עוד כמה הערות על סיפור הגיור מחוץ לרבנות

1. גיור, כמו כשרות או נישואים כדמו"י, זה עניין מסורתי-הלכתי. גם אם אנחנו חושבים שחיבור כלשהו בין דת למדינה בישראל הוא בלתי נמנע (כך אני חושב), אין שום סיבה שמנגנון בירוקרטי של המדינה יקבל על הסיפור הזה מונופול. מצבים בהם לרבנות הראשית יש זכויות יוצרים על המילה "כשר" או יכולת לכפות עצמה על כל חופה בישראל הם אבסורד דתי ועוולה אנטי-דמוקרטית. לצערי בין הרבנים האורתודוקסים אין קולות המסיקים את המסקנות הברורות מכך (יוצא דופן ראוי לשבח הוא הרב חיים נבון​ שכתב כבר כמה פעמים שהרבנות אמורה להיות לא יותר מרגולטור לגופים שונים ומגוונים).

2. הדימוי שמנסים רבני המיזם החדש, "גיור כהלכה", להציג, כאילו הם מקלים ומתחשבים יותר ואילו הרבנות אטומה ומחמירה, נכון רק חלקית. הם מוכנים לגייר קטינים בעוד שהרבנות אינה מוכנה. אבל אין שום דבר פורץ דרך הלכתית בזה, וממילא רבני המיזם לא מטפלים בבעיה העיקרית של הגיור בישראל, והוא חוסר יכולתה של ההלכה להכיר ביהודי חילוני כיהודי כשר. יש לזכור: האורתודוקסיה אינה מכירה בחילוניות היהודית-ישראלית כצורת חיים לגיטימית.

3. לכן צריך להבין שכל הסיפור כולו הוא מאבק פנים-אורתודוקסי. מאבק על כוח, על כסף, ועל סמכות הלכתית. אף אחד לא בא "לקחת אחריות על עם ישראל" כדברי הרב דוד סתיו​, וממילא עם ישראל לא ממש מחכה לרב סתיו שייקח עליו אחריות. עבור רוב הציבור הישראלי עולים ישנים מברהמ"ל שאינם יהודים על פי ההלכה הם יהודים ישראלים לכל דבר ועניין.

4. ועוד על הדימוי המוצג לתקשורת: הגענו לידי מצב שארגון רבנים ציוני דתי מרוויח הון פוליטי על ידי יציאה *כנגד* הרבנות הראשית, כנגד המדינה בעצם. היינו במקום דומה כשהרב סתיו התמודד לראשות הרבנות, אבל כאן זה מאורגן ורשמי. זה אומר שהרבנות שנואה עד כדי כך שלצאת כנגדה עושה טוב לרבנים אורתודוקסים, וזה אומר שרבנים ציונים-דתיים נפרדים, לפחות טקטית, מהממלכתיות המובנת מאליה. שתי התפתחויות משמעותיות.

5. בראיון לרדיו 'קול חי' אמר מגיש המהדורה המרכזית אבי מימרן לרב סתיו "אתה לא רב", ומאז, כמו שאומרים, הרשת גועשת. עמית סגל​, למשל, הכריז שלא יתראיין עוד בתחנה "עד שיתנצל בפני הרב סתיו". יש כאן אירוניה מתוקה, שהרי כלי התקשורת של הציונות הדתית מקפידים לא לכנות רבנים רפורמים וקונסרבטיבים בתואר "רב". עכשיו הם המודרים על ידי אחרים, קפדנים מהם לכאורה. קארמה, כידוע, אינה בהמה כשרה. התואר "רב" הוא ממילא לא רק עניין של הלכה אלא של כבוד הדדי ונימוס. אולי לא יעשו רבני הציונות הדתית לזולתם את מה ששנוא עליהם? האם נוכל לפחות להגיע לרמה מינימלית כזאת של דרך ארץ?

10 תגובות

  1. דבריך נכוחים למעט עניין אחד. נראה לי שמה שמניע את הרב סתיו ורבים מרבני צוהר הוא אחריות על עם ישראל. יש באחריות זו משהו פטרוני, ולעיתים קרובות גם מנותק מהמציאות. אולם סמכות, כח וכסף הם לא הסיפור שלו ושל רוב רבני צוהר.

    אהבתי

    1. תודה שלומי. אני מאמין לחלוטין שהרב סתיו וחבריו משקיעים מזמנם ומרצם כדי לעשות טוב לעם ישראל על פי דעתם. לא התכוונתי שישמע אחרת. עם זאת, קשה לי להאמין שהעניין הזה הוא מסתכם בזאת. הרי ריאלית, אין שום דברך לגייר מספיק תינוקות כדי לשנות בצורה משמעותית את המאזן של הלא-יהודים-על-פי-ההלכה בישראל. בכל שנה נולדים 4000 תינוקות כאלה בישראל. האם בתי הדין שהקימו יגיירו אלפי תינוקות בשנה? מעבר לכך, רובם כלל לא מעוניינים להתגייר. מעבר לכך, חוק השבות מאפשר לעוד ועוד ליעפ"ה להגיע למדינה. מכיוון שהרב סתיו וחבריו יודעים זאת, מה אם כן העניין? לדעתי אי אפשר לסכם את הסיפור בגיבורי חיל שבאים להציל את עם ישראל.

      אהבתי

  2. 100% (חוץ מהטענה כאילו זיקה כלשהי בין דת למדינה היא מחויבת, שלטעמי לא רק שאינה מחויבת אלא אף רצויה ביותר).

    אהבתי

  3. תומר, סתרת את עצמך. בפוסט הקודם כתבת שכיום הגיור הוא בעיקר עניין לאומי, ואילו כאן כתבת שזה עניין מסורתי-הלכתי.
    האם חזרת בך משום שנוכחת לדעת שהרעיון של גיור כעניין לאומי-חילוני הוא מגוחך לחלוטין? כי חשבת על זה שאין שום לאום אחר שיש בו פרוצדורה מקבילה לגיור?

    אהבתי

        1. אם מישהו רוצה לקבל אזרחות ישראלית ולהצטרף ללאום היהודי עליו לעבור מערך לימוד על ההיסטוריה והתרבות והדת היהודית. עניין מקובל גם בלאומים אחרים.

          אהבתי

          1. רעיון מצוין. אני ממליץ להקים בתי דין לגיור מהסוג הזה ברחבי אפריקה. כך יוכלו מיליוני אריתראים, סודנים וכו' לעלות לארץ ולהתאזרח באופן חוקי, דרך חוק השבות, בלי לסכן את נפשם בדרך.

            אהבתי

            1. אותם מיליונים יכולים לעשות זאת כבר היום, כיוון שגיור רפורמי או קונסרבטיבי שנערך מחוץ לישראל מוכר לצורך חוק השבות (כבר שנים רבות).
              אבל הם לא עושים זאת, כך שאפשר לנשום לרווחה, אתה יכול להפסיק להיות היסטרי מהברברים שבשער ולהתחיל להתייחס לעניין עצמו.

              אהבתי

  4. 100 אחוז מאבק על שליטה וכסף. יש דבר טוב בזה: הרבנות הראשית נחלשת במאבק הזה.

    אהבתי

כתיבת תגובה