב.

ארכיאולוגים אחרים סבורים שהיה שם ארמון, אבל גרינברג משער שהיה שם מקדש. הוא מגיע למסקנה הזאת משום שבמקום נמצא אגרוף עתיק שהיה חלק מפסל של בעל, חלקי כן לקטורת, ומתוך השוואה עם מקומות דומים בהם יש קומפלקס של מעיין תחתון, הר-עם-כיסוי-אבנים ומקדש עליון. יש משהו שקישור בין מי מעמקים, הר ובפסגתו מקדש שראשו בשמיים שאיפשר לקדמונים לחבר בין שמיים וארץ. וזה הרי כל הסיפור, לא?

אם היה שם מקדש הוא לא היה על הר הבית עצמו, אלא על פסגה באותו רכס, מעט דרומית ונמוכה יותר. היום אלע"ד ו עיר דוד- ירושלים הקדומה​ שולטים על השטח. אבל אם יבוא כנעני ירצה להתפלל לבעל הם יתנו לו להיכנס למקום המקדש החרב ולשאת תפילה. מה, לא?

20150825_1721432

אלה הביצורים הכנעניים שנמצאים כיום תחת מבנה של עמותת עיר דוד, אבל שפעם היו גלויים, על פני ההר. כדי להבין מה גודלם ראו את המדרגות משמאל.

אלה הביצורים הכנעניים שנמצאים כיום תחת מבנה של עמותת עיר דוד, אבל שפעם היו גלויים, על פני ההר. כדי להבין מה גודלם ראו את המדרגות משמאל.

4 תגובות

  1. סביר להניח שהכנעני החביב היה מעדיף לבוא על אמו או לשרוף את בנו באותו מקדש, כמיטב המסורת, מאשר להתפלל.

    אהבתי

    1. ספריו של עמנואל וליקובסקי יכולים אולי לשפוך אור שונה על אותה תגלית ( סבא רבה שלי, התזה שלו כנראה לא תנעם לכל מיני הסטוריונים פוסט-ציונים)

      אהבתי

  2. ספריו של עמנואל וליקובסקי יכולים לשפוך אור שונה על אותה תגלית

    אהבתי

  3. וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן. וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה